Ga naar inhoud
Vespaforum.be

niet opgestart te krijgen...


Jovo

Aanbevolen berichten

Hallo vespisten,

Zit opnieuw met een probleempje... daarom graag jullie deskundige hulp.

Heb m'n vespa PK 50 S opnieuw in orde gemaakt (nieuwe pakkingen, nieuwe zuigerveren, etc...) doch krijg hem niet gestart.

Ga proberen als niet-deskundige even situatie te schetsen...

Verleden week heb ik test uitgevoerd door benzinemengsel via spuitbus rechtstreeks in cilinder te spuiten en vervolgens te starten met kickstarter.

Motor startte meteen en had perfecte compressie en ontsteking.

Vandaag alles aangekoppeld en proberen te starten met kickstarter alsook proberen aan te lopen. In beide gevallen geen enkele reactie.

Vervolgens compressie gecontroleerd, brandstofmengsel in cilinder gecheckt alsook ontstekking getest door bougie eruit te draaien en hem op enkele mm. van koelvinnen van cilinder te houden en vervolgens te starten. Alles is ok, m.a.w. perfecte compressie en ontsteking.

Als ge de ontsteking te kort bij de bougieopening in de cilinderkop zou houden dan zou er door de vrijkomende brandstofdampen onmiddellijk brand in de cilinder ontstaan. Ik kan hieruit uitmaken dat het brandstofmengsel voldoende rijk is.

Zie ook geen problemen met eventueel aanzuigen van valse lucht...

Alles is ook volgens Vespa-specificaties (o.a. ontstekingsgraad) afgesteld.

Kunnen jullie me eventueel nog e.e.a. adviseren. Zelf weet ik het niet meer...

Thx. in advance!!!

Jovo.

PS. M'n vespaajte heeft wel 19,5 jaar stilgestaan, dus dat het niet gemakkelijk zou zijn daar was ik vooraf al van overtuigd.

Link naar reactie

Na grondige analyse lijkt het er meer en meer op dat het probleem afkomstig kan zijn van een foutief ontstekingsmoment.

Gaan in ieder geval dit wat diepgaander bekijken...

Iemand met dezelfde ervaringen op dit vlak ? M.a.w. motor onmogelijk gestart te krijgen (via kickstarter of al duwend) doordat onstekingsmoment niet correct is afgesteld.

Sommigen vertellen mij immers dan weer dat m'n motortje sowieso op moet starten zelfs met een foutief ontstekingsmoment maar dat er dan een knal komt alsook een zwarte uitstoot.

Gaarne jullie ervaringen en reacties.

Jovo

Link naar reactie

als uw ontsteking echt heel verkeerd staat kan het zijn dat je niet start.

Ik heb ook eens gehad met mijn T5 dat na de motor terug in elkaar te steken plots de bobijn kapot was, k kreeg nog wel vonken maar onregelmatig en op verkeerde tijdstippen.

als je een elektronische ontsteking hebt (dus zonder platines) volstaat het de streepjes op de ontsteking gelijk te zetten. Dit kan 1 graad afwijking geven maar dat zal je niet beletten te starten

bij platines moet je je platines afstellen rekening houdend met TDC (top death center). hoe die afstelling juist is scheelt van model tot model

Link naar reactie

't Kan echt aan vanalles liggen. Ik had ook hetzelfde met een nieuw in elkaar geflansde VNB. Na veel zoeken bleek het de rubberen afdekkap te zijn die op de bougie komt. Dat was een kopie, geen originele Piaggio. Bleek dat die "nep-rubber kunststof" elektrisch geleidend was! Een echte originele bougiekap gestoken, en hij startte meteen.

Recent ging het weer niet. Bleek na lang zoeken dat nu de chokekabel het niet meer deed, waardoor ie bij dit koude weer niet wou starten.

Zo zie je maar: soms moet je lang zoeken.

Ook nog meegemaakt: versleten bougiekabel, die wél werkt als je controleert of er vonk is, maar niet meer als je alles weer monteert en probeert te starten. Nieuwe kabel gestoken, dan was alles weer OK.

Succes!

Bericht bewerkt (19.01.2005 | 23:22)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...