Ga naar inhoud
Vespaforum.be

woon werkverkeer


koenvb

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik ben Koen en ik ben nieuw of dit forum. Vanaf september moet ik me elke dag van Leuven naar Louvain-La-Neuve verplaatsen. Ik zou dit graag met een vespa doen (treinen voor dit traject zijn enorm lang onderweg zijn en bieden bijzonder weinig flexibiliteit).

Ik ben nieuw in de vespawereld, en zie op sommige momenten de bomen door het bos niet meer qua modellen. Ik zoek dus een vespa die elke dag een 60km zou moeten kunnen rijden. Ik heb voldoende lang een B rijbewijs, een 125cc behoort dus (bij voorkeur zelf) tot de mogelijkheden.

Nu heb ik al heel wat op dit forum zitten lezen, het schept al een beetje duidelijk. Zelf heb ik zitten kijken naar de xl 125cc, gts 125cc en de px 125 cc (of de lml star).

Wat is volgens jullie de beste vespa om dit traject elke dag te doen. Ik vind verbruik, betrouwbaarheid, veiligheid en comfort best wel belangrijke zaken. Ik ben van plan om de vespa tweede hands te kopen (tips&trics?). Wat zijn dan ongeveer richtprijzen voor de bovenstaande modellen, stel dat ze een à twee jaar oud zijn en minder dan 3000 km hebben.

In ieder geval al heel erg bedankt voor de hulp.

groeten

Koen

Link naar reactie

Je vergeet de S125. Leuke vespa, best te vergelijken met de LX125 doch wat anders qua stijl, is wat 'jonger' vind ik. De GTS geeft wat meer comfort. (groter handschoenkastje, ruimer zadel en ruimte eronder,... hij is gewoon wat groter) GTS heeft wat meer vermogen maar is zwaarder dan de LX of S dus rijden ze even vlotjes. Ik vind de S wel een agressiever beestje maar dat zijn misschien details. Met PX weinig ervaring. Al enkele km met PX200 gereden en die reed even vlot als mijn GT125. Ik vermoed dus dat een PX125 ietsje minder vlot zal rijden doch een aangename bondgenoot is voor het dagelijks verkeer. Het lijkt me wel een aangename manier van rijden, meer echt 'vespagevoel' met alle voor- en nadelen. Had ik dit geweten voor ik de mijne kocht, dan had ik misschien nog meer getwijfeld. Toen vond ik een PX niet mooi, vandaar mijn keuze. Nu zou het misschien anders kunnen zijn. (Dus PX rijders: Het is bij mij wat moeten groeien, maar 't is er wel gekomen! ;-) ) Let wel dat een PX rijden misschien wat oefening vergt terwijl de andere gewoon opstappen en gasgeven zijn.

Enfin, veel blabla gelijk een dealer je ook zou verkondigen. Dus zelf testrijden is de boodschap, zien waar je je het best bij voelt! Als je zo'n jonge occasie zoekt, zal je misschien wel een vinden, doch is het dan wel de moeite qua prijs niet om naar een nieuwe uit te kijken? En bij alles: veel kwestie van smaak! veel succes!

Link naar reactie

De PX of LML 125 is veel te traag en te onbetrouwbaar om elke dag op een ontspannen manier op uw werk te geraken . Ik zou zelfs zeggen dat je best je rijbewijs gaat halen en een GTS 250 of 300 koopt.Je gaat veel meer comfort hebben en zuiniger rijden. Ik rij er regelmatig mee van Boortmeerbeek naar Antwerpen over de E19 en is volg alle verkeer zonder probleem.Ik zou een nieuwe kopen als ik de prijzen zie van een jonge okkasie.Alles bij elkaar een flinke investering maar volgens mij de meest renderende op termijn. veel succes met je beslissing.

Link naar reactie

Alvast bedankt voor de reacties.

De S heb ik inderdaad nooit echt in gedachten gehad, beetje over het hoofd gezien (leek me gewoon een duurdere lx, maar dat is de GTS misschien ook?). Is deze dan zo verschillend van de LX of GTS?

Is dan geen goed plan om een nieuwe occasie te kopen en een 500 a 600 euro uit te sparen? Voor de prijs van een nieuwe lx kan ik een goed uitgeruste GTS kopen die nog steeds binnen zijn garantieperiode zit. Welke nadelen zie ik over het hoofd?

@2T: een motorrijbewijs zit er helaas niet in. Begin volgend jaar aan een jaar onbetaalde stage, ben dan nog steeds een student. Buiten de kosten van het rijbewijs, wordt de verzekering, wegtaksen etc..een stuk hoger. Maar zeker bedankt voor de tip!

mvg

Koen

Link naar reactie

Tjah idd, doch als ik de vraagprijzen zie van jonge occasies... een nieuwe GTS125 kost 4099€ en het schijnt dat je daar een 200 à 300€ kan afdingen. Dan is het verschil met jonge occasies waar ze 3500€ of zelfs meer durven voor vragen te klein vind ik. Je weet nooit wat er mis mee is. (zelfs wat onderhoud, minder garantie en vervangen van banden kost al genoeg centen om die kloof te dichten. Dan doe je al bij al geen voordeel meer) Occasie GT's bvb van een 4-tal jaar oud (zie in mijn profielfoto) met minder dan 10.000km heb je rond de 2500 à 2800€. Das misschien niet slecht? Wat het comfort en rijgedrag betreft is volgende redenering misschien interessant: een S125 of LX125 is in België de zwaarste uitvoering van deze modellen (ze bestaan maw ook in 50cc), een GT(S)125 is de lichtste in zijn model. De scooter bestaat ook in 200, 250 of 300cc. Ze is dus ontworpen om ook met meer 'power' dan in de 125cc op weg te gaan. Je mag er dus van uitgaan dat het rijcomfort, veiligheid, remmen en weggedrag dan ook optimaler zullen zijn. Allé, aan jou de keuze. Laat het ons weten he! Nogmaals: een testrit brengt meer duidelijkheid en smaak is niet onbelangrijk!

Link naar reactie

Ik denk dat je met een 125 er in ieder geval ook komt als je niet (teveel) langs de snelweg moet. Een 250 is

zeker niet noodzakelijk.

Ikzelf ben voor een 2e hands GTS250 met ABS gegaan en heb hem 2000 EUR onder de nieuwprijs kunnen kopen . Hij is 3 jaar oud en had 1200 km op de teller en is als nieuw . Er zijn dus wel koopjes te doen .

Op Kapaza staat het vol tegenwoordig .

Vergeet ook niet vraagprijs is zelden verkooprijs . afdingen is de boodschap.

Ik heb er wel enkele maanden over gedaan en ook ettelijke

vespa's late schieten voor ik de ware gevonden had .

Zeker een jonge occasie (gekocht bij een dealer) die nog in garantie is lijkt me interessant .

Je steekt toch al gauw 750 EUR in je zak.

voordeel is ook dat je hem niet meer moet inrijden (ttz 1000 km tegen max 70 à 80 km/h).

Link naar reactie

Koen, dus je gaat N25 via Hamme-Mille rijden naar Louvain-La-Neuve ? Ik zou die, rekeninghoudend met jouw eerder vernoemde eisen, met een Vespa S 125 willen rijden.

Link naar reactie

Ja, ik ben zelf van Leuven en kom af en toe wel eens in die kanten. Omdat ik persoonlijk de S de mooiste "moderne" vespa vind.

Link naar reactie

"De PX of LML 125 is veel te traag en te onbetrouwbaar om elke dag op een ontspannen manier op uw werk te geraken . "

Hoe kan je dat nu zeggen? Een PX is best een betrouwbare scooter en hij rijdt zeker even snel en vlot als een LX125. Een px is ook nog een stuk zuiniger (toch mijn ervaring, rij met beide).

de enigste factor die volgens mij meespeelt is de vraag: Wil je nieuw en modern of classic en charmant? (btw een LML is de helft goedkoper)

Link naar reactie

Ik denk dat ik me harder zou amuseren op een vespa xp als ik deze zou gebruiken om in het weekend door de velden te gaan rijden, handschakelen enzovoorts lijkt me inderdaad een hoop rijplezier. Maar het gebrek aan bijvoorbeeld een opbergruimte voor de helm of een kleine tas zie ik dan weer als nadeel voor dagelijks praktisch gebruik. Over betrouwbaarheid kan ik me natuurlijk moeilijk uitspreken.

De gts 125 is op dit moment mijn favoriet, maar 2de hands kosten die allemaal nog rond de 3500€ (wel met zeer weinig kilometers, nog een jaar garantie en een handvol opties), maar dit is nog steeds aan de dure kant. Of is dit een realistische prijs?

Moet ook eens kijken naar de gt125 zoals hierboven ergens vermeld staat. Bedankt!

Link naar reactie

Is dat geen LXV in dat grijze kleur die 'roma' heet? De LXV in het algemeen (zie website Vespa) is ook niet meer te krijgen vermoed ik (behalve misschien de bescheiden NAVY). Doch zijn er nog dealers die er hebben staan als je snel bent! Met wat geluk kun je ze ook 2de handse vinden. Vind ik trouwens persoonlijk de mooiste 'kleinere' vespa.

Link naar reactie

Tis waarschijnlijk een vespa lx 'roma' geworden. Een lx model, in de grijze kleur zoals je de lxv ook tegenkomt. Het is een 2de handse van een half jaar oud met 13OO km met valbaren en een bruin leren zadel. Denk dat het zadel er laten 'custom' opgezet is, het originele zwarte zit er ook nog bij.

Zaterdag wordt hij door mijn vader gestest en indien hij in orde is ook opgehaald, zelf heb ik hem pas binnen een week. Ben benieuwd!

Link naar reactie

Ik heb dat via kapaza gestuurd en daar reageerde die man wel op met zijn gewoon mailadres. Heeft dit forum private messages, dan stuur ik je het door, weet niet of die man dat apprecieert dat ik zijn mailadres hier ga zetten... Mail mij anders even op kn.vanbrabant[at]gmail.com dan stuur ik het je!

gr

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...