Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Winterrijden


angelofsin

Aanbevolen berichten

Hallo,

Deze week hebben mijn vriend en ik een vespa gehuurd. Dit vonden we een heel erg fijne ervaring.

Daarom denken we erover na om een vespa te kopen. (Lx 125)

Ik dacht ernaan om daardoor onze tweede auto te verkopen.

Maar is het ideaal om winter met een vespa te rijden?

En ik heb hem echt wel nodig. Ik kan bv niet met de bus als het te glad is want het is een heel erg moeilijke verbinding naar mijn werk.

We werken allebei wisselende uren dus mijn vriend is ook niet altijd thuis om mij te brengen.

Iemand gewoon om ook in de winter met de vespa te rijden?

Mvg

Lien

Link naar reactie

Ik ben afgelopen winter met sneeuw en ijzel elke dag gereden met de Vespa. Geen probleem, alleen moet je wat uitkijken hé. Liever met een Vespa door ijzel dan met een zware moto want dat houd je niet tegen als dat begint te schuiven. Maar ieder zijn meug hé. Plezant was het niet maar ik ben er toch altijd geraakt zonder brokken ook al was het soms maar tegen 30km/u (ook moeilijke busverbinding voor werk). Je lak ziet wel enorm af van het strooizout (direct afwassen dus of je hebt roest).

Link naar reactie

Ik heb ook heel de winter gereden door regen, ijs en sneeuw. Plezant is wa anders, maar het was doenbaar, op 2 dagen na.

Nu, zo direct op je eerste vespa stappen en direct de winter mee doordoen...hm... Ik rij zelf al zo'n 22 jaar, met tussenpozen zonder, motor,

en dit is mijn tweede vespa. Enige ervaring is toch vereist, denk ik.

Ron

Link naar reactie

Ik gebruik de vespa ook tijdens de winter, maar het is voor mij maar een kleine 15km. Dus krijgen mijn handen net niet de tijd om te bevriezen ;-)Ik kan je verzekeren dat het ijskoud kan zijn. Maar er zijn voor alles wel oplossingen, thermisch ondergoed, een vespadeken, de speciale wanten enz... voor mij was de grootste verbetering het plaatsen van een groot scherm.

Erger zijn de wegen, een paar dagen per jaar is het echt wel opletten bij vriesweer. Gelukkig zijn de strooidiensten na één dag vriesweer wel in de weer. Enkel onze uitlaten haten het strooizout, wat algauw resulteert in een roestuitlaatje... ook daar zijn oplossingen voor en vervang je die door een aluminium exemplaarke.

Ik rij nu bijna drie jaar winter en zomer en de vier seizoenen hebben allemaal wel iets waardoor het vesparijden steeds weer een plezier wordt.

Die paar dagen vriesweer neem je maar verlof en geniet je bij de warme haard van een warme cappuccino ;-))

cappuccino2.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Link naar reactie

Huur eens een vespa als het vriest/sneeuwt/regent/mist en liefst in combinatie met duisternis, je zal snel weten waar je voor staat, mooi weer is echt geen referentiepunt. Zelf rij ik heel het jaar door, enkel bij sneeuw en gladde wegen zoek ik een alternatief. In die omstandigheden ben je op twee gemotoriseerde wielen nog kwetsbaarder dan anders, en het anders al uitkijken geblazen (sla er dagelijks de kranten eens op na).

Link naar reactie

Winter en zomer rijd ik...maar bij sneeuw en vries dan hou ik het even voor bekeken. Je houd niet zomaar een gts 250 van ongeveer 160 kg recht bij ijzel. Nog een raad als je toch beslist om ervoor te gaan, kijk eerst rustig uit naar deftige kledij en koop niet te snel zomaar iets. Laat je goed informeren en passen natuurlijk.

Laat je niet verlijden naar het mooi uiterlijk van dit alles maar ga voor veiligheid / bescherming.

Succes met je zoektocht !

Link naar reactie

Ik rijd in de winter ook ... de kou houdt me niet tegen ... maar bij sneeuw en ijzel, bevroren banen, ens, laat ik de Vespa wijselijk "op stal" ... dan mag de 4x4 van stal (en da's nog leuk ook - heb deze winter toch enkele gestrande automibilisten losgetrokken ...)

Link naar reactie
Ik rijd in de winter ook ... de kou houdt me niet tegen ... maar bij sneeuw en ijzel, bevroren banen, ens, laat ik de Vespa wijselijk "op stal" ... dan mag de 4x4 van stal (en da's nog leuk ook - heb deze winter toch enkele gestrande automibilisten losgetrokken ...)

Misschien kunt ge ons ook nog helpen en aan uw 4x4 een motoraanhangwagen hangen om alle vespisten op te laden bij vriesweer ;-))

Link naar reactie

Ik heb ook heel de winter doorgereden...de dagen dat ik moest werken in ieder geval...met een GTS 125 en is geen enkel probleem als je je hoofd er bij houd!...rijstijl aanpassen aan de omstandigheden en je zal merken dat een Vespake zelfs in de winter zen charmes heeft.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...