Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Achtervering vervangen


Macvespa

Aanbevolen berichten

Hallo,

hoe diep moet een achtervering eigenlijk gaan? Als ik iets te snel over bv een verkeersdrempel ga, hoor ik al snel zo'n TAK, net alsof de vering volledig inslaat.

En dan rij ik nog alleen...

Verslijt zo'n vering eigenlijk? Is dat gemakkelijk te vervangen bij een PX uit 82?

Txs,

K

Link naar reactie

Dat verslijt zeker, vooral de demper die binnenin zit kan wel eens beginnen te lekken. Vervangen is niet zo duur en gemakkelijk zelf te doen.

Scooter vanachter opkrikken zodat het achterwiel net niet loskomt van de grond (dan is alle spanning van de schokdemper). Bout onderaan de vering losmaken, en de vering eruit draaien (dus aan de veerpoot draaien). Bovenaan de veerpoot zit nog een rubberke dat ge evenuteel ook kunt vervangen (zit op dezelfde manier als de veerpoot in het chassis gedraaid).

Montage is andersom.

Link naar reactie

als uw vering echt "bouncy" is dan is ie wss versleten. dan kunt ge die met uw armen in duwen als ie op z'n bok staat.

nieuwe achterveer kost u iets van een 35€.

als die versleten is dan lijkt het ook of uw wiel precies wat scheef staat...

Link naar reactie

ik denk dat die van mij van BGM is, best ok. Sam heeft er verschillende, maar vraag hem niet naar de goedkoopste. Ge moet zien dat hij u degene meegeeft die in kartonnen doosje zitten. Die in plastieken zakjes zijn copy daarvan en staan aangeduid als "PK80" veren (terwijl dit geen pk veren zijn, ik heb net ne pk nieuw leven gegeven) en zijn ietwat goedkoper.

het heeft volgens mij geen zin om op een standaard px van jaren '80 hele dure gasveren ofzo te zetten, dus bij Sam zal je zeker terecht kunnen.

Link naar reactie

@ Macvespa : het kan natuurlijk zijn dat je vering ver gezet is maar als je die 'tak' hebt gehoord in de (vries)kou dan is dat niet abnormaal of perse niet te wijten aan slijtage. Mijn PX deed dit al toen ik hem pas had met splinternieuwe veringen maar wel telkens als ik in de winter de batterij eens ging opladen.

Link naar reactie

ik heb ook zo'n verstelbare RMS zoals Bartolino, al komt de mijne van bij Classicscooter in Nieuwrode ;-)

zelfs in de hardste stand vind ik hem nog aan de zachte kant, maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn gewicht ;-)

Link naar reactie

@ fajes: zou het helpen een stuk nylon tussen draadstang en moer te steken? (plastiek zak ofzo) heb er zo een gekocht, voor op mijn px motor met reedvalve, maar kzou niet willen dat die veer het laat afweten en mijn kader mijn manifold raakt...

Link naar reactie

Ik steek ei'k bijna altijd een Worb5 of andere versterkte veer op een nieuwe lege houder; ben je een paar 10tjes meer kwijt dan een standaard veer van Carbone of BGM, maar je kunt met gemak 2 personen vervoeren, en prijsverschil met de dure veren is enorm.

Voor de iets duurdere klasse was ik wel benieuwd naar de nieuwe SIP veren:

http://www.sip-scootershop.com/EN/Products/72000RSB/Shock+absorber+SIP+Performance+V50PVET3125+VNATS150+VBAT4160GS180SSRallyPXT5+rear.aspx

http://www.sip-scootershop.com/EN/Products/72000FSB/Shock+absorber+SIP+Performance+PXT5+front.aspx

http://www.sip-scootershop.com/EN/Products/72000FBB/Shock+absorber+SIP+Performance+PXT5+front.aspx

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Ik steek ei'k bijna altijd een Worb5 of andere versterkte veer op een nieuwe lege houder; ben je een paar 10tjes meer kwijt dan een standaard veer van Carbone of BGM, maar je kunt met gemak 2 personen vervoeren, en prijsverschil met de dure veren is enorm.

Kan ik ook zoiets fabriceren voor mijn VGLA van 61 ? Rij af en toe met 2 en dan is het te zacht, zowel voor als achteraan.

Link naar reactie
Heb bijna een jaar die van RMS erop staan en nog nooit geen problemen mee gehad, zelfs met mijn +100kg.

Prijs/kwaliteit vind ik die toch zeer ok.

Bij mij zat dat rubbertje bovenaan wel vast met een bout achter de nafttank.

En ik wist da nie.

Dat was een leuke namiddag!

Merci voor de tip, ik was aant denken om die rubber mee te vervangen, maar nu doe je me toch twijfelen :-)

Link naar reactie
  • 5 weken later...
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...