Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Probleem met achterwiel...


Eddy Jacobs

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Wij (mijn vriendin en ik) hadden het ongelooflijke geluk een Vespa LX50 4t 4V te winnen ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de kledingszaak S.Oliver (een Nederlandse keten met vestigingen in Belgie) in Antwerpen !

Dat was zo een 3 weken geleden en we zijn reeds verk(n)ocht aan "onze Vespa"... Niks zo plezant dan Antwerpen te verkennen per Vespa :-). Zeker met het prachtige weer van de laatste weken !

Maar gisteren ontdekte ik iets verontrustend...

Het achterwiel staat duidelijk schuin...

Ik weet dat het niet bepaald een goed idee is, maar ik heb toch eens geprobeerd om zonder handen te rijden en dan blijkt duidelijk dat dit enkel mogelijk is indien men zijn gewicht verplaatst naar links.

Ik heb contact opgenomen met de Vespa-dealer in Maastricht die de Vespa aan S.Oliver heeft geleverd. Deze rade me aan naar een lokale officiële Vespa-dealer te gaan in de buurt van Antwerpen. Ik heb hem vandaag (18 juli) wel een foto gestuurd waarop duidelijk de afwijking te zien is...

Dus vandaag naar 2 officiële Vespa-dealers in Antwerpen (KIELS RIJWIEL CENTER BVBA - BOOMSESTEENWEG 518 - 2020 ANTWERPEN en Vespashop Hessenbrug 1-3 in Antwerpen). Beide vertelden me om me daar geen zorgen over te maken. Maar eerlijk gezegd, bevredigt dit antwoord me eigenlijk niet... Een van de techniekers bevestigde mij trouwens dat hij het niet normaal vond, zijn collega technieker ontkende dit...

Heeft iemand van jullie ervaring met een gelijkaardig probleem ?

- Is er geen veiligheidsprobleem (mogelijk slecht weggedrag)

- Is er geen kans op bijkomende technische problemen op langere termijn ?

- Wat met abnormale slijtage van de banden ?

- Zijn beide vermelde Vespa-dealers betrouwbaar ?

Graag jullie mening over dit probleem...

Groeten,

Eddy

PS : kan ik een foto plaatsen op dit forum ?

Link naar reactie

Ziehier foto's...

vespaachterwielschuin2.jpg

Door een loodlijn te tekenen op de foto zie je duidelijk dat het achterwiel schuin staat.

vespaschuinachterwielbo.gif

Het schematische bovenaanzicht heb ik getekend om te laten zien dat het niet om een verschuiving parallel met de lengteas gaat maar om een verdraaiing.

vespaschuin.jpg

Dit is een bovenaanzicht van onder het zadel. Ik weet niet of dit relevant is maar ook hier zie je volgens mij dat de hele zaak niet haaks staat...

(Hopelijk is de post van mijn images gelukt...)

Wat denken jullie hiervan ?

Groeten,

Eddy

Link naar reactie

Doordat de motor op het frame wordt bevestig door middel van silent blocks. Leeft het frame een beetje tegenover de motor. Als je uw scooter op de middenbok plaatst zal je zien dat als je aan de chroom handgreep trekt naar links of rechts. de carrosserie een klein beetje leeft tegenover de motor. Dit is ook volledig normaal en is zelfs de bedoeling. Kijk een naar uw achterlicht U zal zien dat uw loodlijn het achterlicht ook niet precies in het midden raakt.

Link naar reactie

Je ziet toch duidelijk op de foto dat het achterwiel duidelijk verder naar links staat (niet alleen zichtbaar t.o.v. de loodlijn maar ook t.o.v. de achterbumper ?!

Is dit dan normaal te noemen ?

En wat met het duidelijke feit dat bij het zonder handen rijden, de Vespa niet rechtdoor gaat ?

Groeten,

Eddy

Link naar reactie

Ik begrijp dat het frame leeft t.o.v. de motor, maar indien de Vespa op de poot staat en er dus geen contact is tussen achterwiel en grond en dus ook geen druk op het achterwiel, lijkt het me toch logisch dat het wiel perfect in het midden moet staan ?

Welk chroom handgreep bedoel je trouwens ?

Groeten,

Eddy

Link naar reactie

Zonder handen rijden doe je best met een snelheid vanaf 30 km/u en enkel als je genoeg rijervaring hebt. Doe je dit bij 5 km/u dan is het maar normaal dat uw scooter niet stabiel en dus ook niet recht blijft rijden.Kan je met een hand perfect recht rijden dan. Hoef je, je geen zorgen te maken. Als je echter met twee handen moet blijven sturen omdat je, als je een hand lost. hij onmiddellijk naar links of rechts trekt dan is er duidelijk wat mis.

Link naar reactie

Ik bedoel hier echt wel zonder handen rijden sneller dan 5 km/u... Het is wel degelijk mogelijk maar ik moet duidelijk mijn gewicht verleggen om rechtdoor te blijven rijden.

Ik heb ook het volgende geprobeerd...

- Ik zet mezelf uit balans door aan de rechterzijde van het zadel te gaan zitten en probeer toch recht te rijden. Dit is perfect mogelijk al moet ik behoorlijk bijsturen.

- Ik zet mezelf uit balans aan de linkerzijde van het zadel. Onmogelijk om de Vespa recht te houden...

Misschien overdrijf ik wel en het is zeker niet mijn bedoeling om jouw mening in twijfel te blijven trekken. Ik vind het alleen niet tof om een niet-perfecte machine te hebben, denk ik...

Persoonlijk vind ik dat recht ook recht moet zijn !

Groeten,

Eddy

Link naar reactie

Inderdaad, zelfs nog erger dan de mijne...

Maar ja, dat betekent natuurlijk nog niet dat dit normaal is...

Ik heb bij de dealer een LX50 zien staan met een perfect normaal achterwiel.

Is het ook een LX 50 ?

Enig idee van wie hij is (en of de eigenaar dit normaal vindt) ?

Groeten,

Eddy

Link naar reactie

Als je echt zo twijfelt, denk ik dat er toch niets anders op zit dan terug naar de dealer die hem leverde.

Stel dat het inderdaad scheef staat en je hier een dealer vind die dat toegeeft, dan moet die dat gaan verdedigen bij Piaggio. En stel dat hij dat wil doen en ze geven jullie gelijk, dan zou die dealer dat moeten oplossen in het kader van de garantie vanuit Piaggio. Eventuele stukken gaat hij wel aangeleverd krijgen, maar zijn werkuren gaat hij volgens mij niet kunnen inbrengen bij Piaggio (of zit ik hier compleet fout?). Ik denk niet dat je een dealer gaat vinden die daar happig op gaat zijn, werk genoeg en aan de verkoop van de uwe hebben ze niets verdiend.

Overigens hebben er ondertussen 2 gezegd dat het geen probleem is (wat nog niet hetzelfde is als normaal). Misschien nog eens Smout in Boechout proberen ?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...