Ga naar inhoud
Vespaforum.be

kleur olie?


Hayes

Aanbevolen berichten

Misschien een domme vraag, maar met de zoek-functie vin dik er niets over.

De olie die ik bij de dealer kreeg, was groen (zwitsers merk, weet nu niet direct de naam, full-synthetic). Nu heb ik Castrol SCOOT-R olie (half-synthetic) gekocht, maar die blijkt rood te zijn.

Hebben die kleuren iets te betekenen, en mag ik dat door elkaar mengen?

Link naar reactie

van full synthetisch overgaan naar halfsynthetisch heeft volgens mij geen negatieve gevolgen... (allez, dat zegt mijn cursus mototechniek mij)

van semi-synthetisch overgaan naar full-synthetisch echter wel!

bestanddelen die in de volledig synthetische olie zitten, kuisen het motorblok langs de binnenkant, waardoor alle aangekoekte (door oa de warmte) olie-restanten en vuiligheid loskomt en in uw carter begint rond te zweven...

bij een 2-takt machien, zoals ne vespa, en dus zonder kleppen, heeft dat meestal niet veel rechtstreekse ernstige schade tot gevolg (vuiligheid wordt eruit geblazen door uitlaat)...maar zou het toch niet proberen!

bij een 4 takt, met kleppen dus, leidt dit vaak tot verbrande kleppen en dergelijke meer...geen aanrader dus...

soit, moral of the story...

blijf bij wat je erin kapt als t goed functioneert!

en zie zeker op gene euro als het op olie aankomt... het smeert het systeem en is zoals eten en drinken voor de mens...

geef nu eerlijk toe...

"choco van nutella is ook lekkerder dan choco uit den aldi he!"

teddy

Link naar reactie

Weet er iemand wat er origineel bij Vespa wordt ingedaan als hij van de fabriek komt? Heb ne nieuwe PX150 en heb me ook Castrol SCOOT-R olie aangeschaft. Rij nu nog rond met wat er origineel inzat maar zal heel binnenkort moeten bijvullen.

Bruno

Link naar reactie

Mijn dealer heeft me aangeraden (nieuwe px 125) om full synthetisch te gebruiken en benzine van 98 oct. Dit is ook om de katalysator niet onmiddellijk kapot te maken.

Ik gebruik full synthetische olie Castrol TTS (ongeveer 11€/liter) en deze is bij mijn weten steeds rood.

Link naar reactie

Ik heb al vanalles gehad, geel, rood, blauw, groen en ik giet gewoon de ene na de andere in mijn olietank en soms mengelen die (al een paar rare kleurtjes gehad zo!) en soms blijven die gescheiden, maar nog nooit problemen gehad ermee

Ik smurf regelmatig blauwe smurfolie in mijn scooter en dan smurft hij veel smurfer...

Bericht bewerkt (08.11.2005 | 12:12)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...