Ga naar inhoud
Vespaforum.be

gs 150 : standen lichtschakelaar


xanax

Aanbevolen berichten

Linkse stand: parkeerlicht/ vespa kan niet gestart worden.

Middenste stand: alles uit.

Eerste stand rechts: rijden zonder verlichting.

Tweede stand rechts: rijden met verlichting via de batterij.

Derde stand rechts: rijden met verlichting rechtstreeks via de verlichtingsspoelen.

Normaal zou je moeten kunnen rijden op de 3de stand, maar het probleem is dat op dat ogenblik de batterij bijna niet meer gevoed wordt omdat de verlichting alle energie "neemt".

De oplossing is om overdag zonder verlichting te rijden. Heb dit weekend nog een toerken gedaan van iets meer dan 100km en nadien stond de batterij nog op 6,5 volt.

Welke batterij heb je steken? De "originele" zijn onvoldoende zwaar om constant met verlichting te rijden. Ik heb er een 9AH steken en die volstaat bij mij zonder problemen. Ik probeer wel voor ik vertrek de lader er een koppel uren (of langer) aan te hangen, zodat de batterij voldoende reserve heeft.

Ik heb ook de indruk dat, hoe meer men rijdt, hoe gemakkelijker de batterij zich oplaadt. Misschien wordt het vliegwiel beetje bij beetje gehermagnitiseerd door de stroom van de batterij. Naar het schijnt is er in Appeldoorn een firma die vliegwielen hermagetiseerd voor 10€/stuk. Didier Bailly heeft ook een adres van iemand die dit zou doen in Wallonie.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Welke stand (met verlichting) is de zuinigste voor de batterij : 2 slagen naar rechts of 3 slagen naar rechts?

Batterij die erin steekt is inderdaad de zwaarste 6V

Heb net eens verlichting nagekeken en lamp vooraan is stuk (peer met 3 pinnekes) Heb je soms een gedacht waar ik deze kan krijgen?

Ik herinner mij destijds de discussie op het forum over ss180 of gs150. Ik had steeds een voorkeur voor de GS150 qua looks en qua rijcomfort maar de betrouwbaarheid (heb latere ss zonder batterij)van de SS maaakt dat ik de GS nog maar zelden van zijn pekkel haal. Is inderdaad een vicieuse cirkel want vroeger reed ik wekelijks met de GS en had ik nooit problemen. Zal ofwel ook met druppelaar werken ofwel terug vaker moeten mee rijden

groeten,

Philip

Link naar reactie

Normaal 3de stand rechts. In deze stand zou de koplamp vooraan, als de vespa op relantie draait, veel minder fel schijnen en meer oplichten als men rijdt. In de 2de stand krijgt men een constant fel licht (groot verbruik).

De peertjes zijn nog courant te verkrijgen (zijn trouwens dezelfde als een ss en andere 6 volt lampen met 2 standen (groot en klein licht). Je kan ze kopen bij Legendsbike, Tutto Vespa, Didier Bailly en elke zichzelf respecterende vesparestaurateur.:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Niet dat ik electric expert ben maar dit is wat ik heb gelezen:

Het enige verschil, maar wel belangrijk, is dat in stand 2 enkel gelijkstroom door je scoot vloeit terwijl in stand 3 zowel gelijk als wisselstroom gebruikt wordt. Met als belangrijkste gevolg dat er, in stand drie, waarschijnlijk stroom overblijft om je batterij om op te laden..

In stand 3 (vermoedelijke waardes)

balans wisselstroom: voorlicht 25 watt, achterlicht 5 watt, tacholicht, 1.2 watt. = 31.2W

balans gelijkstroom: ontsteking 6watt , batterij laden 9 watt. = 15W

Af en toe remmen (remlicht 10watt) doet je balans in negatief gaan maar in principe laad je batterij op telkens je niet remt.

Opgepast, als je je remlicht uitgerust hebt met 15W remlicht, draagt dit gewoon bij aan het sneller ontladen!

Ik heb ook ergens gelezen dat in geval van panne je door de batterijkabel te ontkoppelen en de rode en gele kabel met elkaar te verbinden aan het klemmetje, je ook een rijdende scoot hebt onafhankelijk van de batterij.

Heb het nog niet geprobeerd.

Ik sta nooit in panne met de gs! :))

Link naar reactie

Heel de avond faïence gezet, dus mijn licht is ver uit. De gele draad is die van de verlichtingsspoelen en de rode is diegene die naar de condensator gaat (vis-platinees). Het is mogelijk dat het werkt, maar ik heb het ook nog niet moeten proberen... :))). In ieder geval ga je dan ook zonder verlichting moeten rijden.

Lijkt me toch een beetje tricky.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...