Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Speedometer (Teller ss180) herstellen


inspiron1

Aanbevolen berichten

Zeker weten dat het de teller is, en niet het wormwieltje?

Je kunt zo'n teller helemaal uit elkaar schroeven en checken of alles nog okee is. Er is zelfs een bedrijf dat je teller voor je kan reviseren :)

Link naar reactie

Ik heb een verniewd wormiel al eens stukgereden in de eerste kilometers; zat net niet goed - misschien toch maar even dubbelchecken. Ook de aansluiting naar je teller is een bron van veel drama; bv als je kabel er te strak op drukt doet je speedo behoorlijk vaag.

De Speedo King: http://www.speedoking.com/

Link naar reactie

Daarnet heb ik de teller verwijderd en aangesloten op boormachien dmv een dikke lang lucifer. Teller doet het prima tot 70-80 km ph. Probleemloos. Maw, teller heeft geen mankement, wanneer de lucifer na een minuut breekt, dan pas hoor ik dat zelfde geluid. Nu heb ik de teller gemonteerd en heb ik plakband tussen de kmkabel en de teller geplaatst om het eventueel doorslippen te verhinderen. Testje op de weg, probleemloos 70... een heel eind, dan toch nog es sneller...80 , perfect, maar wanneer ik bruusk gas aan hoge snelheid, dan ratelt hij even door maar blijft redelijk de snelheid aantonen. Ik laat de snelheid zakken , alles terug ok. Ofwel slipt hij nog door ofwel is het iets anders. Zeker is de teller ok wat goed nieuws is. Iemand suggesties ?

Link naar reactie

Ondertussen gisterenavond zitten denken en zoeken. Deze middag de kabel onderaan het wormwiel losgemaakt en de boormachine er op. Tot 120 km/h perfect... Dus moet het aan het wormwiel liggen of iets in die richting. Het viel mij op de de kmkabel redelijk scheef naar het wormwiel loopt. Ik heb die kunnen veranderen door de remkabel op te tillen en de kmkabel op die plaats te drukken.

En het lijkt opgelost.

http://users.telenet.be/porsche997/Wesp/kmkabel.jpg

hij doet nu normaal.

Link naar reactie

Damn*d, na 10 km rijden is het terug gekomen zij het heel sporadisch.

Heb de kabel dan opnieuw in de oude positite gelegd, en geen verschil.

Vorige week rammelde het al aan 40 km/h en continue, nu alleen maar als ik es vol op het gas ga aan 60-70 (soms)... het is nu doenbaar , maar niet opgelost. Wormwiel ga ik laten controleren.

Link naar reactie

Ik heb een flauw vermoeden dat je km-teller uitgesleten is aan de kabelingang (vandaar dat een tape er rond draaien even hielp).

Wat ik doe als de kabeldiameter niet overeenstemd met de kabelingang aan de km-teller is op het einde van de kabel een flinke soldeer "opleggen" (niet lassen) en nadien de "bobbel" met een fijne vijl op de juiste diameter brengen zodat hij mooi past in de teller. Heb dit al een paar maal gedaan, en het helpt meestal.

groetjes, nero.

Link naar reactie

Dag Nero, dank u voor de tip. Ik ga dit zekers eens proberen.

Met gewoon soldeertin ? Het rare is dat wanneer ik de boormachine er op plaats (onderaan kabel), het allemaal wel gaat tot 120 km/h.

Er zit nu wel tape rond tussen telleringang en kabel en dat schuift misschien door bij het schokken van de vespa, wat niet gebeurt met de boormachine. Dan loopt alles prima maar dan sta ik ook stil zonder die schokken.

Ben bijna zeker dat de teller zelf ok is wat goed nieuws is. Een beetje slijtage kan natuurlijk .

Link naar reactie

Jep, met soldeertin en zuur (anders pakt het soldeersel niet. Waarschijnlijk zit de kabel iets verder in de speedo als je met het boormachine probeert.

Anders kan je ook proberen om de gaine waar de speedokabel in loopt iets in te korten. Meet eens hoever de kabel onderaan in de voorvork zit en bovenaan in de teller. Als er speling is (de kabel zakt tijdens het rijden naar beneden?) kun je die afstand van de gaine afknippen (hou wel nog zo'n 0,5cmm speling over).

Klinkt misschien wat ingewikkeld maar is vrij eenvoudig uit te voeren.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hello, ik heb juist een uur of twee zitten prutsen... ffff, die soldure plakt daar niet aan ... ben ook niet goed uitgerust. Gelukkig heb ik eerst de verspa volledig beschermt tegen warme solduurdruppels. Heb die oplossing dus afgeblazen.

Dan maar eens de kabel bovenaan wat proberen dikker te maken door met de tang goed te nijpen. Trok wel iets scheef en een test vertelde mij dat het beter was.De naald danst wel continue als hem werkt. De kabel gerecht.. alles weer doorslaan. Tjoeme. Enkele keren opnieuw, slechter ,minder slecht maar iedere keer doorslaan.Was het op den duur beu. Heb dan als ultiem middel die top die in de teller gaat ne wrong gegeven zo dat die echt als een banaan in de teller gaat. En raad es, nu is de naald perfect stabiel en lijkt het allemaal weer als nieuw. Ga het voorlopig laten en afwachten. Het is nu zeker dat de oorzaak toch bovenaan zit. Als het terugkeert ga ik dan es de soldeerprocedure volgen met hulp. Of een dikkere kabel misschien zoeken.

Dank u wel Nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...