jef__vb Geplaatst: 20 april 2010 Delen Geplaatst: 20 april 2010 Ik heb van de week geprobeerd om mijn carbu tegoei af te stellen. Ik dacht dat hij goed stond (luchtschroef 1,5 slag uit, ralenti +/- 2,5 uit). Hij loopt goed en de bougie is mooi bruinig. Nu heb ik gisteren en vandaag, op een lange rechte baan (met wat tegenwind) het volgende voorgehad: ik reed +/- 85, en ik merkte dat de motor inhield. Uiteindelijk viel het vermogen weg, en viel hij ook uit. Het achterwiel blokkeerde niet. Koppeling instinctief ingetrokken en laten uitbollen. Ik kreeg hem wel meteen terug gestart. Da's nu ondertussen een drietal keren gebeurd (enkel op lange rechte baan, als er wat tegenwind is en wanneer ik voluit ga). Is dit nu een "warmloper"? Zou de oorzaak liggen bij een te arm mengsel (dus: luchtschroef terug wat verder indraaien)? Mijn bougie ziet nochtans niet wit of grijs. ('t is ne standaard PX200E met autolube, de sproeiers hebben de juiste maat en zijn proper) Link naar reactie
Gette Geplaatst: 20 april 2010 Delen Geplaatst: 20 april 2010 of te weinig benzine toevoer? knik in de kabel? Link naar reactie
fajes Geplaatst: 20 april 2010 Delen Geplaatst: 20 april 2010 ge hebt toch geen klein luchtbelleke in uw leiding of een beetje vuil in de sproeiers? gezien uw achterwiel niet blokkeerde denk ik niet dat het een warmloper was. Link naar reactie
jef__vb Geplaatst: 20 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 20 april 2010 De benzinetoevoer is normaal gezien geen probleem. Ik heb dit probleem nooit gehad, gisteren was't den eerste keer da'k da voorhad. Ik heb een paar dagen geleden de carbu afgeregeld, daarmee da'k dacht dat het daar misschien aan lag. ivm benzinetoevoer: Als het mengsel te arm is, is er dan ni te veel lucht en te weinig naft? Kan het dan ni zijn dat de motor bij een te arm mengsel op hogere snelheid/toerental (en dus grotere"dorst") ni genoeg naft meer krijgt? Of redeneneer ik hier verkeerd? Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 20 april 2010 Delen Geplaatst: 20 april 2010 als ge ne warmloper hebt, dan merkt ge da wel zenne das blokkerend achterwiel en nen hele verschietachtige slip Link naar reactie
Joene Geplaatst: 20 april 2010 Delen Geplaatst: 20 april 2010 Wat is een warmloper: verkleuring of lichte vegen op de cilinderwand en/of piston door oververhitting waardoor de cilinderwand en piston steeds meer uitzetten (bij warmte zet metaal uit) en op een bepaald ogenblik is je cilinder zo warm dat de piston vast komt te zitten in de cilinderwand. Wat te doen?: je scooter/cilinder laten afkoelen waardoor de piston weer vrij kan bewegen in de cilinder. Een warmloper voel je echt aankomen en hoor je aan de motor die opeens een “schrapend” geluid maakt. Oorzaak: door bijvoorbeeld slechte afstelling/slechte koeling etc ... = oververhitting. Heb je eens gevoeld hoe warm/heet de motor was na dat dit gebeurde ? Simpel: haal je cilinderkop er eens af en controleer de wand vd cilinder en de piston, dan weet je het zeker. Maar ik denk in uw geval dat uw scooter gewoon uit viel omdat die te weinig naft kreeg ofzo mede doordat je omschrijft dat de motor inhield. Ik heb vroeger een paar warmlopers gehad, die voel/hoor je aankomen en als je echt snel bent kan je nog op tijd de koppeling intrekken om alsnog geen geblokkeerd achterwiel te hebben want bij een echte warmloper zal je achterwiel wel degelijk blokkeren :-( Link naar reactie
Joene Geplaatst: 20 april 2010 Delen Geplaatst: 20 april 2010 Ik dacht dat hij goed stond (luchtschroef 1,5 slag uit, ralenti +/- 2,5 uit). Hij loopt goed en de bougie is mooi bruinig. dat is een goed teken hoe groot is je hoofdsproeier ? Link naar reactie
jef__vb Geplaatst: 20 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 20 april 2010 Ik dacht dat hij goed stond (luchtschroef 1,5 slag uit, ralenti +/- 2,5 uit). Hij loopt goed en de bougie is mooi bruinig. dat is een goed teken hoe groot is je hoofdsproeier ? Da's nen 116, standaard dus (autolube). Link naar reactie
Joene Geplaatst: 20 april 2010 Delen Geplaatst: 20 april 2010 met een standaard uitlaat dan toch ? 118 kan anders ook geen kwaad Link naar reactie
jef__vb Geplaatst: 20 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 20 april 2010 Standaard uitlaat yup (totdat de facteur mijne pep brengt). Kan zijn dat ne grotere sproeier het probleem oplost, maar ik vind het toch zo raar dat dat probleem zich pas sinds gisteren voordoet. 't Is ni den eerste keer dat ik lange rechte stukken voluit ga (met wat tegenwind): als mijne sproeier te klein was, had dat probleem zich toch al eerder moeten voordoen? Link naar reactie
Macvespa Geplaatst: 20 april 2010 Delen Geplaatst: 20 april 2010 Hoi, heb zowat hetzelfde probleem...krijg mijn bougie maar niet goed. Mijn ralenti staat bijna op max ingedraaid, anders valt hij stil... Ik merk ook dat als ik snel optrek, er op een bepaald moment een 'rem' op zit... Echt stilvallen tijdens rijden heb ik nog niet gehad... Link naar reactie
Joene Geplaatst: 20 april 2010 Delen Geplaatst: 20 april 2010 tja Jef, met vespa weet je nooit ;-) misschien was het ook maar een 2-malig iets ? Link naar reactie
jef__vb Geplaatst: 20 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 20 april 2010 Mja, het stilvallen lijkt gedaan nu (heb een paar keer "getest" op lange rechte stukken). Maar't kan precies ni op vandaag: Ik zit nu ook met het probleem da'k m'n bougie (NGK B8ES) niet goed krijg. Mijn luchtschroef was 1,5 toer uitgedraaid (ralenti +/- 2,5), en aanvankelijk was mijn bougieke schoon lichtbruin. Vandaag heb ik die bougie een paar keer gecheckt nada'k efkes had doorgetrokken, en nu ziet die helemaal wit (meer wit dan grijs)! 'k Heb de luchtschroef dan terug wat dieper ingedraaid en terug gecheckt: bougie werd niet donkerder. Uiteindelijk heb ik de luchtschroef zo gezet dat ze 1 toer uitgedraaid is, en nog ziet m'n bougie wit. Als ik hem even op ralenti laat draaien en ik speel wat met de gas, dan is de bougie wél mooi mokkakleurig (terwijl ik denk dat ze op dat moment juist zwart moet zien?). Op den draad van de bougie zit een beetje zwarte nattigheid, dus volgens mij kan het niet liggen aan het feit dat de motor geen olie krijgt. Iemand suggesties? Voor de rest rijdt hij goed, maar die witte bougie baart me toch zorgen... Link naar reactie
Joene Geplaatst: 20 april 2010 Delen Geplaatst: 20 april 2010 de originele bougie voor een PX200 is NGK - B6ES vergroot ook je hoofdsproeier eens naar min. 118 of zelfs 120 Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 april 2010 Delen Geplaatst: 20 april 2010 Hier een linkje: http://images.google.be/imgres?imgurl=http://crew.scooter-freaks.nl/johan/hulp/bougie_arm.jpg&imgrefurl=http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php%3Ft%3D276758&usg=___LbrvZDIzvHclC7qoIqjoQzKaZQ=&h=150&w=140&sz=18&hl=nl&start=13&um=1&itbs=1&tbnid=m-wt87QN-kj5WM:&tbnh=96&tbnw=90&prev=/images%3Fq%3Dkleuren%2Bontstekingskaarsen%26um%3D1%26hl%3Dnl%26tbs%3Disch:1 Een te witte bougie duidt op een te arm mengsel. De mogelijkheid bestaat dat dit komt door een te kleine sproeier maar ook een verstopte sproeier of een slechte benzinetoevoer kunnen dit probleem geven. Groetjes, nero. Link naar reactie
fajes Geplaatst: 20 april 2010 Delen Geplaatst: 20 april 2010 De mogelijkheid bestaat dat dit komt door een te kleine sproeier maar ook een verstopte sproeier of een slechte benzinetoevoer kunnen dit probleem geven. en ik ga het geen twee keer zeggen... Link naar reactie
jef__vb Geplaatst: 20 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 20 april 2010 Ik heb de sproeiers nog eens uitgekuist en de hoofdsproeier vergroot naar nen 118 en de bougie blijft wit. Als hij warm heeft en ik leg hem stil, start hij ook niet altijd goed meer met de kickstart (dan zit er precies heel weinig druk op de kickstarter). Nen 120 zal ik van de week eens proberen (heb ik niet liggen), maar is dat niet wat groot voor een 100 % standaard setup? Het enige wat dan overblijft is slechte benzinetoevoer (zoals de Fajes en Nero zeggen). 'k Zal dat in de week dan eens checken. Die witte bougie wijst er toch op dat er iets niet klopt, dus nu durf ik niet tegoei meer rijden uit schrik om iets kapot te rijden (kloterij). Zal ik anders maar proberen om de luchtvijs nog wat dieper in te draaien? Dan zou ze nog minder dan 1 toer uitgedraaid zijn. Stel nu dat de bougie wel mooi zou kleuren als ik de luchtschroef nog wat dieper indraai, kan ik dan met een gerust gemoed rondrijden? Of zou het heel abnormaal zijn dat de bougie pas mooi kleurt als de luchtvijs zo diep zit ingedraaid? Link naar reactie
Gette Geplaatst: 20 april 2010 Delen Geplaatst: 20 april 2010 Het enige wat dan overblijft is slechte benzinetoevoer (zoals de Fajes en Nero zeggen). 'k Zal dat in de week dan eens checken. Ik heb dat ook gezegd Link naar reactie
jef__vb Geplaatst: 21 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 april 2010 Vanochtend gemerkt dat hij ook slecht start: bij den eerste en tweede kick doet hij helemaal niks (zelfs geen moeite doen om aan te slaan), bij den derde kick slaat hij aan maar moet ik direct een paar keer gas geven of hij valt weer stil. Daarna blijft hij wel draaien op ralenti. Wat moet ik doen om na te gaan of er een luchtbel in mijn gasleiding zit? Zit dieje naftdarm onder de tank? Link naar reactie
Joene Geplaatst: 21 april 2010 Delen Geplaatst: 21 april 2010 ja naftdarm zit onder tank haal je tank er eens uit en controleer of je benzinekraan nog optimaal werkt (misschien is die verstopt?) steek best eens een nieuwe benzinedarm, zorg dat die niet te lang is zodat die geen onnodige bochten kan maken als je de tank terug plaatst. Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 21 april 2010 Delen Geplaatst: 21 april 2010 Je kan ook de benzinedarm in de carburator eens losmaken, en kijken of de benzine er goed uitkomt als je de kraan open zet. Dat is iets gemakkelijker dan de tank er uit halen. De darm is normaal gezien net lang genoeg om de tank voorbij de rand van het frame te heffen. Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 21 april 2010 Delen Geplaatst: 21 april 2010 Normaal gezien kan je de benzinetank eruit halen zonder de aan de carburator darm los te maken. Je kan de tank uit het frame heffen tot net boven de rand van het frame. Dan een kwartslag draaien, en je kan die op de rand van het frame laten rusten terwijl de darm losmaakt. Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 21 april 2010 Delen Geplaatst: 21 april 2010 gewoon tankske los maken , naftkraantje in middelste stand zodat je dat makkelijk door dat gat krijgt en zoals bartoline zegt is dienen darm net lang genoeg om den darm aan je tank los te maken(wel eerst kraantje terug dicht) Als je je tank er terug in plaatst kan je ook goed zien of je darm te lang is, dan maakt ie allerlei bochten, normaal moet die geleidelijk naar je carbu gaan, als ie teveel kronkelingen maakt, komt daar een luchtbel. Link naar reactie
Macvespa Geplaatst: 21 april 2010 Delen Geplaatst: 21 april 2010 Je haalt idd eerst de naftdarm van de carbu. Dan steek je die een beetje in de body. Vervolgens vijs je je zetel eraf, en de 2 vijzen aan de ander kant van de tank. Dan kan je je tank eruit heffen, Let wel op, dat je je tank er onder een hoek uitneemt, zodat je je benzinekraan meeneemt (vergeet het rubbertje rond je kraan niet weg te nemen) K Link naar reactie
jef__vb Geplaatst: 21 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 april 2010 Moet je, om de tank eruit te halen, eerst de naftdarm uit de carbu halen? Of andere "voorbereidingen"? 'k Heb nog nooit m'n tank eruit gehaald en 'k weet niet hoe ik eraan moet beginnen. En hoe bepaal je of een naftdarm te lang is? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.