Ga naar inhoud
Vespaforum.be

waar parkeren?


Italofiel

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Waar mag je eigenlijk parkeren met de Vespa? Mag je in parkeergarages binnen? denk niet dat er plaatsen voorzien zijn? OK, je kan wel een autostaanplaats nemen maar weet niet of dat mag. En ook op de straat? parkeerplaats van een auto? maar moet je dan een ticket nemen of niet? Je kan het moeilijk achter de ruit steken ;-) Zijn daar eigenlijk uniforme regels of is dat in elke stad anders?

Ciao

Link naar reactie

eens de zoekfunktie gebruiken, daar is eens een hele lange treat van geweest met alle mogelijke info in.

Ik ken geen parkeergarages waar je met de moto in mag, dus ook niet met de Vespa.

Ikzelf parkeer me steeds ergens op een voetpad, uit de weg van de voetgangers.

Link naar reactie

in principe moet je op een autoplaats staan en betalen net als een auto. Ook zijn er vaak (lees veel te weinig) speciale motorparkings voorzien.

In de praktijk wordt natuurlijk op de stoep geparkeerd ed, ik heb hier ooit al eens een boete voor gekregen.

Link naar reactie
Ik weet alvast zeker dat je parking 't Zand(Brugge) niet met de moto in mag. Er staat een duidelijke sticker die dat verbiedt. Ook niet met caravans en aanhangers btw ;-)

en met scooters met aanhangers al helemaal niet ;-)

Link naar reactie
in principe moet je op een autoplaats staan en betalen net als een auto. Ook zijn er vaak (lees veel te weinig) speciale motorparkings voorzien.

In de praktijk wordt natuurlijk op de stoep geparkeerd ed, ik heb hier ooit al eens een boete voor gekregen.

Die wet is aangepast. Parkeren mag op het voetpad mits ge één meter vrijlaat (moet al wel een serieus voetpad zijn).

Link naar reactie
in principe moet je op een autoplaats staan en betalen net als een auto. Ook zijn er vaak (lees veel te weinig) speciale motorparkings voorzien.

In de praktijk wordt natuurlijk op de stoep geparkeerd ed, ik heb hier ooit al eens een boete voor gekregen.

Die wet is aangepast. Parkeren mag op het voetpad mits ge één meter vrijlaat (moet al wel een serieus voetpad zijn).

OK, ik dacht dus dat het 2/3 moest zijn van de totale breedte van het voetpad.

Ik koop alvast ne lintmeter en een blauw krijtje, dan kan ik de 1m-lijn mooi aftekenen voor onze blauwe vrienden in uniform.

Link naar reactie

Eigenlijk luidt de wet als volgt: Motorfietsen mogen buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken.

Niet één meter dus. Goeie stelregel lijkt me dat mensen met buggy's, rolstoelen en dergelijke makkelijk kunnen passeren.

Link naar reactie
Eigenlijk luidt de wet als volgt: Motorfietsen mogen buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken.

Niet één meter dus. Goeie stelregel lijkt me dat mensen met buggy's, rolstoelen en dergelijke makkelijk kunnen passeren.

Die wet moet je nog eens heel goed lezen hoor. Er staat niet dat je op het voetpad mag staan. Wat hier staat is niet meer dan dat motoren op dezelfde plaats mogen/moeten staan als auto's.

In feite bestaat er zelfs geen eenduidige regelgeving voor motoren omdat er weinig of geen speciale voorzieningen voor getroffen worden. Wil je de wet volledig naleven, dan moet een motor/motorscooter in een parkeervak staan, evenwijdig met de stoeprand, én met gebruik van een parkeerticket indien van toepassing. Tot vorig jaar was het zelfs niet toegelaten om met meer dan één motor in een parkeervak te staan. Sinds een klein jaar is dit herzien.

Nu, die wet suckt nog steeds. Geen enkele bestuurder die langs de juiste kant in zijn touareg stapt heeft een motor achter zijn auto gezien, en voelt het misschien niet eens als hij die omver zou rijden.

Een optie is inderdaad parkeren op het voetpad waar dat breed genoeg is om nog een rolstoel te laten passeren. Dit is niet wettelijk toegelaten, maar wordt wel in de meeste gemeenten gedoogd. En het is inderdaad een gemeentelijke kwestie! Krijg je toch een boete, dan moet je niet proberen aan te tonen dat er nog een rolstoel kon passeren! Je hebt toch geen voet om op te staan.

Persoonlijke ervaring: in twee jaar tijd in en rond het antwerpse nog geen enkele boete gehad voor fout parkeren met de motor. plaatsjes genoeg waar hij niet in de weg staat.

Link naar reactie
Als je je op een auto-plaats zet, dan is het toch gewoon onmogelijk om een parkeerticket te plaatsen "achter de ruit" van uw vespa? Bij een boete kan je toch onmiddellijk claimen dat het ticketje weggewaaid zal zijn?

toen ik dat claimde bij een boete wisten ze mij te vertellen dat dat mijn probleem was en niet dat van de wetgever

Link naar reactie
  • 4 weken later...
  • 1 maand later...
Eigenlijk luidt de wet als volgt: Motorfietsen mogen buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken.

Niet één meter dus. Goeie stelregel lijkt me dat mensen met buggy's, rolstoelen en dergelijke makkelijk kunnen passeren.

Die wet moet je nog eens heel goed lezen hoor. Er staat niet dat je op het voetpad mag staan. Wat hier staat is niet meer dan dat motoren op dezelfde plaats mogen/moeten staan als auto's.

In feite bestaat er zelfs geen eenduidige regelgeving voor motoren omdat er weinig of geen speciale voorzieningen voor getroffen worden. Wil je de wet volledig naleven, dan moet een motor/motorscooter in een parkeervak staan, evenwijdig met de stoeprand, én met gebruik van een parkeerticket indien van toepassing. Tot vorig jaar was het zelfs niet toegelaten om met meer dan één motor in een parkeervak te staan. Sinds een klein jaar is dit herzien.

Nu, die wet suckt nog steeds. Geen enkele bestuurder die langs de juiste kant in zijn touareg stapt heeft een motor achter zijn auto gezien, en voelt het misschien niet eens als hij die omver zou rijden.

Een optie is inderdaad parkeren op het voetpad waar dat breed genoeg is om nog een rolstoel te laten passeren. Dit is niet wettelijk toegelaten, maar wordt wel in de meeste gemeenten gedoogd. En het is inderdaad een gemeentelijke kwestie! Krijg je toch een boete, dan moet je niet proberen aan te tonen dat er nog een rolstoel kon passeren! Je hebt toch geen voet om op te staan.

Persoonlijke ervaring: in twee jaar tijd in en rond het antwerpse nog geen enkele boete gehad voor fout parkeren met de motor. plaatsjes genoeg waar hij niet in de weg staat.

Als ik me niet vergis, hoef je niet meer evenwijdig met de stoeprand te staan.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Voor de mensen welke veel of nu en dan naar Antwerpen scooteren.

Op de website van MAG trof ik onderstaande email over parkeren in Antwerpen :

From: Cathy-Ann Van Volsem

Date: Mon, Mar 9, 2009 at 11:05 AM

Subject: GAPA en motorrijders

Geachte,

Ik heb uw mail met suggesties ontvangen, waarvoor hartelijk dank.

Toch even een misverstand rechtzetten: GAPA zou de motorrijders met rust moeten laten….

In Antwerpen hoeven de motorrijders NIET te betalen aan de parkeermeter…indien zij dus in een betalende zone parkeren, dan parkeren zij altijd gratis….dit is een beleidskeuze geweest, jaren geleden genomen i.f.v mobiliteit en opportuniteitsredenen.

Bovendien mag u sinds 1 maart 2007 in een parkeervak haaks parkeren, met meerde moto’s in één parkeervak en u mag ook op het voetpad parkeren indien u 1.5m vrije doorgang laat.

Indien u echter parkeert op de rijbaan zonder parkeermarkeringen, dan dient u gewoon langs te parkeren. De enige boetes die u dus nog zou kunnen ontvangen zijn die voor haaks parkeren zonder parkeermarkeringen of op het voetpad parkeren en te weinig plaats laten voor de voetganger. Uiteraard zullen dit dan boetes zijn van de politie.

Kort door de bocht: de motorrijder parkeert altijd gratis in Antwerpen.

Met achting en vriendelijke groet,

Cathy-Ann Van Volsem | kabinetsexpert

Stad Antwerpen | Kabinet voor stadsontwikkeling, sport en diamant

Grote Markt 9-11| 2000 Antwerpen

tel + 32 03 220 82 54 | gsm + 32 0496 51 20 14 | fax +32 03 220 80 68

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...