Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Geen ontsteking meer...


peke

Aanbevolen berichten

Nu ben ik ten einde raad vrees ik... Nadat ik de meeste onderdelen van mn ontsteking vervangen heb (bougie, bougiekabel+kap, bobijn, platine'sen condensor), draaide de motor zeer vlot. Enkele ritten afgelegd en alles ok. Ik dacht toen, als ik nu ook nog het spoel vd onsteking vernieuw, is echt alles nieuw en kan ik helemaal gerust zijn.. Nieuw spoel besteld en vorige week geplaatst. De winding was wel iets dikker dan het oude, maar bij het testen was de vonk ook veel sterker. Ik dacht, dat komt hier snor.. Motor gestart en na wat bijregel van de lucht en relantievijs een toertje door de straat hier... Terug sputteren en knallen... Zaterdag het ontstekingstijdstip nog eens gecheckt en de platine's juist gezet. Daarna géén vonk meer op de bougie... Na veel gezoek en niks gevonden de oude spoel terug geplaatst, alles terug afgeregeld en nog steeds geen vonk... Nu ben ik echt ten einde raad en verwijt mezelf dat ik er beter met m'n pollen was afgebleven toen hij goed draaide.. Daar gaat vermoedelijk de vaartlandrit zondag, keek er zo naar uit om eens mee te rijden... Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Link naar reactie

misschien eens proberen om je motor los te koppelen van kabelboom en zien of hij zo draait?

Link naar reactie
Ik heb de hele kabelboom afgekoppeld en enkel de draden vd ontsteking aangesloten, maar zonder resultaat...

krijgt de bougie wel contact met de kabel die naar de cdi gaat?

Link naar reactie

Een cdi zit niet in m'n vespa, ik heb al met een andere bougie getest ook en de statorplaat heb ik volledig gedemonteerd om de bekabeling na te kijken en alles leek ok.. Als de vernieuwde condensator ondertussen defect zou zijn, zou ik dan daardoor eventueel geen ontsteking kunnen krijgen?

Link naar reactie

Als je condensator in kortsluiting ligt zal je idd geen ontsteking hebben.

Als 'em slecht is (open of capaciteit buiten proporties) zullen je contacten in geen tijd inbranden.

Kijk ook even na of bij je contactpunten of het isolatieplaatje wel aanwezig is.(een plastiek/teflon 4 kantig plaatje met een gaatje int'midden dat de ene kant van de contactpunten scheidt van massa)

http://www.sip-scootershop.com/EN/wwimages/25553743-d0b9-41cf-9447-daa57f645764.jpg

(zie wit plastiek plaatje aan het einde van de veer)

Gaan je contactpunten wel mooi open?

Link naar reactie

Leg het draadje van de condensator eens los en kijk of je een vonk hebt tijdens het kicken (alleen om te testen!)

Is er nog geen vonk, tja dan bobijn, spoel, bougie, massa aansluiting?

Kontakt om motor af te zetten ligt toch niet kort?

Link naar reactie

Als de condensator defect is en veronderstellend dat de rest in orde is, krijg ik dan een vonk of niet? M'n vermoeden is groter aan t worden dat het de condensator is die defect is, slaat volgens mij geen stroom meer op...

Link naar reactie

Als de condensator niet in kortsluiting is moet je een vonk hebben.

Leg daarom eens de condensator los en kijk of je een vonk hebt (zoals ik reeds eerder vermelde).

De condensator dient hier niet om spanning op te bouwen maar om de vonkvorming van de contactpunten tegen te gaan.

Link naar reactie

Als de condensator stuk is gaan de contactpunten vonken waardoor je een "slechte" vonk krijgt op de bougie, maar toch een vonk. Als er geen vonk waar te nemen is ligt de oorzaak elders.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ok, ik heb gisterenavond de volledige ontsteking terug besteld. Hopelijk kan ik deze zaterdag plaatsen en werkt alles, zodat ik zondag toch nog de vaartlandroute kan meerijden... Ik hou jullie op de hoogte! ;-)

Link naar reactie

Daarstraks alle nieuwe stukken geplaatst, volledige nieuwe stator met onderdelen, nieuwe bobijn en nieuwe bougie. Resultaat: geen vonk... Nu weet ik het echt niet meer en zal een professional moeten raadplegen vrees ik... Daar gaat de Vaartlandroute morgen...

Link naar reactie

Misschien is er een probleem met de bekabeling. Koppel al de kabels die richting stuur gaan eens af (junctionbox), niet diegenen die naar de motor gaan en probeer dan eens of je vonk krijgt.

Groetjes, nero.

Edit: lees juist dat je dit al geprobeerd hebt...

Link naar reactie
  • 3 weken later...

goe bezig ze peke ;)

vgr nico

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...