Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ouwe PK XL 50 onder handen nemen


killingsnake

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.

Ik ben nieuw op dit forum, en zit met een paar vraagjes omtrent een oude pk xl 50. Zelf ben ik een ervaren mechanicien, ik werk al een paar jaar aan brommers en lichte motoren, quads, en dergelijke. Maar dikwijls neem ik enkel honda's onder handen, omdat ik hier meerdere thuis heb staan. Nu is er vandaag bij mij via via een oude vespa PK50 binnengebracht, die ik mag hebben, mits ik hem aan de praat krijg..

Het verhaal: De persoon van wie ik hem krijg heeft de vespa jaren geleden gekocht in niet werkende staat, wel van een vriend dus normaal zit dat wel goed (blok niet vastgelopen of dergelijke). Wel was de cilinder versleten, de compressie zat niet helemaal goed wegens teveel slijt, dus de originele cilinder werd opnieuw geboord, een nieuw zuigertje met zuigerveren, pen werd gekocht, en... dat was het zo'n beetje. De man wou om kosten te besparen bij de dealer de cilinder zelf monteren, maar dit is er nooit van gekomen en de vespa werd in een verloren hoekje geduwd en vergeten.. Zo'n 6 jaar lang =/. Degene die de cilinder erafhaalde was wel zo slim om vodden rond de drijfstang in het carter te stoppen, zodat er geen vuil in het carter komt..

Nu lijkt het plan me simpel, cilinder monteren en scheuren maar... Niet dus, ervaring leert me dat brommers die al zo lang hebben stil gestaan niet zomaar de baan op kunnen. Benzine is geen benzine meer na jaren, pakkingen drogen uit en dergelijke..

Dus mijn vraag(/vragen) naar jullie toe.. Op wat moet ik letten om zo een oudje terug de baan op te krijgen? zijn pakkingen nog gemakkelijk te krijgen, met name de voet en koppakkingen? Op internet vind ik alleen maar pakkingen voor grote cilinderinhouden. Morgen de bromboeren eens bellen, maar op het eerste zicht lijkt het me niet zo makkelijk te vinden.