Ga naar inhoud
Vespaforum.be

carbu-problemen?


nero

Aanbevolen berichten

Na de rit naar Sint-Truiden heb ik problemen met het afstellen van de carbu, ttz. de vespa valt stil in relanti. Al de sproeiers nagekeken en in de stationare sproeier leek wat vuil te steken. De sproeier uitgeblazen met hoge druk, maar het probleem is niet opgelost.Als ik geen gas bijgeef als ik stil sta, valt de motor uit. Nochtans zie ik wel brandstof uit het kanaaltje boven in de carbu komen. De gasklep staat nu al abnormaal veel open in relanti. Nu begin ik me af te vragen of er geen oliekering stuk is, alhoewel de vespa dan normaal toch hoog in toeren gaat ... Iemand ervaring met hetzelfde probleem?

Alvast bedankt, nero.

Link naar reactie

Gisterenavond de vlotter nog eens gecheckt. Die lijkt normaal te werken. Ik heb ook nog het volgende vastgesteld: Als ik choke trek (minder luchttoevoer) start de vespa normaal en blijft draaien op relanti. Als ik de choke dan in duw gaat de motor even in toeren (verminderde brandstoftoevoer?) en valt direkt nadien uit.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hé, ik had net hetzelfde probleem. Ik ben daarop de motor uit elkaar beginnen halen(eerste keer dak zoiets doe) om de keerringen te vervangen. We zullen binnen enkele weken weten of het werkelijk dat was...

had al sproeiers veranderd, andere carbu geprobeerd, ontsteking gecontroleerd, niets verbeterde het geval dus moest ik de motor wel opengooien.

Bij het opengooien eigenlijk gezien dat er geen stukken waren uit de keerringen, maarja ik verander ze best ineens en kmoet nog steeds langs Sam om mijn hoofdlager eruit te laten halen(ga het toch niet zelf doen, beetje angs om meer na de kl te doen terwijl Sam hier vlakbij is en dat het mij niet veel kost omdat te laten doen...)

Het zouden dus wel eens je keerringen kunnen zijn...

Link naar reactie

Ik heb de zoekfunctie er eens op nagekeken en er zijn nog mensen die hetzelfde probleem hadden. Maar uit hun posts heb ik niet kunnnen opmaken wat nu juist het probleem was en/of en hoe ze het hebben kunnnen oplossen.

Ik vermoed ook dat het probleem bij een lekke oliekering zal liggen.

Laat weten of je probleem daarmee is opgelost. Ik ga voor een gereviseerde reservemotor. Daarmee zullen de problemen wel opgelost zijn zeker...:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Tjah als ik geld had, had ik me wss ook een gereviseerde- of een lml motor gekocht... maar kheb nu bijna 200 euro uitgegeven aan stukken en aan gereedschap en dat is voor mij al meer dan genoeg :)

Als het opgelost is met de keerringen, dan post ik het nog wel even. Het zal echter nog minstens tot eind mei duren voor hij af zal zijn(werkwerkwerk :))

Link naar reactie

De andere motor steekt eronder en draait. Om zeker te zijn dat het geen carbu-probleem is, heb ik deze niet veranderd. En de motor draait mooi zonder choke en zonder stilte vallen!

Waarschijnlijk zal het toch een oliekering geweest zijn die me parten speelde. Nu nog de kabels monteren en we kunnen de baan op!

Enig nadeel: omdat ik de cilinder laten boren heb moet ik (volgens oschrift op de vespa) 2000km bollen aan max 70km/u.-:(

Hopelijk heb ik zoveel km's voor ik naar Oostenrijk vertrek.

@BartPK: als ergens voor een prijsje een motor op de kop kunt tikken en die op het gemak kan reviseren hoeft een reservemotor niet zoveel te kosten en kan je altijd de motor wisselen als het nodig is.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Vanavond nog een proefritje gedaan en... 't is weer van dat. 't Zal dus een probleem zijn van ofwel de carbu, ofwel van het vliegwiel dat ik heb over gezet of van de kabelboom. 't Is om uw bloot gat van te laten zien!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Zeker niet! Maar na een dag "hard labeur" geen stap verder staan is niet zo leuk...

Morgen de carbu eens volledig reinigen en (nog) wat experimenteren met de onsteking. Hopelijk met beter resultaat.:)

Bedankt voor de steun!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Vandaag eerst eens gaan tanken. Er was namelijk minder dan een liter benzine in de tank. Nadien viel de vespa minder snel uit en als ik wat tussen gaf bleef de motor ook draaien op relanti (zij het op het nippertje). Het probleem zit ds blijkbaar wel bij de carbu en een te weinig aan benzinetoevoer. Morgen de carbu demonteren en eens volledig reinigen. Hopelijk kunnen we dan weer "deftig" de baan op.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

ik steek een kaarsje aan voor u Pieter...

succes!

Link naar reactie

Vanavond de vooronsteking juist gezet en de motor reageert al normaler, ttz. als ik choke trek bij draaiende motor valt de motor uit. Starten kon ik zonder gas bij te geven en de motor bleef draaien in relanti. Na een ritje bleek er opnieuw vuil te zitten in de stationaire sproeier en de vlotterkamer. Ik denk dat ik ergens zand getankt heb ipv benzine onderweg naar Sint-Truiden. Er zal dus niets anders opzitten dan de (gecoate) benzinetank volledig te reinigen, samen met de carbu.

(wordt vervolgd...:) )

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Donderdag de px- nafkraan die er onder stak gedemonteerd en er weer een naftkraan met bokaal opgevezen, en de tank gereinigd. Gevolg: motor wil weer alleen met choke op draaien (grrrrrrrrrr).

Vandaag de carbu gedemonteerd en volledig gereinigd, de vlotternaald en de stationaire sproeier vervangen. Ondertussen ook nog ontdekt dat de oliekering aan het achterwiel een "beetje" geplet was (door het wiel te hard aan te spannen?), en die ook vervangen. (nog) Een nieuwe bougie gestoken en de motor start weer normaal! Als ik mij laat uitbollen aan een kruispunt heeft de motor nog de neiging om stil te vallen, maar als ik dan een beetje tussengas geef, blijft hij draaien. Ik vermoed dat de stationaire sproeier iets te eng is. (de cilinder is uitgeboord op de grootste overmaat stationaire sproeier 0,60mm). Is het mogelijk om zelf de sproeieropening iets te vergroten of laat ik dit beter over aan specialisten?

Ondertussen kunnen we verder roderen (al 220km!:) ).

Groetjes, nero.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesssssssssssssssss, hij rijdt weer normaal!

Na alles te hebben geprobeerd had ik zowat de hoop opgegeven.

Eerst heeft Nico de onsteking volledig in orde gebracht (nieuwe bobijn, de motor afgesteld) en de juiste oliekering aan het achterwiel gestoken,...

Vanavond de koppeling gedemonteerd en de (enige) juiste rondel gestoken en de motor draait weer als vanouds (veel beter eigenlijk).

Langs deze weg wil ik dan ook Nico (Renoretro) nogmaals bedanken omdat hij zijn zondagnamiddag wou opofferen om me te helpen om in Oostenrijk te geraken en Stijn (Sprima) voor het "uitlenen" van de juiste rondel. Bedankt!

Nog een goede 1500km roderen en de vespa is gereed voor het "grote" avontuur:).

Groetjes, nero.

Link naar reactie

ben echt blij voor u man,

succes verder ermee en tot zondag!

Link naar reactie

Geen probleem Pieter, ik drink super graag Westvleteren... ;-)) En we zullen nu idd op zoek moeten naar een andere rondel...:-((

Link naar reactie

Vanavond nog een ritje gedaan van 60km. Alles werkt perfekt!

@ Sprima: in Oostenrijk groeien de rondellen aan de bomen, dit zal dus geen probleem mogen zijn. En als ge met de vespa tot in Westvleteren geraakt, zal ik er u met plezier enen (of twee) betalen.

De oorzaak van slecht of niet functioneren van een vespa ligt idd soms in een klein foutje. De kunst is om dit te vinden zonder dat men eerst heel zijn "vespa" moet vernieuwen of uiteen smijten.(zoals ik:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Phew beter, lastig om de moed er in te houden soms!

Beetje laat, maar bij SCK verkopen ze mini vijltjes waarmee je sproeiers zelf op maat kun maken, mocht je dat nog eens willen doen.

Link naar reactie

Zondag, toen ik naar de Hemelvaartrit reed, ondervond ik dat bij het bergop rijden de motor aan kracht moest inboeten en dat ik zeer vroeg moest schakelen

1ste naar 2de op 20km/u

2de naar 3de op 30km/u

3de naar 4de op 50km/u

anders begon de motor te "versmoren" en verloor hij zijn kracht.

Omdat de meter nu al op 1000km rodage staat, vond ik dit toch wel poverkes.

Vandaag eerst een sito-uitlaat (geen sito +)gemonteerd. Het resultaat was iets beter (bij het schakelen) maar ik haalde met moeite 80km/u en bergop verloor de motor veel van zijn kracht. Met de Oostenrijkse cols in gedachten begon ik al te vrezen dat ik ze allemaal in eerste of te voet zou mogen doen :).

Ten lange leste maar een iets grotere hoofdsproeier geprobeerd en... nu rijdt hij als een bom! Vlot 90km/u en even tot 110 geweest (niet bergaf). De motor behoudt volledig zijn kracht bergop en het trillen van de motor dat ik bij de rit soms ondervond is volledig weg.

Nu proberen om "rustig" mijn 2000 km rodage af te werken en dan zijn we klaar voor het grote werk.:)

Hopelijk zijn we nu verlost van zijn "kinderziektes"...

@Maarten: misschien geen slecht idee om zo'n setje aan te schaffen.

Weet er iemand of er setjes met hoofdsproeiers te koop zijn die passen op een ss180? Nu heb ik van de sproeiers die ik liggen had die met de grootste opening genomen (op het zicht).

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...