Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Toerenteller T5 troubles...


Peelke

Aanbevolen berichten

OK here goes; niet echt een heel courante vraag...

De toerenteller van mijn T5 geeft bij draaiende motor continu 3000t/m aan, los van het toerental. Alleen bij heel hoge toeren gaat hij naar *beneden*(!) tot "0". De overigen ellentrik werkt goed. Ik heb me al suf gezocht op het net, maar er is heel weinig over te vinden natuurlijk.

Ik begrijp zelfs niet goed waar de meter de info precies vandaan haalt (aantal vonken/minuut wellicht maar van de bougiekabel vertrekken geen extra draden). En er loopt geen kabeltje rechtstreeks naar de tacho; het dashboard van een T5 is een printplaatje en daar mankeer ik het electronisch inzicht voor.

Ik durf het bijna niet te vragen, maareuh... iemand op basis van de symptomen enig idee wat er aan de hand is/hoe dit te fixen valt?

Dikke merci!

(p.s. Yes guys, natuurlijk kan je makkelijk rijden zonder etc... Toch heb ik graag dattem marcheert :)

Link naar reactie

De vonken die de bobine maakt kun je in het hele electrische systeem meten, dus de toerenteller kijkt naar de klappen in de hele draadboom; leuk on te weten, want je kunt zo'n toerentellertje los schroeven en op een andere scooter monteren :)

Dit oplossen lijkt mij een kwestie van passief op Kapaza etc zoeken naar een nieuwe dash; soms kom je nog wel es een betaalbare van een paar 10tjes tegen, of wie weet heeft iemand hier er nog 1tje.

Link naar reactie

Ha! That makes total sense!

Het leek idd al alsof het signaal gewoon van de verlichtingskabels werd afgetapt, maar dacht niet goed gekeken te hebben. Dan zal het toch aan de electronica in het dashboard liggen...

Warme dank voor de tip!

***UPDATE OPLOSSING***

Ter info voor wie het interesseert; ik heb de pinkerdoos vervangen en nu werkt de toerenteller plots terug perfect!

Blijkbaar zal er daar toch een verlies op hebben gezeten waardoor het signaal niet goed doorkwam in de dash. Beetje raar want op 't eerste zicht lijken die twee niks met mekaar te maken te hebben, maar zoals MR160 al zei, dat rpm-signaal wordt blijkbaar ergens willekeurig in het el. systeem gemeten dus een kleine afwijking ergens hierin kan invloed hebben op de electronica van de toerenteller. Dat weten we ook weer dan.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...