killingsnake Geplaatst: 14 februari 2010 Delen Geplaatst: 14 februari 2010 Hallo allemaal. Ik ben nieuw op dit forum, en zit met een paar vraagjes omtrent een oude pk xl 50. Zelf ben ik een ervaren mechanicien, ik werk al een paar jaar aan brommers en lichte motoren, quads, en dergelijke. Maar dikwijls neem ik enkel honda's onder handen, omdat ik hier meerdere thuis heb staan. Nu is er vandaag bij mij via via een oude vespa PK50 binnengebracht, die ik mag hebben, mits ik hem aan de praat krijg.. Het verhaal: De persoon van wie ik hem krijg heeft de vespa jaren geleden gekocht in niet werkende staat, wel van een vriend dus normaal zit dat wel goed (blok niet vastgelopen of dergelijke). Wel was de cilinder versleten, de compressie zat niet helemaal goed wegens teveel slijt, dus de originele cilinder werd opnieuw geboord, een nieuw zuigertje met zuigerveren, pen werd gekocht, en... dat was het zo'n beetje. De man wou om kosten te besparen bij de dealer de cilinder zelf monteren, maar dit is er nooit van gekomen en de vespa werd in een verloren hoekje geduwd en vergeten.. Zo'n 6 jaar lang =/. Degene die de cilinder erafhaalde was wel zo slim om vodden rond de drijfstang in het carter te stoppen, zodat er geen vuil in het carter komt.. Nu lijkt het plan me simpel, cilinder monteren en scheuren maar... Niet dus, ervaring leert me dat brommers die al zo lang hebben stil gestaan niet zomaar de baan op kunnen. Benzine is geen benzine meer na jaren, pakkingen drogen uit en dergelijke.. Dus mijn vraag(/vragen) naar jullie toe.. Op wat moet ik letten om zo een oudje terug de baan op te krijgen? zijn pakkingen nog gemakkelijk te krijgen, met name de voet en koppakkingen? Op internet vind ik alleen maar pakkingen voor grote cilinderinhouden. Morgen de bromboeren eens bellen, maar op het eerste zicht lijkt het me niet zo makkelijk te vinden. Misschien een dwaze vraag, maar het is eerlijk gezegd de eerste keer dat ik een vespa van dichtbij bekijk, en tot zo ver zien ze er mij degelijke dingen uit.. De 'pedaal' aan de linkerkant, is dat een kickstarter? Mijn model, heeft die een batterij (die na de jaren heel waarschijnlijk de vuilbak inmag..) Zoja, hoeveel volt is deze? Tot mijn verassing (heb het forum en scooterhelp al doorgespit) hebben meeste vespa's versnellingen =). Geweldig.. Zelf rij ik veel liever met een schakel dan een automaat. Maar... Zijn deze versnelling halfautomaat (moet ik al dan niet een koppelingshendel induwen? Wegens gebrek aan voetschakelpook, hoe schakel je? Heb gezien dat het linker handvat een paar mm kan bewegen, er tikt iets in het blok en er staan vaag nummertjes bij, ik ben vrij zeker dat het hiermee te maken heeft.. Het lijkt me wel slim om de olie te vervangen? Is het enkel de bakolie die moet vervangen worden, of zijn er nog andere onderdelen die olie bevatten? Ik vermoed dat m'n vespa geen automatische oliepomp heeft? Zonee moet ik gewoon voormixen, maar zoja vind ik deze niet direct terug. Ik geloof het niet maar bestaat er een kans dat ie een elektrische starter heeft? Ik geloof dat de small-end lager vermist is. Is dit gewoon een 10mm naaldlager? Of een speciale model/vespa(piaggio) gebonden speciale soort lager? Zijn er nog kleine dingetjes op wat ik moet letten? Zoals blijkt ben ik een absolute leek op het gebied van vespa, maar zoals ik zei, so far i like what i see, en krijg ik 'm motorisch in orde dan bestaat de kans dat ik 'm helemaal restaureer.. De lak is nog héél mooi, maar de chrome is wat aangetast, maar dat herchromeer ik zelf. Sorry voor de vele vragen, maar wil deze zo snel mogelijk terug de baan op =) Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 15 februari 2010 Delen Geplaatst: 15 februari 2010 Nu lijkt het plan me simpel, cilinder monteren en scheuren maar... Niet dus, ervaring leert me dat brommers die al zo lang hebben stil gestaan niet zomaar de baan op kunnen. Benzine is geen benzine meer na jaren, pakkingen drogen uit en dergelijke.. Je zou met de basics kunnen beginnen; tank checken, nieuwe benzine, carb schoonmaken, alles monteren, kabels stellen, nieuwe bougie en het ding een trap geven. Dus mijn vraag(/vragen) naar jullie toe.. Op wat moet ik letten om zo een oudje terug de baan op te krijgen? zijn pakkingen nog gemakkelijk te krijgen, met name de voet en koppakkingen? Op internet vind ik alleen maar pakkingen voor grote cilinderinhouden. Morgen de bromboeren eens bellen, maar op het eerste zicht lijkt het me niet zo makkelijk te vinden. Kijk eens hier rond: http://vespa.startpagina.nl De meest gebruikte online shops zijn; Sip en Scooter-center Keulen Pakkingen e.d. (eigenlijk alle slijtage onderdelen) zijn volop te krijgen. De 'pedaal' aan de linkerkant, is dat een kickstarter? Mijn model, heeft die een batterij (die na de jaren heel waarschijnlijk de vuilbak inmag..) Zoja, hoeveel volt is deze? Aan de linker kant hoort niet echt een 'pedaal', aan de rechter kant heb je een voetrem en een kickstart. Doe eens een foto van je scoot, dat praat makkelijker Model info vind je op http://scooterhelp.com/serial/ves.serial.numbers.html Dit is misschien ook handig: http://tittytwister.nl/vespa/content.htm Daar ook vaak scans van Workshop Manuals e.d. Als je electronische ontsteking hebt (ik vermoed van wel) is het 12 volt. Zijn deze versnelling halfautomaat (moet ik al dan niet een koppelingshendel induwen? Nope: alles is handwerk. Dus zeker je koppelingshendel induwen. Wegens gebrek aan voetschakelpook, hoe schakel je? Heb gezien dat het linker handvat een paar mm kan bewegen, er tikt iets in het blok en er staan vaag nummertjes bij, ik ben vrij zeker dat het hiermee te maken heeft.. Hoeveel nummers zie je? 0 en 1, of ook 2 en 3? Schakelen is dus met de linkerhand; vanuit 0 naar achteren voor 1, naar voren voor 0, 2, 3, 4. Het lijkt me wel slim om de olie te vervangen? Is het enkel de bakolie die moet vervangen worden, of zijn er nog andere onderdelen die olie bevatten? Alleen motorolie: SAE30 - als alles is uitgedroogd, zou het wijs kunnen zijn je koppelingsplaten ook te vervangen, dat kan zonder het blok te droppen; moet je wel je achterwiel demonteren, daarachter zit een koppelingsdeksel. Ik vermoed dat m'n vespa geen automatische oliepomp heeft? Zonee moet ik gewoon voormixen, maar zoja vind ik deze niet direct terug. Voormixen. Ik geloof het niet maar bestaat er een kans dat ie een elektrische starter heeft? Bestaat zeker wel; je kunt dat het eenvoudigst zien aan het vliegwiel; als die een 'starter0krans' heeft, heb je een electrische starter. Ik geloof dat de small-end lager vermist is. Is dit gewoon een 10mm naaldlager? Of een speciale model/vespa(piaggio) gebonden speciale soort lager? Een naaldlager; zie explosietekeningen van de PK. Zijn er nog kleine dingetjes op wat ik moet letten? Zoals blijkt ben ik een absolute leek op het gebied van vespa, maar zoals ik zei, so far i like what i see, en krijg ik 'm motorisch in orde dan bestaat de kans dat ik 'm helemaal restaureer.. De lak is nog héél mooi, maar de chrome is wat aangetast, maar dat herchromeer ik zelf. Zat kleine dingen om op de letten. Als het een Automaat is, gooi em dan direct weg. Verder zijn het leuk machientjes. Als je er een beetje mee vooruit wil is er niet veel anders aan te sleutelen dan meer CCs. Ontstekingstijdstip kun je nog even goed checken. Valse lucht is een regelmatig probleem. Om het blok te droppen moet je eerst de tank en de carb loshalen, dan de achterveer, dan draait ie naar beneden. Sorry voor de vele vragen, maar wil deze zo snel mogelijk terug de baan op =) Suc6 ermee, ik zou vooral veel PDFs opzoeken over je scoot, en veel zoeken op de fora en genoemde sites; er is veel informatie beschikbaar - bij SIP kun je bijvoorbeeld onderdelen op de explosietekeningen aanklikken om te bestellen. Doe een foto en een bouwjaar, kunnen we makkelijker meedenken. Link naar reactie
killingsnake Geplaatst: 15 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2010 Bedoelde dat die pedaal langs de rechterkant staat =).Geloof dat dit de kick is.. Foto's ga ik direct gaan nemen! Link naar reactie
killingsnake Geplaatst: 15 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2010 Batterijen zijn leeg.. Foto's zullen voor straks zijn.. Link naar reactie
killingsnake Geplaatst: 15 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2010 Hier zijn de foto's: Zoals jullie kunnen zien, ik zie een snaar langs de linkerkant. Langs de rechter achterkant van de scooter staat 'plurimatic'.. er staan maar 2 getallen bij het handvat, 0 en 1. Wat voor 'n type is dit? Daarnet gaan 'sjoppen' achter de nodige onderdelen.. Volgens de bromboer hebben meeste vespa's, waaronder dit type, geen koppakking? Naaldlager gekocht, nieuwe olie.. Ik en de vriendin begonnen er met volle moed aan, maar ik schrok me rot toen ik aan de drijfstang voelde.. Die heeft in totaal zo'n 4 cm axiale speling en een halve mm radiale speling... Helemaal verrot dus.. Vind je deze onderdelen nog makkelijk? De motor wordt waarschijnlijk helemaal gereviseerd, heeft er iemand een lijst of dergelijke met alle vervangonderdelen? Lagers, pakkingen, keerringen, krukas, enz.. ? Link naar reactie
Cult Geplaatst: 15 februari 2010 Delen Geplaatst: 15 februari 2010 oei..een automatica... succes!! Link naar reactie
killingsnake Geplaatst: 15 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2010 Succes, met? Gewone gelukwensen of is dit iets waar ik niet makkelijk stukken voor vind of dergelijke? Voor wat dient de schakelhendel dan? Zijn er nog stukken voor te vinden? Link naar reactie
fajes Geplaatst: 15 februari 2010 Delen Geplaatst: 15 februari 2010 hmm, deze is niet echt courant om stukken te vinden. degenen die er één hebben durven er al wel eens één of twee extra te kopen voor de stukken... een pk50s of pk50xl had iets gemakkelijker geweest! Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 15 februari 2010 Delen Geplaatst: 15 februari 2010 Er zijn genoeg onderdelen vooor dat ding te vinden, maar helaas maar weinig hulp; de automatica is het zwarte schaap van Piaggio. Vervelend om aan te klussen, niet vooruit te branden, en niet schakelen. Er zijn een paar sites (zie startpagina) met info over het ding, daar zul je je heil moeten zoeken, maar als je echt wijs ben ga je op zoek naar een echte schakelvespa, want na dit project zul je Vespa's niet leuk meer vinden. Nadeel is ook dat ze opgknapt nog steeds niets waard zijn. Rolletjes zijn moeilijk te krijgen, krukas e.d. zijn wel goed te vinden, maar je kunt je geld ook gewoon weggeven Bovenal; dit is vriendelijk advies, je mag het negeren, en als je achteraf erachter komt dat bovenstaande niet overdreven is, ben je nog steeds welkom hoor! Link naar reactie
cee Geplaatst: 15 februari 2010 Delen Geplaatst: 15 februari 2010 Succes! ben op het moment ook een pk50 aan het opmaken, wel een 4 vitesse Link naar reactie
killingsnake Geplaatst: 15 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2010 Er zijn zoveel verschillende onderdelen.. Ik geraak er mij geen wijs uit =s. Heb daarnet overlegd met de huidige eigenaar. Hij vind het jammer te horen wat jullie hier allemaal zeiden.. Na overleg met 'm ben ik overeen gekomen dat hij mij een schakelvespa gaat zoeken, maar dat ik dan voor hem deze moet oplappen.. Is er iemand die me kan helpen om de juiste stukken te vinden? Is er een motorisch onderscheid tussen de automatica en de plurimatic enz? Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 15 februari 2010 Delen Geplaatst: 15 februari 2010 Er staat op het moment een gereviseerd 125cc blok op Marktplaats... De verkoper is Slamet/Jembut/Vespa.Amsterdam, 1 van de zeer weinigen die een automatica niet uit de weg gaan. Onderdelen en info vind je bij hem (ook op zijn site). Suc6. Link naar reactie
killingsnake Geplaatst: 15 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2010 Heb je 'n link? Ben niet echt bekend met marktplaats en heb een hele tijd zitten zoeken zonder resultaat.. Zie dit steeds minder en minder zitten alhoewel ik gewoon maar een paar onderdelen nodig heb. Als die blok voor een mooie prijs wordt verkocht koop ik die wel.. Link naar reactie
cee Geplaatst: 15 februari 2010 Delen Geplaatst: 15 februari 2010 bij lambrettafinder staat ook nog een pk 50 RUSH motor en nog een 125 of 200 motor te koop. prijs voor die pk 50 motor = 175 euro geloof ik. Link naar reactie
Didier Wesp Geplaatst: 15 februari 2010 Delen Geplaatst: 15 februari 2010 ik heb wel een automatica, met 14000 km. rijd goed enz, nooit echt problemen mee gehad, men vrindin reed er vaak mee naar school, zelf rijd ik er ook wel vaker op en is best een fijne vespa, ik heb er nog nooit iets aangehad dus ik weet niet of het werkelijk zo een enorme uitdaging is om deze te reviseren ofzo. @MR160: onderdelen zijn duidelijk minder te vinden dan van een schakel, maar rolletjes is zo het probleem niet, de scooters tegenwoordig zijn allemaal met vario, en in een scooterzaak is er een groot aanbod aan verschillende maten en gewichten, daar vind je gegarandeerd variorollen grtz Link naar reactie
killingsnake Geplaatst: 15 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2010 Rollen zou ik ook nog wel kunnen draaien op de draaibank, dat is het probleem niet.. Is niet de eerste keer dat ik met een automaat werk.. Dat schakelen, voor wat dient dat? Aangezien het een automaat is... Ik kan enkel schakelen tussen 0 en 1? Link naar reactie
Didier Wesp Geplaatst: 16 februari 2010 Delen Geplaatst: 16 februari 2010 0 is gewoon N (neutraal) en als je hem in 1 klikt (dit mag enkel op rolantie) dan staat hij in de rijstand, als je dna gas geeft trekt hij op tot 50km/H of iets meer misschien.. grtz Link naar reactie
killingsnake Geplaatst: 16 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 16 februari 2010 Dacht al zoiets. Bedankt om eindelijk rechtstreeks m'n vragen te beantwoorden Link naar reactie
killingsnake Geplaatst: 28 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 28 februari 2010 Ben vandaag aan de slag gegaan. Nergens een krukas te vinden, maar heb een revisiesetje gevonden voor niet te veel geld, en een bedrijf die de krukas wil reviseren voor 70 a 80 euro. Nu heb ik een probleem. De man waar ik m'n stukken vandaan heb, zei dat er geen lager langs overbrengingszeide zat, wat ik al heel raar vond.. Nu dat ik het carter openheb, zie ik dat dit inderdaad geen kogellager is, maar een naaldlager. Iemand een idee welke maat dat dit is? Link naar reactie
Vespa.amsterdam Geplaatst: 27 april 2010 Delen Geplaatst: 27 april 2010 Hi, Mail me anders op vespa.amsterdam@gmail.com. Ik heb wel 50 krukassen voor je liggen en eigenlijk alles wat met automatica te maken heeft. Variorolletjes naar moderne maatstaven ook te koop. TEVENS een geheel gerestaureerde Vespa pk125 automatica uit 1993 te koop, met geheel nieuwe cylinderkit van Gilardoni. Groetjes uit Amsterdam Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 28 april 2010 Delen Geplaatst: 28 april 2010 kan je niet gewoon dat stuurhuis veranderen en een pk motor eronder gooien? dan kan je het frame tenmiste nog gebruiken...? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.