Eddy Jacobs Geplaatst: 17 juli 2009 Delen Geplaatst: 17 juli 2009 Hallo iedereen, Wij (mijn vriendin en ik) hadden het ongelooflijke geluk een Vespa LX50 4t 4V te winnen ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de kledingszaak S.Oliver (een Nederlandse keten met vestigingen in Belgie) in Antwerpen ! Dat was zo een 3 weken geleden en we zijn reeds verk(n)ocht aan "onze Vespa"... Niks zo plezant dan Antwerpen te verkennen per Vespa :-). Zeker met het prachtige weer van de laatste weken ! Maar gisteren ontdekte ik iets verontrustend... Het achterwiel staat duidelijk schuin... Ik weet dat het niet bepaald een goed idee is, maar ik heb toch eens geprobeerd om zonder handen te rijden en dan blijkt duidelijk dat dit enkel mogelijk is indien men zijn gewicht verplaatst naar links. Ik heb contact opgenomen met de Vespa-dealer in Maastricht die de Vespa aan S.Oliver heeft geleverd. Deze rade me aan naar een lokale officiële Vespa-dealer te gaan in de buurt van Antwerpen. Ik heb hem vandaag (18 juli) wel een foto gestuurd waarop duidelijk de afwijking te zien is... Dus vandaag naar 2 officiële Vespa-dealers in Antwerpen (KIELS RIJWIEL CENTER BVBA - BOOMSESTEENWEG 518 - 2020 ANTWERPEN en Vespashop Hessenbrug 1-3 in Antwerpen). Beide vertelden me om me daar geen zorgen over te maken. Maar eerlijk gezegd, bevredigt dit antwoord me eigenlijk niet... Een van de techniekers bevestigde mij trouwens dat hij het niet normaal vond, zijn collega technieker ontkende dit... Heeft iemand van jullie ervaring met een gelijkaardig probleem ? - Is er geen veiligheidsprobleem (mogelijk slecht weggedrag) - Is er geen kans op bijkomende technische problemen op langere termijn ? - Wat met abnormale slijtage van de banden ? - Zijn beide vermelde Vespa-dealers betrouwbaar ? Graag jullie mening over dit probleem... Groeten, Eddy PS : kan ik een foto plaatsen op dit forum ? Link naar reactie
Cult Geplaatst: 18 juli 2009 Delen Geplaatst: 18 juli 2009 via deze site is het mogelijk om een foto te plaatsen.. http://www.imageshack.us/?x=my1 staat da wiel dan zo hard uit den haak?? Link naar reactie
Eddy Jacobs Geplaatst: 18 juli 2009 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2009 Ik zal seffens een paar foto's posten en dan kan je zelf oordelen... Link naar reactie
Eddy Jacobs Geplaatst: 18 juli 2009 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2009 Ziehier foto's... Door een loodlijn te tekenen op de foto zie je duidelijk dat het achterwiel schuin staat. Het schematische bovenaanzicht heb ik getekend om te laten zien dat het niet om een verschuiving parallel met de lengteas gaat maar om een verdraaiing. Dit is een bovenaanzicht van onder het zadel. Ik weet niet of dit relevant is maar ook hier zie je volgens mij dat de hele zaak niet haaks staat... (Hopelijk is de post van mijn images gelukt...) Wat denken jullie hiervan ? Groeten, Eddy Link naar reactie
ribbedebie Geplaatst: 18 juli 2009 Delen Geplaatst: 18 juli 2009 Alles ziet is normaal uit. Aan de tekening van uw banden te zien is hij uitgerust met Sava bandjes. Je moet je geen zorgen maken. Link naar reactie
ribbedebie Geplaatst: 18 juli 2009 Delen Geplaatst: 18 juli 2009 Doordat de motor op het frame wordt bevestig door middel van silent blocks. Leeft het frame een beetje tegenover de motor. Als je uw scooter op de middenbok plaatst zal je zien dat als je aan de chroom handgreep trekt naar links of rechts. de carrosserie een klein beetje leeft tegenover de motor. Dit is ook volledig normaal en is zelfs de bedoeling. Kijk een naar uw achterlicht U zal zien dat uw loodlijn het achterlicht ook niet precies in het midden raakt. Link naar reactie
Eddy Jacobs Geplaatst: 18 juli 2009 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2009 Je ziet toch duidelijk op de foto dat het achterwiel duidelijk verder naar links staat (niet alleen zichtbaar t.o.v. de loodlijn maar ook t.o.v. de achterbumper ?! Is dit dan normaal te noemen ? En wat met het duidelijke feit dat bij het zonder handen rijden, de Vespa niet rechtdoor gaat ? Groeten, Eddy Link naar reactie
Eddy Jacobs Geplaatst: 18 juli 2009 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2009 Ik begrijp dat het frame leeft t.o.v. de motor, maar indien de Vespa op de poot staat en er dus geen contact is tussen achterwiel en grond en dus ook geen druk op het achterwiel, lijkt het me toch logisch dat het wiel perfect in het midden moet staan ? Welk chroom handgreep bedoel je trouwens ? Groeten, Eddy Link naar reactie
ribbedebie Geplaatst: 18 juli 2009 Delen Geplaatst: 18 juli 2009 Achter uw zadel. De houvast voor uw passagier. Als ze haar arm niet rond U heeft. Zet eens een bestuurder op uw scooter Een maak uw foto opnieuw U zal zien dat uw wiel al een andere positie aanneemt tegenover de carrosserie. Link naar reactie
ribbedebie Geplaatst: 18 juli 2009 Delen Geplaatst: 18 juli 2009 Zonder handen rijden doe je best met een snelheid vanaf 30 km/u en enkel als je genoeg rijervaring hebt. Doe je dit bij 5 km/u dan is het maar normaal dat uw scooter niet stabiel en dus ook niet recht blijft rijden.Kan je met een hand perfect recht rijden dan. Hoef je, je geen zorgen te maken. Als je echter met twee handen moet blijven sturen omdat je, als je een hand lost. hij onmiddellijk naar links of rechts trekt dan is er duidelijk wat mis. Link naar reactie
ribbedebie Geplaatst: 18 juli 2009 Delen Geplaatst: 18 juli 2009 Uw achterste spatbord zit dan ook op uw carrosserie gemonteerd en niet op uw motor. Link naar reactie
Eddy Jacobs Geplaatst: 18 juli 2009 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2009 Ik bedoel hier echt wel zonder handen rijden sneller dan 5 km/u... Het is wel degelijk mogelijk maar ik moet duidelijk mijn gewicht verleggen om rechtdoor te blijven rijden. Ik heb ook het volgende geprobeerd... - Ik zet mezelf uit balans door aan de rechterzijde van het zadel te gaan zitten en probeer toch recht te rijden. Dit is perfect mogelijk al moet ik behoorlijk bijsturen. - Ik zet mezelf uit balans aan de linkerzijde van het zadel. Onmogelijk om de Vespa recht te houden... Misschien overdrijf ik wel en het is zeker niet mijn bedoeling om jouw mening in twijfel te blijven trekken. Ik vind het alleen niet tof om een niet-perfecte machine te hebben, denk ik... Persoonlijk vind ik dat recht ook recht moet zijn ! Groeten, Eddy Link naar reactie
Eddy Jacobs Geplaatst: 18 juli 2009 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2009 Ga ik zeker doen ! Groeten, Eddy Link naar reactie
ribbedebie Geplaatst: 18 juli 2009 Delen Geplaatst: 18 juli 2009 Mocht blijken dat er een probleem is met uw Vespa. Dan zullen de dealers dit wel oplossen. Maak U geen zorgen. En wacht de verdere reacties af van de andere Vespa liefhebbers al zullen die met dit weer vermoedelijk nog op de baan zitten of de Gentse feesten. Link naar reactie
Eddy Jacobs Geplaatst: 18 juli 2009 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2009 In elk geval al bedankt voor jouw reacties ! Bedankt... Eddy Link naar reactie
Eddy Jacobs Geplaatst: 18 juli 2009 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2009 Inderdaad, zelfs nog erger dan de mijne... Maar ja, dat betekent natuurlijk nog niet dat dit normaal is... Ik heb bij de dealer een LX50 zien staan met een perfect normaal achterwiel. Is het ook een LX 50 ? Enig idee van wie hij is (en of de eigenaar dit normaal vindt) ? Groeten, Eddy Link naar reactie
ribbedebie Geplaatst: 18 juli 2009 Delen Geplaatst: 18 juli 2009 Dit is het achterwiel van een Vespa Lx 50 2- takt bj 2006. Bij mijn eigen GTS staat het wiel volledig in het midden. Ik ken iemand met een 4 takt 2 klepper. Ik zal daar morgen eens info over inwinnen. Link naar reactie
Eddy Jacobs Geplaatst: 18 juli 2009 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2009 Alvast bedankt ! Groeten, Eddy Link naar reactie
ribbedebie Geplaatst: 19 juli 2009 Delen Geplaatst: 19 juli 2009 Zoals beloofd hier heb je een foto van een Lx 4 T 2 klepper bj 2007. 600 km. Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 20 juli 2009 Delen Geplaatst: 20 juli 2009 tja ze hebbe da blijkbaar allemaal, das misschien omdat al die plastiek ni stevig genoeg is... alléja dat denk ik toch hé... => moptjen!! Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 juli 2009 Delen Geplaatst: 20 juli 2009 Of een beetje weg gesmolten van dat warm weer...)) Groetjes, nero. Link naar reactie
josse Geplaatst: 20 juli 2009 Delen Geplaatst: 20 juli 2009 Als je echt zo twijfelt, denk ik dat er toch niets anders op zit dan terug naar de dealer die hem leverde. Stel dat het inderdaad scheef staat en je hier een dealer vind die dat toegeeft, dan moet die dat gaan verdedigen bij Piaggio. En stel dat hij dat wil doen en ze geven jullie gelijk, dan zou die dealer dat moeten oplossen in het kader van de garantie vanuit Piaggio. Eventuele stukken gaat hij wel aangeleverd krijgen, maar zijn werkuren gaat hij volgens mij niet kunnen inbrengen bij Piaggio (of zit ik hier compleet fout?). Ik denk niet dat je een dealer gaat vinden die daar happig op gaat zijn, werk genoeg en aan de verkoop van de uwe hebben ze niets verdiend. Overigens hebben er ondertussen 2 gezegd dat het geen probleem is (wat nog niet hetzelfde is als normaal). Misschien nog eens Smout in Boechout proberen ? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.