Ga naar inhoud
Vespaforum.be

VNB5T Electiciteit


flatsky

Aanbevolen berichten

Hallo,

heb geen vonk aan mijn bougie, dus heb mijn vliegwiel eraf gehaald (circlips is wel gebroken zie ik).

MAAR!

zoals je hieronder zal zien is er volgens mij iets dat ontbreekt op de middenste pin (sla mij dood maar heb geen idee hoe da noemt ;-)) dus er is niks dat dat klepke op de stator plate raakt bij het draaien... is dat dan het 'maantje' dat hierop zou moeten steken? (als je goed kijkt zie je wel een kleine verdikking uit die pin steken), nu... is dat makkelijk te repareren en wat moet ik hiervoor doen?

web.jpg

Mijn volgende punt is het vliegwiel, heb dat er dus afgehaald en zie dat er bartsen in zijn. Ook het vinnenwiel heeft ervan vrees ik (zijn die 2 lijnen dat vanuit het midden vertrekken trouwens normaal?). (zie onder) Ik vermoed dat dit levensgevaarlijk is? heeft er iemand dat nog liggen (vliegwiel en fan)?

web.jpg

web.jpg

Als er nog dingen zijn die jullie opvallen, laat het gerust weten, want is voor mij eerste keer dat ik zoiets openvijs...

merciekes allemaal!

steve

Link naar reactie

Die verdikking op de as is je halvemaanspietje dat naar de vaantjes is. Normaal past dit spietje in je vliegwiel (de gleuf op de tweede foto). Als ik dit zo bezie, vrees ik dat de inkeping op de as (waar het spietje nu in zit) zo beschadigd is dat je krukas naar de (halve) maan is. Waarschijnlijk heeft men geprobeerd het vliegwiel te verwijderen met een polietrekker, terwijl dit helelmaal niet nodig was. Als de inkeping waar je spietje in past nog in orde is, kan je een nieuw spietje kopen, de circlips is ook eenvoudig te vervangen, het vliegwiel is waarschijnlijk vervormd en kan je best ook vervangen. Ik weet niet welke motor dit is, maar hier en daar ga je wel een occasie vliegwiel kunnen aankopen dat past. Groetjes, nero.

Link naar reactie

bedankt voor je info Nero,

wat bedoel je juist hiermee?

'dat de inkeping op de as (waar het spietje nu in zit) zo beschadigd is dat je krukas naar de (halve) maan is'

Dat ik het spietje er niet ga uitkrijgen? Een idee hou het eruit te krijgen? Het klopt toch dat dat maantje bij elke omwenteling het klepje op de stator plaat moet raken?

Link naar reactie

Hij bedoelt waarschijnlijk dat misschien de inkeping kapot is zodat er niet fatsoenlijk meer een spietje geplaatst kan worden. Als dit het geval is moet helaas je krukas vervangen worden. Het spietje zorgt ervoor dat je vliegwiel er maar op één en de juiste manier op kan. Op dat gedeelte wat over je krukas en het spietje schuift zit een verdikking die er voor zorgt dat je contactpunt op het juiste moment open gaat.

Ciao

Link naar reactie

Je kan proberen het halfmaantje eruit te prutsen met een kleine schroevendraaier.

Het kan zijn dat de gleuf die vrij komt als je het spietje eruit doet, uitgesleten is op de zijkanten zodat je speling krijgt tussen de as en het vliegwiel en zodoende de ontsteking niet juist meer kan instellen. Dat maantje dient juist om het vliegwiel op zijn plaats te houden, daarom is er in het midden van het vliegwiel (de opening waar de krukas in past) een gleuf die juist over dat spietje past. Dit is nodig om je ontstekingstijd op het juiste moment te laten gebeuren. De vis-platinees gaan open omdat de vliegwielopening langs de binnenkant een nok heeft, telkens als die verdikking passeerd aan visplatinees, worden deze opengeduwd met een ontsteking als gevolg. Groetjes, nero.

Link naar reactie

gaat dat spietje er normaal makkelijk uit of zit dat potvast? moest ik geen grip krijgen op het spietje, is het een optie om met een heel fijn boortje erin te boren om het er zo te kunnen uitprutsen? of riskeer ik het serieus om zeep te helpen?

bedankt!

steve

Link naar reactie

Flatsky,

Boren heb ik ook eens geprobeerd... Met als gevolg een nieuwe krukas moeten steken. Zoals het er bij jou uitziet, zit dat vrij vast, maar ik heb ook al geweten dat als je het vliegwiel eraf neemt, het spietje er gewoon uitvalt.

Ik heb misschien nog een tip: met een kniptang dat keiltje (want zo noemt men zo een spietje) vastknijpen, en dan kniptang gebruiken als hefboom.

Een andere mogelijkheid is idd met een kleine schroevendraaier.

Maar boren zou ik zeker (nog) niet proberen.

Let ook op dat je je spoelen niet beschadigd!

veel succes

staun

trouwens: Op je eerste foto wordt je ontstekingsspoel met een andere spoel verbonden door lichtgele draadjes die aan elkaar zijn gesoldeerd. Ik zou rond het punt waar het tin zit wel een stukje tape doen ofzo. Mag geen contact met de massa maken, zo kan je verlies in ontsteekspanning krijgen!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...