Ga naar inhoud
Vespaforum.be

restoratie vna


pieter vd

Aanbevolen berichten

ik ben net men neiuwste aanwinst gaan helen bij lambretafinder. een vaspa vna1t

het gaat men eerste project worden en ik ben benieuwd of het me gaat lukke. ik heb geen idee hoelang het gaat duren, maar beetje bij beetje kom ik er wel.

ik ga eerst op men gemak alles uiteen halen en zien wat we tegen komen.

als er nog tips zijn van ervaren personen, die zijn altijd welkom

groeten

de foto van hoe hij er nu uitziet staat in men profiel.

Link naar reactie

ik heb hem vandaag helemaal uit elkaar gehaald. enkel het spatbord krijg ik niet van de vork af.

kan op een of andere mannier die onderste ring er ook af? ik denk dat dit wel moet, maar ik zou niet weten hoe.

ik zal morgen eens wat foto's proberen te nemen

groeten

Link naar reactie

Hallo Pieter,

om het spatbord van de vork te krijgen, moet de vork uit het frame. De bovenste twee moeren losdraaien en de vork laten zakken (nadat je alle kabels en kilometerkabel hebt losgemaakt). Dan het spatbord losmaken en het naar boven van de vork schuiven.

Cheers,

Kurt

Link naar reactie

Het gemakkelijkst is eerst de ring even goed warmen en dan met een paar gelijkmatige tikken met de hamer de ring voorzichtig naar boven kloppen. Als er nog klodders verf of vuil op de voorvork hangen kun je die beter eerst verwijderen zodat hij er niet blijft op steken. Succes, nero.

Link naar reactie

@ the sarge: de vork is er al uit, maar er zit nog een ring aan de onderkant waar ik het spatbord niet over krijg.

NERO weet welke ring ik bedoel denk ik. ik zal het eens proberen door hem op te warmen.

zijn deze ringen nog te verkrijgen? en die kogeltjes die er inzitten? want er zaten er te weinig in denk ik.

groeten

Link naar reactie

Pieter,

je kan die ringen en kogeltjes inderdaad nog verkrijgen. Even binnenwippen bij Scootermarket ofzo, die hebben ze meestal op stock liggen.

Ik heb dat bij mij ook moeten doen, de ring is nog in perfecte staat, maar ik heb de kogeltjes besteld (wegens heel oud model en andere diameter dan standaard).

Grt,

Kurt

Link naar reactie
  • 1 maand later...

ik ben ondertussen al iets verder en zit al met een deel vragen.

nu zijn er in de bodemplaat wel veel ingeroeste putjes en een paar doorgeroeste gaatjes. wat zou ik hier het beste doen. zijn deze goed dicht te lassen of kan ik beter (bij dat grootste gat toch) een deeltje eruit slijpen. met wat moet dat dan terug dichtgelast worden?

die andere putjes dan, ik heb in een ander topic iets gelezen en gezien van opvullen met lood. is dit te doen? of kan ik beter gewoon proberen te plamuren?

hoe haal ik ook de roest uit die putjes?

1001479eu6.jpg

1001478nf9.jpg

is het het beste dat ik hem afschuur tot echt alle verfresten eraf zijn zoals het achterste gedeelte of is het niet erg dat er nog een klein beetje van de oude verf blijft zitten. ik zorg er wel voor dat al het roest weg is natuurlijk.

1001481xo3.jpg

Link naar reactie

Kmeende dat ook te zeggen, ma als Pieterke nu graag schuurt: een goed begin, maar nog veel werk.

Wat ik wil zeggen: voor het geld dat je moet betalen om hem te laten zandstralen, kan je niet uren en uren liggen schuren tot je een bijna gelijkaardig resultaat hebt.

Link naar reactie

maar er is niet echt veel roest meer aan hoor. en de bodemplaat kan ik zelf helemaal roestvrij maken, want ik heb zelf ook een zandstraal spuit. op de hele vespa te stralen zie ik zelf niet zitten omdat ik dan om de vijf botten da emmerke kan bijvullen.

het gaat er gewoon om hoe ik die putjes en de gaatjes het beste bewerk.

voor de rest is bijna alles al afgschuurd dus ik ga hem niet meer naar de straler brengen voor dat beetje grondverf dat er nog op zit.

groeten

Link naar reactie

De bodemplaat heeft zo te zien genoeg roestplekken die vrij diep in het plaatwerk zijn doorgedrongen. Met alleen een schuurpapiertje ga je het niet redden. Je zult altijd zien dat je niet diep genoeg kunt schuren. De roestplekken die het meest hardnekkig zijn de zogenaamde pittings. Ze lijken qua oppervlakte klein maar zitten diep in het plaatwerk gedrongen. De carrosserie zit vol met deze op mazelen gelijkende pittings. Twijfel niet en breng de boel naar de straler of doe het zelf als je de mogelijkheden hebt. Alleen het materiaal 'beschieten' met korrels doet de corrosielaag helemaal verdwijnen. Wanneer roest blijft zitten (hoe weinig ook) komt het vroeg of laat terug tevoorschijn vanonder de nieuwe laklaag. Dat is niet wat je wilt denk ik. Vraag voor de gein eens wat het kost om alles te laten stralen, het is vast geen rib uit je lijf.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

Heb mijn wespje vorig jaar laten stralen voor geloof ik 80 euros...twas dienen waar den Danny ook zen scooters binnendoet, dus wees gerust die weet ook wat hij straalt. Kan wel zijn dat ik er iets naastzit qua prijs...ma twas in ieder geval niet overdreven veel, en snel gebeurd.

Link naar reactie
Heb mijn wespje vorig jaar laten stralen voor geloof ik 80 euros...twas dienen waar den Danny ook zen scooters binnendoet, dus wees gerust die weet ook wat hij straalt. Kan wel zijn dat ik er iets naastzit qua prijs...ma twas in ieder geval niet overdreven veel, en snel gebeurd.

kun je me daar eens een adres van doorgeven

alvast bedankt

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

er is weer leven in de brouwerij. de examens zijn voorbij en heb dus wat meer tijd nu.

ik heb dan toch maar besloten om men vespa te laten stralen. ik heb een straler gevonden die veel fijn werk doet en vroeg rond de 50 euro voor de voledige vespa met enkele onderdeeltjes. voor die prijs kon ik niet sukkelen natuurlijk.

morgen ga ik hem halen en dan zal een vriend van mij er een nieuwe bodemplaat onder plaatsen en enkele kleine dingen oplassen.

ondertussen heb ik dus die bodemplaat moeten bestellen en inneens ook maar wat andere onderdeeltjes zoals bandjes en beenschildrand en dergelijke meebesteld om de verzendkosten wat te drukken. wel leuk om dat nieuwe chroom te zien.

ik heb dan ook de crosser van geert gekocht waar ik de motor van ga gebruiken. ik heb er ondertussen nog wat kleine ritjes mee gedaan in het maisveld en rijd wel lekker. nog wat aanpassingen aan tandwielen en remtrommel en dat komt ook weer in orde.

als hij terug is van het lassen dan neem ik wat foto's zodat jullie de resultaten al even kunnen bekijken en mij kunnen bekogelen met opmerkingen. (zowel positieve als negatieve op fatsoenlijke manier zijn welkom)

bij deze is dan ook het topic weer naar boven gezet en hopelijk kan ik dan snel beginnen met men spuitwerk.

groeten

Link naar reactie
  • 2 weken later...

hier eindelijk wat foto's.

rem en stuurslot moeten nog gedemonteerd worden dus niet op letten.

dscf0001xk0.jpg

dit is dus het slechte stuk van de bodemplaat, maar die gaan we zaterdag vervangen en dan is dat hopelijk mooi opgelost. de rest zullen we dan ook nog oplassen.

dscf0002vh3.jpg

verder zijn ook nog de velgjes, remtrommel, voorvork, stuur,... ook nog onderhande genomen. als ik zaterdag nog wat foto's heb dan zet ik ze erop.

groeten

Link naar reactie
  • 1 maand later...

een paar weken verder en dus ook een beetje verder in de restoratie. we zijn nu met de laswerken bezig. de grondplaat hebben we vervangen en zijn ook een stapje verder als de grondplaat gegaan. hopelijk loopt dit goed af, maar ik heb er wel vertrouwen in.

hier enkele foto's

spa0372co1.jpg

hier zie je dat we bezig zijn met het verlengde van de bodemplaat. dit stuk was ook rot en gaan dit ook vervangen door 1 stuk plaatwerk. het probleem was dat dit stuk in 2 richtingen bol staat en dus niet zomaar te plooien valt.

spa0375xh6.jpg

dit is dus het resultaat en ik moet zeggen dat het heel mooi aansluit.

spa0383ox8.jpg

spa0380yk9.jpg

dit is het rotte stuk dat eruit gehaald is.

spa0385aa9.jpg

hier zie je de nieuwe bodemplaat nog (waar ik heel tevreden van ben) en hij deel dat eruit is geslepen.

ondertussen zijn ze bezig met dat geplooide stukje verder op te lassen en langst de zijkant het randje erin te tekken met een speciale machine.

groeten pieter

Link naar reactie
  • 7 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...