Ga naar inhoud
Vespaforum.be

warmloper?


jef__vb

Aanbevolen berichten

nope, that's it. wel eerst dat rubberke van de gashendel weghalen.

rubbertje rond naftkraanhendel zal je bedoelen ?

Link naar reactie

Vandaag de tank eruit gehaald om te kijken of de naftdarm niet gekneld zat. Den darm zat precies wat gekneld tussen het frame en de rand van de olietank (of ergens anders - 'k had alleszins den indruk dta hij wat gekneld zat aangezien hij op 1 plaats een klein beetje was samengedrukt). 'k Heb den darm op die plaats dan wat "gemasseerd" zodat hij terug meer open zou komen, den darm teruggelegd en de tank er terug ingeduwd. (den darm was juist lang genoeg om de tank eruit te halen, dus ik denk niet dat hij echt te lang was: er zat enkel ne bocht iets voor de plek waar hij uit het frame gaat richting carbu).

Voor alle zekerheid heb ik ook efkes de naftdarm losgemaakt aan de carbu en het kraantje opengezet: de naft kwam er heel vlot uit (dus het probleem zit niet bij de naftkraan).

Dan weer toertjes gaan doen met volle gas en de bougie gecontroleerd. Hij reed precies wel beter (iets hogere topsnelheid), maar als ik de bougie checkte na volgas, was ze nog altijd grijzig (niet meer zo wit als de voorbije dagen; 't gaat al wat meer richting bruin maar 't is nog geen bruin). Door was met de luchtvijs te spelen krijg ik nog altijd geen mooi bruine bougie (sproeier is momenteel ne 118, dus 2 maatjes groter dan standaard):

HPIM0468Large.jpg

HPIM0469Large.jpg

HPIM0470Large.jpg

HPIM0471Large.jpg

HPIM0472Large.jpg

Als ik hem op ralenti laat draaien kleurt de bougie gewoon zwart (zoals 't zou moeten, als ik het goed begrijp), en als ik op't gemakske heb gereden (gene volgas dus) is ze lichtbruin:

nagwnrijdenLarge.jpg

nagwnrijden2Large.jpg

Ik veronderstel dat de naftdarm zo lang gekneld heeft gezeten dat hij op die "knelplaats" wat platgedrukt blijft, waardoor hij op die plek nog altijd niet genoeg naft doorlaat. Kan dat? Morgen maar eens tot bij Scootermarket rijden en ne nieuwe naftdarm kopen, in de hoop dat het probleem dan eindelijk is opgelost.

Links naast de ralentivijs is er in het carbudeksel een opening ter hoogte van de linkse vijs die de luchtfilter vastzet. Ik heb gemerkt dat die vijs geen gewone vijs is, maar aan't uiteinde in een punt gaat. Wat doet die vijs? Regel je daar iets van lucht mee? Ik veronderstel dat die wel een functie heeft, aangezien er in't carbudeksel speciaal een gatje zit zodat je die gemakkelijk kan aandraaien?

Op onderstaande foto is't de bovenste vijs die ik bedoel:

various-004.jpg

(met dank aan mr160 voor zijn geweldige archieven ;-))

Link naar reactie
die lange, daar regel je je ralenti mee hé.

Jaja dat weet ik, maar da's de onderste op de foto. Ik bedoel de bovenste, dus 1 van die 2 vijzen waarmee je de luchtfilter vastzet, degene die in ne punt gaat en die je kan in- of uitdraaien zonder dat je het carbudeksel eraf moet halen.

Link naar reactie

Amai, ne 7 cilinder, da moet nogal vooruit gaan...:))

Sluit de benzinekraan, maak de darm los aan de carbu en zet de kraan weer open. Als je de darm nu op de hoogte van de aansluiting houdt, moet er vlot benzine uitlopen (zelfde debiet als bij je naftkraan). Anders is de darm idd toegeknepen.

Die vijs, is dat geen sproeier? PX-techniek is niet mijn ding...:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

die vijs dient enkel om het onderste deel van je luchtfilter vast te zetten. en die punt heeft dus geen functie.

Ik had gisteren ook men carbu en oliepomp eens goed uitgekuisd, en blijkbaar iets te snel alles terug in elkaar gegooid...

met als gevolg enkele warmlopers... doordat de oliepomp niet correct werkte.

ondertussen alles in orde (hoop ik)

Link naar reactie

oliepomp afkoppelen en olie mengen in je naftbak (dan weet je tenminste dat er olie bij je benzine is)

het gebruiksgemak van een autolube ben je dan wel kwijt :-(

Link naar reactie

Godnondemiljaardedju! Vandaag ne nieuwe naftdarm gestoken (proper en niet te lang) in de hoop dat het daarmee éindelijk in orde zou zijn. Nieuwe naftdarm erin, warm gereden, dan wa volgas en bougieke checken ... nog altijd te licht.

Ik heb alles nagekeken en uitgekuist waaraan het volgens mij (en anderen) zou kunnen liggen: sproeiers zijn proper, grotere hoofdsproeier gestoken (118), luchtfilter is proper, naftfilter is proper, nieuwe naftdarm, regelvijzen carbu op de standaardinstelling gezet (en wat meer en minder gezet om te zien of dat resultaat had). Het naftkraantje werkt zoals het hoort (heb ik ook eens gecheckt toen ik de tank eruit had gehaald).

Zou het heel misschien kunnen liggen aan de bougie? Da's een nieuwe (+/- 2 weken oud) NGK B8ES. Nadat de motor even op stationair heeft gedraaid, wordt die wel zwart (dus 't kan al niet te wijten zijn aan het feit dat die bougie gewoon helemaal nooit zou verkleuren). Op Scooterhelp (en Joenehelp) zeggen ze dat er in ne P200E standaard ne B6ES zit (maar de mijne is ne PX200E en met autolube, en ik dacht dat de bougies van die 2 modellen standaard niet dezelde waren). Ik ga mijn oude(re) bougie er maar eens indraaien en zien wat dat geeft.

Link naar reactie

das idd klote ! toch raar zenne ?

ge tankt toch geen methanol ofzo ;-)

laat eens weten wat da geeft met die B6ES

Link naar reactie

Ne B6ES heb ik niet liggen, wel ne Champion N2C (die zou moeten overeenstemmen met een NGK B9ES, volgens http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/champion860-n288.htm). Die heb ik een week of 2 gebruikt (toen ik ze eruit draaide zag ze heel donkerbruin-zwart), daarna heb ik ne splinternieuwe NGK B8ES erin gedraaid (da's die bougie die maar niet de juiste kleur wilt krijgen) en die 2 weken gebruikt.

'k Heb daarjuist dieje "oude" champion N2C er eens terug ingedraaid, en raar maar waar: die krijgt wél de juiste kleur!

Zou ik nu kunnen zeggen dat het aan die NGK-bougie lag, en gerust kunnen zijn? Dieje champion kleurt wel goed. Of kan het zijn dat dieje champion niet wit wordt omdat ik die heb weggelegd als ze heel donkerbruin was? Als je een oude donkerbruine bougie terug gebruikt en je rijdt rondt met een mengsel met te veel lucht of te weinig naft, zal die dan nog helemaal wit of grijs worden?

Voor de rest rijdt de Vespa echt wel goed, trekt goed op en houdt de snelheid goed aan, ook op langere stukken. Als hij nu echt te weinig naft kreeg, zou ik dat dan niet moeten merken aan zijn rijgedrag?

Link naar reactie

Nog ne laatste keer ambetant komen doen: kan iemand mij zeggen of een bougie na verloop van tijd haar "verkleurvermogen" verliest? Dus als je een bougie zwart weglegt en je gebruikt die na een paar weken terug, kàn die dan nog helemaal wit kleuren (op voorwaarde dat je te veel lucht in je mengsel hebt natuurlijk)?

Link naar reactie

Koopt gewoon een nieuw. Wat kost da nu? 5 euro?? En dan kunt ge proper testen...

Heb vandaag ook nog eens een ritje gedaan na afstelling, en bij mij lijkt hij nu chocolate brown :-)

Morgen eens een nieuwe bougie kopen en een ritje doen, en dan the final verdict!

Link naar reactie
Koopt gewoon een nieuw. Wat kost da nu? 5 euro?? En dan kunt ge proper testen...

Heb vandaag ook nog eens een ritje gedaan na afstelling, en bij mij lijkt hij nu chocolate brown :-)

Morgen eens een nieuwe bougie kopen en een ritje doen, en dan the final verdict!

Dat is't em juist: ik had met een nieuwe (koudere) bougie geprobeerd, en die blijft heel licht. De oudere (gebruikte) kleurt wel mooi bruin.

Link naar reactie

bon, tot nu toe lijkt alles te kloppen en heb je alles naar originele settings

Wat je eens zou kunnen proberen is om eens een veel te grote sproeier te steken (als test) om na te gaan wat de bougie doet na lang stuk voluit te hebben gereden.

Ik zal vanavond eens kijken welke maten van hoofdsproeiers ik nog heb liggen, dan kan je die alvast eens proberen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...