LoMax Geplaatst: 11 maart 2010 Delen Geplaatst: 11 maart 2010 De kabelboom van een VN1T vertrekt aan de motor met 4 draden, rood (stilleggen motor), wit (aarding, positief?) en een gele en groene draad. De gele loopt via de claxon naar de lichtschakelaar, de groene gaat rechtstreeks naar die schakelaar. Twee vraagjes: op het elektrisch schema staat de claxon aangegeven met 6V AC, vanwaar de AC, zit daar ergens wisselstroom voor iets tussen? En de gele & groene draad worden beiden voor voeding (-?) gebruikt, mogen die dus verwisseld of zelfs aan mekaar gekoppeld worden. De schakelaar is momenteel niet aangekoppeld, en zit gewoon vol draden van dezelfde kleur, nl allemaal zwart. Ik probeer de zaak terug operationeel te krijgen, met groot, kruis en standlicht. Dit alles wordt wel geplaatst op een V30T, oorspronkelijk dus enkel kruislicht. Verwarring wordt wat groot ;-) Link naar reactie
nero Geplaatst: 11 maart 2010 Delen Geplaatst: 11 maart 2010 Als je vespa geen batterij heeft heb je alleen wisselstroom. Alles werkt op AC dus. De groene en de gele draad niet koppelen maar gebruiken als 1 fase (+) en de andere fase aftakken aan het chasis of de witte draad (massa). In jouw geval dient de groene om het parkeerlicht en de claxon van stroom te voorzien en de gele voor de koplamp en het achterlicht. Verder zou je nog een blauwe moeten hebben die rechtstreeks naar de voetremschakelaar (maak-contact) gaat en van daar naar het remlicht. Hoe je aan voldoende knoppen gaat geraken om je kruis, stand en groot licht te bedienen met een V30- bediening die alleen een kruislicht zou hebben is me een raadsel. Als je geen batterij hebt kan je tenminste het standlicht al schrappen. Hier het schema waar ik me heb op gebaseerd: http://www.vespa-klub.dk/pics/pdf%20tegninger/7.PDF Groetjes, nero. ps: een VNB1M onder een V30T steken lijkt me niet direct de beste oplossing... Link naar reactie
LoMax Geplaatst: 11 maart 2010 Auteur Delen Geplaatst: 11 maart 2010 De V30T is grotendeels origineel, met de originele motor eronder. Enkel het binnenwerk van de koplamp is nieuw, alsook de kabelboom en de schakelaar op het stuur. De nieuwe schakelaar heeft 1 positie meer, voor het standlicht. In mijn vorige post stelde ik dat er enkel kruislicht aanwezig is op de V30T, maar op het schema in de link hieronder is er toch sprake van low and high beam. http://www.scooterhelp.com/electrics/pages/V30T_V33T.html Een blauwe kabel zit niet in de kabelboom, maar er is ook geen remlichtschakelaar of remlicht aanwezig op dat ding, blijkbaar was er in 1951 geen behoefte aan. De kabelboom en schakelaar die er nu op zit, heeft 8 in plaats van 6 draden naar de schakelaar, zie link hieronder http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VN1_VN2_VL1.pdf 1 extra kabel voor standlicht(doe vooral dienst als verklikkerlicht bovenop de koplamp), en 1 extra kabel komt via de claxon naar de schakelaar, en voorziet daar ook iets van voeding. Waar sluit ik trouwens het chassis aan, om de tweede fase als een soort massa op alle delen van de vespa te krijgen. Het achterlicht krijgt namelijk, in tegenstelling met de koplamp, geen tweede fase via een witte kabel maar via het koetswerk. Vermits de motor ophangt in rubbers, zie ik geen verbinding tussen motor en koets. Misschien best even AC bestuderen, want ik vrees dat ik te veel denk ik + en - of massa. Hoe zit het trouwens met oude Vespa's die + als massa hebben, en - als voeding, is dat dus hier ook niet van toepassing dan? Link naar reactie
nero Geplaatst: 11 maart 2010 Delen Geplaatst: 11 maart 2010 Oei, blijkbaar te snel gelezen, dacht dat je een vnb1-motor onder een V30 ging steken. Morgen eens bekijken. Groetjes, nero. Link naar reactie
LoMax Geplaatst: 14 maart 2010 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2010 Na nog wat denkwerk snap ik waarom de gele en de groene volgens mij familie van mekaar zijn. Zoals Nero al aangaf, maakt de afwezigheid van een accu het grote verschil. De gele kabel voedt de claxon en lichten met draaiende motor, zonder via de batterij te gaan. De groene kabel wordt in de schakelaar gewoon gelijkgeschakeld met de gele kabel, zodat kruislicht niet gaat flikkeren bij stationair draaiende motor, omdat er ook stroom van de accu doorkomt. Staat de schakelaar echter in stand parkeer- of standlicht, dan wordt de verbinding tussen geel en groen verbroken (gaatje in contactplaatje). Voor de V30T maakt dat niks uit, wegens geen accu. Standlicht zonder draaiende motor zal dus niet branden, geel en groen hebben hier gewoon dezelfde functie, omdat groen niet aan een batterij gekoppeld kan/moet worden. Het enige voordeel van de twee kabels zit in het feit dat de sleepcontacten in de schakelaar op twee punten tegelijk voeding kunnen halen, zodat de kans op een slecht contact halveert. Maar intussen komt er stoom uit mijn oren, mijn hersenen koken ;-) Link naar reactie
nero Geplaatst: 14 maart 2010 Delen Geplaatst: 14 maart 2010 Goed dat je eruit geraakt bent! Groetjes, nero. Link naar reactie
inspiron1 Geplaatst: 14 maart 2010 Delen Geplaatst: 14 maart 2010 En nu ik nog... . dank u Nero voor de tips ! Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 29 maart 2010 Delen Geplaatst: 29 maart 2010 massa krijg je ook via de rem/kopp/gas kabel. Vgr nico Link naar reactie
LoMax Geplaatst: 29 maart 2010 Auteur Delen Geplaatst: 29 maart 2010 Nog niet bij stilgestaan, goed gezien! Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.