Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Achterwiel met speling... ?


wesp-a

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb mijn VNB2T van 10" terug naar de originele 8" omgebouwd... Alle, andere velgen en banden dus, omdat mijn voorwiel zich bij elk putje verder in mijn spatbord boorde. Terwijl ik met het achterwiel bezig was merkte ik dat er speling op zit. Dat wil zeggen, ik kan het wiel een klein beetje links en rechts duwen. Iemand enig idee of dit normaal is ? En zonee... wat kan ik doen ? Alvast bedankt,

Wesp-a

Link naar reactie

@ Paul, ik ben nog redelijk vers in het hele techniek gebeuren... maar ik leer bij ;)

Even schetsen... in het midden van mijn achtervelg zit een hele grote moer, die heb ik vast gedraaid en daardoor is de speling verdwenen. Volgens jou is het dus het beste om deze moer terug losser te draaien ?

THX

Link naar reactie

Als je deze moer volledig vatzet blokkeer je de lager.

Ik zelf heb deze nog niet losgehad met mijn vespa maar normaal gezien draai je eerst de moer vast dan 1/4 toer terug los dan zet je de splitpen terug zo is dat met een auto en ik vermoed ook met een vespa.

Groeten Paul

Link naar reactie

Kijk... het forum kan zelfs levens redden, ik heb het artikel gelezen, best heftig :S

Mijn wiel kan nu nog wel vrij draaien, maar als ik jullie goed begrijp, moet je het, als je het bv onderaan vastneemt, moet je het dus een beetje links en rechts kunnen duwen. Dat is op dit moment niet het geval...

Alvast bedankt voor de tips !

Link naar reactie
Als je deze moer volledig vatzet blokkeer je de lager.

Ik zelf heb deze nog niet losgehad met mijn vespa maar normaal gezien draai je eerst de moer vast dan 1/4 toer terug los dan zet je de splitpen terug zo is dat met een auto en ik vermoed ook met een vespa.

Groeten Paul

De moer moet wel degelijk potvast zitten. Bij de dealer zetten ze er zelfs de bolloneuse op !!!

Link naar reactie

Ik zet die moer toch ook altijd potvast en ik heb daar nog nooit problemen mee gehad, enkel met het terug loskrijgen achteraf. En als ze dat doen bij de Vespadealer dan zetten ze die moer inderdaad met luchtdruk vast.

Vergelijkingen tussen auto's en Vespa's zijn niet van toepassing!

Link naar reactie

ik draai die steeds helemaal handvast met den dopsleutel en dan gefe ik op den dopsleutel nog een paar rakken met den hamer om de moer en het gat in den as schoon overeen te laten komen om die pin er terug in te krijgen...

Link naar reactie
ik draai die steeds helemaal handvast met den dopsleutel en dan gefe ik op den dopsleutel nog een paar rakken met den hamer om de moer en het gat in den as schoon overeen te laten komen om die pin er terug in te krijgen...

Daarvoor moet je de moer niet vaster aandraaien, als je de blokkeerring in een andere positie zet, ga je zien dat er wel een van de openingen overeen zal komen.

Link naar reactie

mja toch niet altijd hoor :) (kan wel zijn da mijn pinnekes wa breder zijn dan de originele, heb zo'n doos van 2,5€ in den brico gekocht vol met van die pinnekes)

en enkel handvast is sowieso niet genoeg.

Link naar reactie
mja toch niet altijd hoor :) (kan wel zijn da mijn pinnekes wa breder zijn dan de originele, heb zo'n doos van 2,5€ in den brico gekocht vol met van die pinnekes)

en enkel handvast is sowieso niet genoeg.

Je kan geen grotere splitpennen steken dan het gat in de as hoor. En zie post hierboven, liefs vastzetten met luchtdruksleutel.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...