Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuwe cilinder steken


BartPK

Aanbevolen berichten

Ik heb net bij scootermarket een DR50cc cilindertje gekocht. Mijn originele is een tweepoorts en daar haal ik 40km/h mee. Volgens de deskundige daar kan ik met een driepoorts wel de 50km/h halen. Dat is dus mijn doel :)

Nu zie ik dat er bij die kit geen pistonringen zitten, kan ik de oude gewoon overzetten? Of is dat niet zo een goed idee?

Nog iemand tips waarop ik moet letten bij de plaatsing ervan?

al een mercietje vantevoren!

Link naar reactie

kit hoort alles te hebben - dus ook de ringen. je kunt niet je oude ringen gebruiken.

Heb een puntenlijst gemaakt voor het vervangen van je cilinder. Er moeten zowiezo nog foto's aantoegevoegd later.

Opmerkingen/aanmerkingen/toevoegingen/extra tips/fouten/typefouten in onderstaand stukje? Dit is een opzet! Gooi maar op wat er anders moet/kan in de replies!

Dit volgen is geheel op eigen risico!!

Versie 0.2

Benodigdheden

- Cilinderkit

Een DR kit heeft de volgende onderdelen:

- Cilinder

- Cilinderkop

- Zuiger

- Veerringen (2x)

- Pakking Cilindervoet (papier)

- Pakking Uitlaat

- Moertjes, boutjes, ringetjes voor monteren van uitlaat

- Handleiding

- Sticker(s)

Een polini kit heeft geen boutjes/ringetjes voor de uitlaat, een aluminium pakking voor de cilinder, en een extra pakking voor het spruitstuk.

- Andere bougie als nodig

- Cilinderkop Bouten (M7 - lengte/andere specs ???)

- Cilindervoet Moertjes + (borg)ringetjes (M7)

- Andere sproeier als nodig

Voorbereiding:

1. haal je carb en achterveer los.

2. laat je motor een eindje zakken (door de achterkant op een kratje te zetten & de standaard op 2 stenen bijvoorbeeld)

3. haal je plastic kap en je vliegwielkap los, haal de draden naar je bougie/bobine los

4. maak alles rondom je cilinder goed schoon

Cilinder loshalen:

1. 4 bouten bovenop losdraaien en cilinderkop eraf halen

2. bouten van de uitlaat loshalen

2. 4 bouten aan de voet losdraaien en cilinder omhoogtillen (let op de pakking die al dan niet (half) mee komt)

3. vul het ontstane gat in het blok direct met een schone doek/papier zodat er niets in je motor kan vallen

Zuiger loshalen:

1. met een puntig tangetje haal je de ronde clipjes weg die voor en achter de piston zitten

2. nu kun je de piston door de zuiger heenduwen: dat moet met beleid, mar je kan er brute kracht voor nodig hebben

je kun een rond intrument zoeken ter grote van de piston (bijvoorbeeld een dop uit je sleutelset) en die gebruiken om em

erdoorheen te duwen... als je met een hamer moet slaan om er bewegin in te krijgen moet je je krukas klemzetten zodat

je die niet beschadigd.

3. nu kun je de zuiger er af tillen.

4. maak de aansluiting op het blok schoon en verwijder de pakking (zorg dat er niets in het blok valt!)

Voorbereiden nieuwe cilinder:

1. haal em uit de verpakking en check of je alle onderdelen hebt (de zuigerveren kunnen in je cilinder geklemd ziiten)

2. plaats voorzichtig de zuigerveren op je zuiger in de daarvoor bestemde groeven (pas op: ze kunnen maar op 1 manier

geklemd worden!! de opening in de veer moet overeenkomen met het puntje in de groef op de zuiger!!)

3. smeer de binnenkant van de cilinder in met olie (de olie die je ook voor het zelf mixen van 2takt gebruikt)

Terugplaatsten cilinder:

1. het makkelijkst is om de zuiger alvast gedeeltelijk in de cilinder te drukken: klem daarvoor de zuigerveren om de zuiger, en

schuif de zuiger voorzichtig met de pijl op de bovenkant van de zuiger richting de uitlaat uitgang in de cilinder. Zorg dat

het gat van de piston vrij blijft.

2. plaats de niewe pakking op het blok. Het kan zijn dat de pakking niet helemaal past: er steekt een randje uit over de benzine

toevoer gedeeltes. Snij dit randje weg.

3. smeer het gat waar de piston door moet, en de piston zelf

4. plaats zuiger+cilinder op de krukas: er steekt een punt aan de zijkant van de cilinder uit met een gat voor een bout: die moet

naar je toe wijzen, de uitgang van de cilinder wijst dan naar achter

5. druk de piston door zuiger en krukas

6. plaats de 2 ronde clipjes weer terug voor en achter de piston: zorg dat ze goed in de groef zitten! Dit kun je checken door als je

denk dat ie goed zit het clipje 1 slag rond te draaien. Bij dit alles zit nog steeds de doek in het gat onder de zuiger!

7. haal de doek weg en druk de cilinder in het blok.

8. als je oude moeren gebruikt: maak deze schoon. plaats (borg)ringetjes en moren op de voet en draai goed aan (let op dat je een moer niet 'over' draait!)

9. test de werking van je zuiger door het vliegwiel te draaien of je kickstart voorzichtig in te drukken

Terugplaatsen cilinderkop:

1. als je geen bouten hebt gekregen bij je cilinderkit, verzamel de oude bouten en maak ze schoon.

2. maak de rand van de cilinder schoon met een schone doek, maak ook de onderkant van de cilinderkop schoon

3. plaats de kop zo terug dat het gat voor de bougie rechtsvoor zit

4. draai de bouten op de juiste plekken handvast aan

5. in kruislings patroon draai de bouten nu vaster tot ze goed vast zitten (pas ook hier op dat ze niet TE strak aangedraaid worden).

6. test de werking door aan het vliegwiel te draaien of je kickstart in te drukken

Uitlaat:

1. draai de 2 boutjes zonder kop (naam?) met de korte kant in de cilinder. Je draait dan tijdelijk 2 boutjes op de lange kant, die draai je

goed op elkaar vast met 2 sleutels, daarna zet je je sleutel op het bovenste boutje en draai je het hele ding stevig op je cilinder. Als hij

vast genoeg zit haal je de boutjes weer los.

2. plaats de nieuwe pakking op het gat (met de ??? kant naar buiten)

3. plaats de uitlaat terug

4. plaats (borg)ringetjes en moertjes en draai ze goed vast

Afronding:

1. plaats de bougie (let op dat je de goeie voor je niewe cilinder hebt)

2. plaats de plastic kap en sluit de draden naar bobine en bougie weer aan

3. zet de goeie sproeier maat voor je nieuwe cit in je carb

4. schroef je achterveer/carb en tankje weer terug

Groet!

Maarten

Heb ik ooit op de HVC geschreven, misschien heb je er wat aan.

Link naar reactie

superzaleg! hiermee lukt het wel me dunkt :)

nu enkel is bellen naar scootermaket voor die zuigerringetjes... bedankt hé!

een cilinderkop zat er trouwens ook niet bij, maarja de oude kan ik er wel terug opzetten zeker?(ookal is die 2-poorts?)

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Het steken is dus gelukt, bedankt nogmaals voor de handleiding, zonder had het véél langer geduurd. Heb er nu een middag aan gewerkt. Ik heb wel de indruk dat hij valse lucht trekt, heb nochthans alles kruislings aangetrokken... Zou het kunnen dat het enkel mijn carbu is die ik niet helemaal in het spruitstuk heb gekregen?

Hij rijdt alleszins véél beter, trekt lekker door zelfs in 4e tot 55km/h, moet er denkik wel nog een ietsiepietsie groter sproeierke in steken, als ik hem choke trekt hij ineens nog harder...

Link naar reactie

Dat leek mij ook het geval, ik heb nu mijn carbu er nog eens af gehaald en ik heb gezien dat het rubber ringetje dat in de uitlaat van de carbu zit(dat dus tegen het spruitstuk zit) gescheurd is. Ik heb zelfs een stukje uit het spruitstuk gevist. Kan ik daar gewoon een nieuw rubbertje in steken of heb ik een nieuwe carbu nodig?

Tis wel klote, gehoopt om met het nieuw cilinderke vet te kunnen rondtoeren met mijn vriendin en dan nu dit...pfff :(

achje het weer suckt toch... :)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...