Ga naar inhoud
Vespaforum.be

T5 motor onder een vna 2t


vital

Aanbevolen berichten

Hallo allen

Mij hebben ze onlangs een t5 motor aangeraden.

Ik heb een vna t2 en deze is ongelooflijk traag.

Nu vroeg ik mij af?

Wat is nu een t5 motor?

Waar zit deze normaal onder?

Wat mag ik er van verwachten? (presaties)

Past deze onder een vna t2?

Waar kan ik deze vinden?

Wat kost zoiets ongeveer?

Voor en nadelen?

Doen of niet doen?

enz... .

Mvg Vital

Link naar reactie

een T5 is een 125cc motor die die vanonder een vespa T5 komt,te vergelijken met een px maar met een ander stuur en de achterkant is ook anders gebouwd.

prestaties : zeker één van de snelste motoren (getunede motoren niet meegerekend)

mits wat veranderingen past die wel maar uw vespa heeft- 8inch wielen, T5 : 10 inch.

- electrisch 6v T5 : 12v

waar te vinden : zeer moeilijk !! de klassieke wegen hé :ebay,forum,handelaars,...

prijs : ik heb er ééntje gekocht (in zeer slechte staat) voor 650€,daar nog een volledige revisie bij (krukas,piston,dichtingen,alle lagers,enz..)dus een dikke 900€ !!

voor en nadelen : de "betrouwbaarheid" van een px,12v voor betere verlichting,sneller...

nadelen : prijzig !!!!

als je de kans krijgt ; zeker doen !!

Domi.

Link naar reactie

Wat is nu een t5 motor?

De T5 motor is 125cc en heeft 5 spoelpoorten, terwijl een normale PX125 motor maar 3 spoelpoorten heeft. Daarnaast zijn de ontsteking, carb en uitlaat opnieuw ontworpen - en allen beter dan wat er op de normale PX motoren zit.

Waar zit deze normaal onder?

De PX125 T5 Pole Position

Wat mag ik er van verwachten? (presaties)

Net zo snel als een originele PX200, maar... het is wel met 125cc, dus je haalt je snelheid uit hoge toeren, het is dus duidelijk meer een machine om in je eentje mee te rijden dan met 2 personen of zware bepakking, en je zult altijd met hoge toeren rijden; een PX200 (dir ook onder je scoot past) is een veel rustigere rijstijl (jap vs harley op maar even te vloeken in de kerk).

Past deze onder een vna t2?

Ja.

Waar kan ik deze vinden?

Bijna niet - of heel duur en sowieso alleen 2dehands.

Wat kost zoiets ongeveer?

650 klinkt als een redelijk bedrag; al kun je soms (met geduld en mazzel) een hele T5 scooter kopen voor dat geld.

Voor en nadelen?

Wisselstukken zijn duur of moeilijk te vinden. Zelfs ten opzichte van een PX motor zijn er voordelen (bijvoorbeel keramische onsteking en een speciaal ontworpen uitlaat). Er zijn maar 4 cilinderkits voor de T5, waarvan er 1 al een tijdje niet meer gemaakt wordt (helaas was dat ook de beste); je keuzes zijn daarin dus beperkt. Voordeel is wel dat alle kits met de originele carb en uitlaat van de T5 prima werken, waardoor binnen de grenzen van die kits tunen met de T5 plug & play en zeer betrouwbaar is.

Doen of niet doen?

Hangt van je rijwensen af: als je relaxed wilt toeren met 2 personen, koop een PX200 blok, als je het leuk vind om in je 1tje op een beetje een racey machine te rijden; zeker doen. Ik heb een GTR die origineel 125cc was; daar heb ik een T5 blok voor, omdat ik het leuk vind dat ie dan nog steeds 125cc is.

Ik heb ook een T5 waar ik met m'n vriendin op tour; die ben ik met alle mogelijke manier sneller aan het krijgen (expansiepijp, 172cc, grotere carb, etc etc) omdat ie het met 2 man en zware bepakking niet goed genoeg doet (maar ik hem dus eigenlijk niet gebruik waarvoor ie bedoelt was: een 'race' machine).

Als het de keus is tussen een PX 125 blok of een T5 blok (en je hebt serieus geld over): zeker de T5 doen!

http://www.vespaforum.be/forum/viewtopic.php?id=93947

http://www.vespaforum.be/forum/viewtopic.php?id=93271

Link naar reactie

Ik zou opteren voor een volledige nieuwe kabelboom met iets dikkere draden, een batterij is niet nodig om alles te doen werken wat nodig is. Wat je wel nodig hebt is een spanningsregelaar van een T5/PX. Uiteraard moet je al je lampjes vervangen door 12 volt exemplaren.

Link naar reactie

een batterij moet je niet hebben...

wel zo'n regelaar (ben de naam weer vergeten) die je stroom die uit de motor komt,mooi omzet in 12v.van daaruit vertrek je naar je kabelboom(die kan blijven steken),enkel je lampjes vervangen naar 12v.

ietwat simpel uitgelegd,maar dat is het grosso modo...

Domi.

Link naar reactie

Misschien helpt dit:

- je hebt een andere handlebar switch nodig en een andere remschakelaar (met maak-contacten ipv breek-contacten)

- je hebt inderdaad een spanningsregelaar nodig, en een 35/35W 12V headlight, een 10W 12V stadslicht en 2 buisjes van 5 en 10 Watt 12V voor je achterlicht.

- je hebt een 12V DC toeter nodig, als bestaat de kans dat je originele toeter ook iets aan geluid maakt.

- je kunt prima zelf een kabelboom bouwen (de conversie kabelboom kost 80e bij SIP dacht ik, zelf doen kost een 10tje en wat puzzelwerk).

- ik heb net een PX motor in een GL-x gebouwd, en heb daar dit schema voor gebruikt:

px_in_GLx.jpg

(klik voor een grotere versie - net op papier gezet op basis van een 2 tal schema's van scooterhelp.com: de kleurtjes kloppen voor 90%, verder geen garantie, geen verantwoordelijkheid mijnerzijds dat het al dan niet werkt - maar bij mij deed ie et in 1 keer ;)

En: 8 inch is leuk voor 70-75 tuffen, daarboven ben je op 8 inch eigenlijk niet goed bij je hoofd (i.m.h.o.) : die wieltjes zijn niet voor niets later vervangen door 10 inch exemplaren; bij een gat in de weg of een tak op je pad maak je met 10 inch toch iets meer kans...

Link naar reactie

ik heb,samen met een bekende uit de vespa-wereld, een LML blok onder mijn GL gestoken,daar is aan de bedrading niets veranderd.

de kabelboom is blijven steken,ook de klaxon is niet veranderd en de schakelaar ook niet.enkel de lampjes zijn vervangen naar 12V.en alles werkt !!

Domi.

Link naar reactie
amaai Vital

lijkt me serieus wa werk!!

Tot op de rit in Westerlo??

Wanneer was deze ook alweer?

Bedankt jongens voor de info.

Alleen weet nog altijd één ding niet.

Hoe hard zou hij nu lopen met een T5 moter en 8 inch wieltjes.(Te rap is nogal vaag maar kan daarvoor nog wel kloppen)

Vital

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...