Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vespa sprint of gl


steven1

Aanbevolen berichten

Heb veel zin om mij een vespa sprint met rechthoekige koplamp aan te schaffen, maar waarom is deze goedkoper dan een vespa gl?

Zijn deze 2 niet bena hetzelfde of vergis ik mij! De sprint kan ik in nederland kopen met nederlands kenteken! Is wel de laatste 15 jaar niet zo veel mee gereden tot stilstaand zelfs, wel nieuwe piston en opnieuw uitgeboord 15 jaar geleden dan! Deze is ook herspoten geweest die 15 jaar geleden en vraagprijs is 1500 euro!

Waar moet ik nog op letten als ik die koop? Als ik niet in't zak kan worden gezet!

Link naar reactie

De vespa gl is ouder(begin jaren '60) terwijl de sprint zo'n 10 jaar jonger is. Bij de gl's heb je dan nog de Belgische (met ronde koplamp en billen) en de Italiaanse met een trapeziumvormig voorlicht. De prijs varieert nogal, maar in het algemeen kost een oude vespa meer dan een recent model. Ook het aantal gemaakte vespa's van die serie kan een rol spelen.

Wat betreft de sprint, kijk of er geen roest door de verf komt, hij nietis opgestuikt (ongeval)... Vraag eventueel foto's van voor het herspuiten om de originele staat te kennen. Als de motor los zit, zie ik geen directe problemen. Het enige dat zou kunnen is dat de oliekeeringen verhard zijn door het stilstaan, kabels stroef en dat de banden door het staan scheurtjes vertonen. Vraag (indien rijdend) om een proefrit te maken, zodat je snel een idee kan hebben van eventuele mankementen. En vraag best iemand mee die er wat verstand van heeft. Groetjes, nero.

Link naar reactie
Bedankt al voor de goede tips, en de leuke link! Best interresant.

Dus de gl is kwa model hetzelfde ongeveer als sprint?

En wat zijn de top snelheden ongeveer?

Wel de orginele motor dan

traag... ;-)

Link naar reactie

De gl en de sprint zijn niet de snelsten maar ze zijn normaal heel betrouwbaar qua motor. De topsnelheid ligt rond de 80/85 km/u. Later kwam er de sprint veloce met een 3-poorts motor op de markt die hogere toppen scheert qua snelheid. Het moet gezegd dat 80km/u rijden met een ouder model al een hele prestatie is. Als je sneller wilt rijden moet je naar de "sportmodellen" gaan. Deze hebben 4 versnellingen en de topsnelheid ligt rond de 100 km/u. (gs150/gs160/ss180). Vooral in het optrekken doen deze laatsten het beter. Het nadeel is dat deze machientjes is minder betrouwbaar (zouden) zijn, alhoewel ik al vele kilometers afgelegd heb zonder in panne te vallen (en al een paar met wel brokken). Het is wel zo dat deze modellen iets meer onderhoud en nazicht vragen, maar eenmaal ze perfekt in orde staan, staan ze garant voor vele kilometers scooterplezier! Het grootste nadeel van de gransports is de dure aankoopprijs en het moeilijker vinden van wisselstukken (die ook veel geld kosten). Neem je tijd om de vespa te kiezen die het best bij je past en, als je veel geluk hebt kun je zelfs nu nog eentje vinden aan een betaalbare prijs. Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...