Ga naar inhoud
Vespaforum.be

voorwielophanging


stefan2105

Aanbevolen berichten

Goedenmiddag,

Vraagje van de 'onderhoudsmonteur' van de Vespa LX 50 2t van m'n dochter:

persoonlijk vind ik dat deze Vespa behoorlijk onrustig is in het stuur. En we hebben er maar één dus ik heb geen vergelijk met een andere

nu weet ik dat door de constructie alle gewicht op de achteras ligt en de wegligging toch al wat, zeg maar, apart is, maar het stuur van deze wesp beweegt behoorlijk, zelfs al rijdt men op een gladde, net geasfalteerde weg, waarbij ik dan veronderstel dat de stuurbewegingen niet van de putten in de weg afkomstig zijn.

Het voelt alsof er een hoogteslag in het wiel is, maar het wiel is rond, heb ik getest, geen hoogte slag aanwezig. Netjes gemeten.

Bij de auto zou ik het wiel laten balanceren, is dit zinvol bij een Vespa?

Wat kan een andere oorzaak zijn? de schokdemper? Deze lijkt me redelijk in orde, misschien is-ie zelfs wat hard? Maar met een iets meer dan gemiddelde kracht krijg ik, als de Vespa op de grond staat, de voorkant op de aanslag gedrukt. Dat kost me moeite, ondanks mijn gewicht van 90 kg, dus de demper is niet lek of zo. Maar dus niet zo stug dat dit niet zou lukken.

Verder kan ik nog melden dat als ik op het stuur ga hangen tijdens het rijden, ik vind dat eea beter op de weg ligt, maar dat lijkt me eerlijk gezien logisch gezien het eerder gemelde.

Concrete vraag: herkent iemand een wat onrustig stuur, is het zinvol het voorwiel te laten balanceren en kan dat wel, want de gemiddelde kwikfit is daar niet toe geëquipeerd?

Dank voor elke wijsheid.

Link naar reactie

Kijk vooreerst eens de bandenspanning na. Normaal moet die op 1,8 bar staan vooraan. Rventueel kan je dit volgens het gewicht van de persoon aanpassen tot 2 bar.

Welke banden liggen er nu op, en heeft de vespa lange tijd stil gestaan?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Het wobbelen wordt niet enkel verholpen door gewichtjes aan het stuur te hangen, en die kun je inderdaad via Mgent bekomen, maar de keuze van de banden is volgens mij zeker zo belangrijk als gewichtjes..!! Pirelli is één van de merken die hier voor in aanmerking komen...!! Deze zijn wel wat duurder maar op veiligheid staat geen prijs...

De combinatie van deze twee is geen overbodige luxe..

Groetjes Heidi..

Link naar reactie

"tja marcske maar een ongeluk ligt op een klein plaatsje...

Vandaag is ons vespa festijn abrupt afgelopen door een ongeval tijdens een rit in de kempen.

We vrezen dat onze wesp niet meer te reanimeren is en wij genoodzaakt zijn om er even een punt achter te zetten..

We hebben heel fijne momenten beleefd in korte tijd dus wie weet ... eens gestoken door de wesp..!!

Gelukkig zijn we zelf ongedeerd maar ons hartje bloed wel...:--((

Op de topic van de kempenroute kan je beter volgen...!!

Groetjes en wie weet tot één van de volgende..XX..

Link naar reactie

@NERO: hoi, dank voor de tip.

bandenspanning is 2 bar, scoot rijdt minimaal 1x per week maar staat ook wel eens een dag of wat stil,

en er ligt voor een sava op, de originele band (1300 km gereden)

@HEIDI: da's niet best, maar goed dat er geen persoonlijke ongelukken zijn.

hoop dat je weer gaat rijden.

ga achter die gewichten aan en achter een pirelli band.

@MARCKSKE: heb MGENT een bericht gestuurd om die gewichten, en hij loopt iets meer, ongeveer 50, en 55 heuvel af wind in de rug. Maar het wobbelen is eigenlijk op elke snelheid, zelfs als ik in de garage (met gladde betonvloer) zachtjes rijd, dan voel je de blokken van de band in het stuur. Erg gevoelig dus.

@ALLEN: dank voor jullie overwegingen!

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Bij mijn weten is het "wobble"-effect enkel bekend (en min of meer "aanvaard") op GTS of GTV en niet op LX...

De gewichtjes van MGENT zijn trouwens ook voor GTS en GTV en niet voor LX (corrigeer me als ik er naast zit).

Ik denk dat jullie "wobblen" niet hetzelfde is als hetgeen wij (GTS-rijders) onder "wobblen" verstaan...

Wat zegt je dealer ervan ?

Link naar reactie

Inderdaad, gewichten zijn enkel te plaatsen bij Gts/Gtv.

Als je een probleem hebt, ga langs bij je dealer, het kan je band zijn welke ongelijkmatig slijt (sava) , iets dat is losgekomen aan het stuur, verkeerde bandendruk etc..., wiel uit balans. Dus allemaal moeilijk te becommentariëren op afstand.

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

jip, ik heb dat ook voor. Onrustig stuur op GT. Niet afkomst van "wobble" maar door een ongelijkmatige slijtage van de band. De band ligt er al lang op, de vespa staat soms lang stil en de bandendruk is waarschijnlijk vaak te laag geweest. 't Is een pirelliband (GTS). Is nu nog niet erg want ik ben het gewoon en de band is nog zeer goed. Doch binnen 3000km mag er een nieuwe op. (ook al zou hij nog niet versleten zijn). Ondertussen achteraan een Pirelli Diablo Scoot gelegd. Heel tevreden over deze nieuwe!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...