Ga naar inhoud
Vespaforum.be

file voorbijrijden


avispa

Aanbevolen berichten

ik hem da toch gedaan vorige week in grimbergen city waar in volle spits ineens zo een rood licht werd gedropt wegens werken en waar gemakkelijk ne kilometer file stond.

ik ben heel deze file voorbijgestoken, ben 3 combi's gepaseerd, heb zelfs nog met een grijns tot achter mijn oren gekeken en gene ene flik dat iets gezegd heeft :-)

Link naar reactie

Zolang je niet over een volle witte lijn gaat rijden bij het voorbijsteken zullen de heren 'flik' hier weinig van zeggen. En het moet gaan over een stilstaande file want zodra deze in beweging is moet je terug invoegen en je plaats innemen op de rijbaan.

Link naar reactie

Ik heriner mij zoiets van uit den tijd dat ik mijn rijbewijs heb afgelegd, dat er dire wielen naast elkaar per rijstrook mochten, d.w.z. een auto en een moto naast elkaar.

Link naar reactie
Tegenwoordig is het hier schering en inslag... heel de stad zit hier dikwijls strop...

Mijn vraag luidt: mag ik op een baan, binnen de bebouwde kom (één vak door en één vak terug) een file aan een verkeerslicht of voor wegwerkzaamheden voorbijrijden?

Op de website van febiac geraak ik er niet zo goed aan uit.

(http://www.febiac.be/documents_febiac/C ... der_NL.pdf)

Fre

als het 1 vak is en he haalt in langs links dan rij je eigenlijk spook als ik me ni vergis. zelfs al sta je voor een verkeerslicht.

greets lars

Link naar reactie

Dag Frederick

Een antwoord op uw vraag vind ik ook niet bij Febiac.

Als ge op zee in een situatie geraakt waar geen wetboek klaarheid geeft, moet ge handelen zoals een goed zeeman doet. Dat heet 'Goed zeemanschap'

Als "Goed motorrijderschap" denk ik dat zolang de file stil staat ge moogt voorbij steken zonder op het andere baanvak te rijden en als de file aanzet ge moet pinken en invoegen.

Vlak voor de verkeerslichten zijn in stad tegenwoordig stukken voorzien waarop de fietsen en brommers mogen staan (de automobilist niet)

Hoe geraken ze daar zonder de file voorbij te steken?

René

Link naar reactie

Hahaaa... 1 - 0 voor den baas!!

Beetje te lang aant aperitieven geweest René? ;-)

Volgens mij mag je met een moto slalonnen tussen een file. Ze hebben niet voor niets eens een hele campagne "in een flits door de spits" opgezet hé. Deze camapagne werd opgezet om de moto te promoten en zo de files een eeeel klein beetje te ontlasten. Moet ongeveer 2 jaren geleden zal zijn dacht ik.

Het is natuurlijk niet helemaal ondenkbaar dat de regel ondertussen alweer een 5-tal keren aangepast is.

grts,

chris

Link naar reactie

1° - stilstaande file voorbijrijden (is niet inhalen hoor) mag als er plaats is.

2° - over de witte lijn in 't midden of opzij van de rijbaan mag je NIET, NOOIT (uitzondering : de dikke lijn rechts die een parkeerstrook afbakent).

3° - die fietsen geraken - als de automobilisten correct gestopt zijn en niet in de weg staan - op die plaats vooraan bij de lichten via de bijbehorende afgebakende fietsstrook langs rechts. Eigenlijk mogen wij daar niet op met onze Vespa's (Tenzij de 50cc A eb B categoriën, maar ik doe het constant in Brussel en de politie heeft het al vaak gezien en nog nooit iets gezegd.(Ik ken zelfs een politiedame die mij regelmatig s' morgens glimlachend groet terwijl ik uit een voorbehouden bus-strook kom ... )

Link naar reactie

Luc

Na wat zoekwerk moet ik vaststellen dat er geen duidelijke wetten zijn voor het voorbijsteken van een file, wel raadgevingen.

Als alle scooterrijders kalm, niet agressief, maar bijna ongemerkt, proberen om vooraan te staan zullen hiervoor geen wetten komen.

Het is maar bij gevaarlijke toestanden en ongelukken dat de wet aangepast wordt.

Het zijn de acrobaten zoals in het filmpje die de boel bederven

René

Link naar reactie

Als ik rond 16.30 uur in de week Antwerpen uit moet aan de Waaslandtunnel staat heel het plein vol wachtende auto's, ik rij dan via de busstrook tot vooraan, wacht even en bijna altijd laat de politie die daar het verkeer doet mij voorgaan op alles wat er staat. Ik doe dit steeds op een "propere" manier en kom er dus niet aggressief aangereden, als het motards van de politie zijn die het verkeer doen moet ik meestal nog niet stoppen die doen al teken vanaf ze me nog maar zien. Dat is dus echt met een flits door de spits.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...