Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vespa px 2007! lichte verwenbeurt nodig ...


looneycooney

Aanbevolen berichten

hoi mensen...

Je kan misschien bedenkelijk kijken nr de titel ..maar ja idd het betreft een op dit moment nog dagelijks gebruikte px van 2007.

Een echte grote opmaak zou je niet verwachten , maar dat hangt ook wel af van omstandigheden en de bestuurder .

De eerst 8000km werd ie ferm ontzien en elke zondags grondig gepoetst tot in de puntjes en soms herstellingen aangebracht..daarna minderde het ferm.

Niet zo zeer van niet willen , al dan wel geen tijd te hebben , spijtig genoeg zie je dan je mooi onderhouden px'ke wegkwijnen met pijn in het hart!

Wat zijn mijn issues!? :

-problemen met kabels (alle kabels!) ..vermoedelijk de gaines die aan het slijten zijn of vocht trekken. (is nu bij dealer voor compleet nazicht en word de vespa bijna compleet gedemonteerd!)

-uitlaat ferm aan het roesten , nieuw originele uitlaat nodig

-onderpoot (steun) => veer is aan vervanging toe.

-carrosserie moet her en der beetje bijgewerkt , zoals : de billekes , voorste spatbordje etc..heb ze wel onmiddelijk met stiftje en vernis bijgewerkt om roest te voorkomen , rest van carrosserie moet eens goed gepolierd worden met de hand .

-spiegels , kickstarter moeten vervangen , het chroom heeft zwaar geleden en 1 spiegel is scheef door vandalisme

-de motorblok en versnellingsbak gaan er in de komende dagen onderuit..bij de dealer weliswaar . (alle pakkingen en dergelijke worden vernieuwd.Ook omwille van een lek! )

-lampen- en pinkerkapjes voor/achter moeten gereinigd , rubbers en schroeven vernieuwd

-alle schroeven en bouten aan stuur , wielen , ophanging , carterbehuizing etcetc worden vernieuwd ( om weer te blinken in de zomer)

-Het handschoenkastje moet eens bezien worden qua , het trilt fel als ik het ongesloten laat.

-Het zadel vertoont lichte plooien en stiksel komt beetje los. Ik ga zelf proberen beetje los te maken en bijspannen of bijwerken

En eens alles terug is krijgt ie een ferme poetsbeurt extra en word de blok en nog andere stukken onderaan ( door het olielek) compleet gestoomreinigd . Na de ' complete herstelling en opfrisbeurt' word het tijd om hem minder praktisch te maken en beginnen met de aanschaf van nieuwe accessoires . Maar alles op zijn tijd natuurlijk , want financieel kan dit ferm oplopen . Maar dat heb ik vorig jaar kunnen besparen met de vespa eh! Ze verdiend het!

Op zich geen 'to the bone' opmaakbeurt , maar voor een jonge px als deze toch een ferme beurt! Hierna komt er dan ook terug een auto in de plaats om de vespa wat meer ademruimte te geven :D Ik zet binnenkort foto's online van ervoor/erna ..dan snap je wellicht beter waarom . Als liefhebber van zo'n dingen ben ik op dit moment dan ook vrij triest , want dit is allemaal in de laatste maanden gebeurt en een deel is mede dankzij vandalisme hier op straat..helaas . Op zich heb ikzelf ook wel wat schade toegebracht door een lichte val en een uitwijkmanoever. Mja dat zijn nu eenmaal 2-wielers heh! Still havin' fun with it!

Mvg

Link naar reactie

Waar is ze binnen??

Ik kan Dirk aanraden,hij heeft de mijne ook VOLLEDIG onder handen genomen(ook allemaal nieuwe gainen en kabels,stoombeurt heeft hij ook gegeven,remmen gepolierd,onderpoot terug gelast,etc)

Prijs viel FERM mee,voor al het werk dat hij eraan gehad heeft

Is wel in het Antwerpse,maar zeker de moeite!!

Ik kan hem iedereen aanraden...

Link naar reactie

Mja ikzelf heb hem binnengebracht bij Royal Nord , vanwaar hem komt . De eigenaar (freddy) is een goede kennis reeds van jongsaf en we delen dezelfde mountainbike-passie .

Ivm de px'en ..infeite zie ik geen echte problemen hoor, het is gewoon beetje nalatigheid van mij en wat 'ongeluksjes' waar de vespa zelf niets aan kan doen heh.

Mijn bevinding is net dat hem , zeker voor een 2-takt , heel betrouwbaar is.

Heel 2007 heeft hem elke dag minimum 65km gemaakt , dikwijls volgas en heb er nooit problemen mee gehad. Enkel hield ik hem goed proper etc. Ik kan me wel inbeelden dat de nieuwere versies in mindere mate moet op toegezien worden qua degelijkheid (zoals bv die pinkers etc) , maar als hobbyist mag dat geen probleem zijn heh . Mijn ervaring is nu wel dat hem zeer slecht tegen de koude kan (echt vrieskoude) , maar ook hier zijn oplossingen voor heh . Goed gebruikte kabels vervangen juist voor de winter , binnen stallen of desnoods met een goed zeil erover en dekens( dat was mijn oplossing) zodat de kabels niet komen vast te zitten door vocht/vries .

enige echte minpunt vind ik het contactpunt vd achterste pinkers..deze heb ik het meest moeten vernieuwen tot nu toe.Maar ook dit is 5mins soldeerwerk en kost niets.

Qua kosten tot nu toe ..een kleine +-150€(kabels, banden , ...) , met deze herstelling en onderhoudsbeurten niet meegerekend , kvind dat best meevallen .

Nuja ik moet wel zeggen dat ik inderdaad een beetje pietje precies ben , maar ik vind dat feitelijk niet meer dan normaal. Vooral omdat ik hem dagelijks gebruik heh . En zo gaat het ook allemaal langer mee , als je het laat hangen vergaat alles sneller.

Nu ik heb dat met al mijn hobby's hoor..het is dan ook veel plezanter om aan een propere vespa te werken die ook compleet in orde is dan eentje die vol vuiligheid en smeer hangt of echt stukken heeft . Ik schaamde me zelfs dat ik hem niet had gewassen voor ik hem binnendeed..nogmaals mijn excuses aan de technieker van dienst bij deze!

Ook het feit dat het de laatste 2-takts zijn van vespa , probeer ik hem idd in ere te houden , zou zonde zijn mocht hem na 5j al een echt wrak zijn heh.

De bedoeling is dan ook dat hem hierna enkel word gebruikt voor stadsvervoer en voor plezierritjes...misschien dat ik me dan wel eens ga lid maken van de vespaclub hier in Hasselt!

@ cult , altijd handig om weten ! Je mag het adres ook nr mij doorsturen , alvast bedankt!

ps: Ik vind de px een fijne belevenis , vooral het geluid 'putput' , het blinkende chroom en de klassieke look tov het gezoem en de aerodynamischere vormen vd nieuwe versies. Al zou ik toch ook een GT125 durven overwegen voor dagelijks gebruik , maar dat is toekomstmuziek en nu niet aan de orde :)

Mvg

Link naar reactie

ik vind dat toch allemaal heel straf, ik gebruik mijn PX ook dagelijks, een wekelijkse wasbeurt inclusief maar dat jij aan een Px van 2007 al zulke kosten hebt, dat vind ik toch heel wat minder. Ik ben ook al gevallen ed maar om te zeggen dat ik nu al een grondige "verwenbeurt" aan mijn PX moet laten doen, dat is toch overdreven. Mijn kabels ed zijn onderhevig aan dezelfde slijtage dus ...

Link naar reactie

Mja is wel hoor, zelfs Freddy , mijn dealer , vond het reeds snel en feitelijk niet heel 'normaal' . Vooral dat olielek , maar doorrijden op een kapotte versnellingsbak doet ook niet heel goed . 9/10 is het maar een dichting, mja de boel moet wel eronderuit en opengedaan worden om alles na te zien , vooral om niets achter te laten heh.

Nu die kabels heb ik echt wel problemen mee gehad afgelopen winter...heb zelf 2x nieuwe kabels gestoken volgens het boekje en bleef problemen hebben , enkel in de koude weliswaar. Doch vond mijn dealer dat mijn gaskabel ook nu beetje bleef hangen.

Daarmee dat we vermoeden dat het een gain vd kabel is die ergens aan het verslijten is. Of misschien zelfs met die val het gashandvat aan het stuur zelf misschien ergens ne slag gehad (word nu ook nagezien)

al de rest is feitelijk puur optische verbetering heh , maar als hem nu toch gaat stilstaa kan ik beter alles ineens doen heh ..qua carrosserie word er niets herspoten hoor , hooguit wat bijgewerkt en gepolierd .

Nuja hoeveel vespa's staan een gans jaar buiten , worden dikwijls gevandaliseerd en heeft er +-13000km na 1 j ..niet veel denkik (kan me vergissen hoor)

Al bij al verwacht ik een totaalfactuurvan om e bij de 500€ , en dan nog wat extra voor de nieuwe opties ...

Nuja , volgende week komen foto's dan is het voor jullie ook wel duidelijker hoor.

Ik kreeg hier afgelopen mnd vd poetsvrouw al de opmerking dat mijn vespa er zo 'oud' uitzag..dat speelt nu nog in mijn hoofdje! (en ze had het niet op de mooie klassieke vormen hoor! wel op al die lichte schade en vuiligheid!)

Denilson , is jouw uitlaat dan ook zo ferm ant roesten?! mijne ziet bijna gans oranje vd roest..veel door weer en wind en altijd buitenstaan heh . Zelfs met de wekelijkse poetsbeurt , waarna ik em zelfs compleet , ook onderin , met siliconen behandelde en alles om extra te beschermen...kan me moeilijk inbeelden bij zo'n gebruik dat jij dat niet hebt. Tenzij je hem altijd binnenstalt en na elke regenbui hem al direct wast. Net zoals alle schroefjes vd handvaten, verlichting ec , zijn allemaal ferm geroest...

En anders heb ik ene die op ne maandag gemaakt is zeker heh! hehe :P

Link naar reactie

?! indisch?!

Mja carrosserie scheelt niets aan (op wat lakpuntjes na) , mja al die andere prul ..pff was net aan het zien op sip-scootershop ..maar echt heel tof vind ik die accessoires niet ..vermoedelijk blijft hem origineel , maar met een chroomkitje bij op en heeeel misschien zo'n spatbord embleem en chroom velgskes van sip.

Wel komt er wellicht een alarm op ( omdat ie altijd buitenstaat) en ik ga proberen om enkele minpunten te verbeteren (kilometerkabel , pinkercontacten , gaskabel beter isoleren, etcetc) met de hoop dat het allemaal wat minder in onderhoud word naar de toekomst..

Mvg

Link naar reactie

mijn sito plus is idd roestkleur, maar ik schuur die af met een sponsje en dan verdwijnt dat zeer snel, voorts huur ik nu een garage aan m'n werk, dus staat hij niet meer buiten aan de deur overdag, 's avonds staat hij in m'n eigen garage. Dus veel daglicht ziet hij niet op een werkdag, maar dit is nog maar recentelijk, voordien stond hij altijd buiten overdag in de wseek. Bij mij is er toch geen roest te zien aan vijzen ed...t zal idd een maadagochtend scootertje zijn die met de laatste onderdelen die in de rekken lagen gemaakt is ?

Link naar reactie
mijn sito plus is idd roestkleur, maar ik schuur die af met een sponsje en dan verdwijnt dat zeer snel, voorts huur ik nu een garage aan m'n werk, dus staat hij niet meer buiten aan de deur overdag, 's avonds staat hij in m'n eigen garage. Dus veel daglicht ziet hij niet op een werkdag, maar dit is nog maar recentelijk, voordien stond hij altijd buiten overdag in de wseek. Bij mij is er toch geen roest te zien aan vijzen ed...t zal idd een maadagochtend scootertje zijn die met de laatste onderdelen die in de rekken lagen gemaakt is ?

hehehe :) kan best hoor , ik heb ook een vd laatste bruine zetels met de originele px-stof mja dan maar goed dat ze bij mij is terechtgekomen , kzal dat dingske is vertroetelen seh! Mja ze is nog niet terug helaas , vermoed dat ze er toch ferm hun werk meehebben..ik wacht af , heb nu bedrijfsauto meegekregen dus noprob :) Wellicht moeten ze ook nog onderdelen bestellen , dusja kan altijd wel een dikke week duren.

Mvg

Link naar reactie

Ok , guys ... ik heb nieuws vd vespa!

Blijkbaar was het dus niet helemaal juist dat ik zo'n problemen had.

De fabrikant heeft namelijk garantie toegekent ! Ik hoopte het wel stilletjes , maar durfde toch niet echt erop rekenen. Op dit moment staat ze bij de dealer , compleet opengelegd tot er een verdere expertise en nazicht kan gebeuren van Piaggio-Vespa zelf uit! Er mag dus nu even niet meer aangekomen worden. Hierna word beslist of men de werkuren meerekend in de garantie.

Ik moet zeggen , ze waren heel professioneel in de navolging van mijn probleem/stukken , de nieuwe stukken zijn onmiddelijk besteld en doorgestuurd en liggen reeds klaar voor plaatsing. Ik blijf er heel rustig om , ook net omdat ik merk dat men zowel bij mijn dealer alsook bij Vespa zelf er enorm moeite voor doen om het probleem vd kabels etc te achterhalen . Bij deze dus een enorme dank aan Royal Nord en Vespa om mij zo fijn te helpen! Ik ben er dan ook gerust in dat ik binnenkort weer met een gerust hart kan rondtoeren met mijn geweldige moto-scoot ! :P Woohoo!

Tegen volgende maand mag de vespa dan enkel nog genieten van het mooie weer en komt er een vervanging voor alledaags gebruik. Tevens is de goesting om een gt125 te kopen er nog steeds en misschien word het wel een werkelijkheid!

ps: foto's etc komen wel nog hoor en de updates ook! Mijn dag kan alleszins niet meer stuk!

De planning op het moment is puur om hem nu zo dicht mogelijk bij 'nieuwstaat' te brengen en dan komen de originele updates , dus kan tijdje duren.

Mvg

Link naar reactie

Vespa'ke is terug! rijd als nieuw! carters, versnellingsbak etcetc zijn allemaal nieuw gezet op kosten van Vespa/piaggio !

Nu ga ik me begeven nr scootermarket, sip scootershop en de vespastore te maastricht...om wat nieuwe spullekes te kopen! foto's volgen nu vrij snel!

Mvg

Link naar reactie

Maak je Hasselt dan onveilig? Binnen een paar honderd km moet de mijne ook bij Royal Nord! (voor zijn eerste onderhoud)! Dan ga ik er ineens ook een rekje op laten plaatsen? Moet je dat op voorhand vermelden of is dat er altijd aanwezig? Weet je ook hoelang dat plaatsen zou duren?

Groetjes uit Borgloon

Link naar reactie
  • 3 weken later...

da roesten aan die nieuwe uitlaten van de px is normaal.

Dit zijn gelakte uitlaten en die nieuwe px-en heb een catalisator, waardoor deze meer warmte voorbrengt dan de oude px-en.

Nu is er geen enkele lak, zelfs die voor openhaarden, niet bestand tegen die hitte.

Maar die uitlaten zijn dan gecompenseerd door ze iets dikker te maken.

In die 10jaar dat vespa met catalisator werkt, zijn er nog niet te veel uitlaten vervangen door het doorroesten.

Ik weet het staat niet mooi, maar niets om je zorgen te maken.

Je kan de uitlaat er altijd afhalen, schuren en opnieuw lakken, maar dat is maar goed voor een tijdje. Nadien heb je hetzelfde probleem.

Nog veel rij-plezier en tot kijks

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...