Ga naar inhoud
Vespaforum.be

USB poort in de Vespa


-pp-

Aanbevolen berichten

Wat bedoel je precies met "zeker" van de usb aansluiting?

Ik heb het uitgemeten en krijg een mooie 5V. De GPS krijgt die binnen en toont aan dat hij oplaadt. De ampèrage kan ik niet (meer) uitmeten, de zekering is gesprongen en heb geen reserve.

Link naar reactie

Dat je op de juiste pinnen zit... I know, tis een longshot, maar je weet nooit.

Ik kan bijna niet geloven dat die Ipaq zoveel stroom verbruikt dat je met die cijfers niet in staat bent om hem bij te laden. Ik veronderstel dat er geen gsm in zit? Alleen PDA?

(mijn Garmin verbruikt dus zo goed als niks, dat zijn mAmps)

Grtz, P.

Link naar reactie

Inderdaad Peter, met die waarden zou dit zeker moeten gaan. Misschien is de condensator door de te hoge spanning reeds beschadigd en werkt hierdoor de LM niet zo als het hoort.

In mijn TOM TOM ONE zit een batterij van 3V6 en 1100mAh.

Een laadstroom van een goede 100mA zou dus reeds voldoende kunnen zijn.

Misschien kan Pieter eerst een aangepaste condensator plaatsen.

Link naar reactie

ja, de pinnen zijn juist, heb ik ge-dubbel-checked.

er zit wel gsm in en bluetooth. Maar kzal de telefoon uitzetten onderweg, misschien dat hij dan iets langer meegaat, maar lang zal het wel niet zijn want hij gaat anders wel een paar dagen mee zonder GPS

(bluetooth stond al uit)

Link naar reactie

Jo de mannen

Sorry,ik heb een tijdje niet gevolgd.

De wisselspanning van de stator is 12 volt, dus maal wortel 2 bedraagt de onbelaste spanning op de afvlakcondensator 18 volt !!!!!

Vanwaar die hoge spanningen komen is me een raadsel. Waar ik niet aan gedacht heb is dat de spanning op de stabilisator geen zuivere sinus, maar wat vierkantig is omdat de toppen boven 12 volt afgesneden worden door de stabilisator/begrenzer. Dit heeft naar mijn mening geen invloed op de spanning , maar als ge een digitale meter gebruikt is het wel mogelijk rare dingen af te lezen.

Pieter, Voor de buffer/afvlak condensator hoef je geen hogere doorslagspanning te kiezen maar zet er 2 in parallel. Deze condensator doet dienst als reservoir en kan met grotere waarde langer stroom leveren aan de LM.

Peter wordt uw Garmin ook langs de USB bijgeladen?

René

Link naar reactie

@René: neenee, ik heb niet het usb probleem. Mijn Garmin staat rechtstreeks op de 12v aan de claxon en ik heb ook een batterij, dus geen probleem. Ik bedoelde alleen maar dat die dingen niet eens zoveel stroom gebruiken, ook niet op 5v. En, dat met die schakeling van jou het bijna niet meer kan dat hij op ralenti niet genoeg power heeft om dat ding aan de praat te houden. Dat zijn batterij leeggeraakt wil zeggen dat op de 1 of andere manier de Ipaq geen stroom krijgt. Zoals reeds gemeld, als je een uur rijdt sta je misschien 5 of 10 min op ralenti te draaien. Dan moet je toch de andere 50 min genoeg stroom hebben. Dus???? Volgens mij is er iets anders mis. Daarom dacht ik aan z'n usb aansluitingen. misschien moet hij maar eens de usb pincombinatie van die Ipaq posten. Ik weet het ook niet...

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Oke, ik zie net je vorige post. Gooi die bluetooth al eens uit, das een stroomvreter! Maar dan heb je misschien geen connectie meer met je gps muis?

En inderdaad, die gsm is constant aan het zoeken naar masten, dus vreet stroom.

Voor alle duidelijkheid, gps zoekt maar om de zoveel tijd een satelliet om z'n positie te krijgen, dus geen constant hoge stroom.

-edit- oke, sorry, ik moet eerst eens leren lezen voor ik post.

Grtz, P.

Link naar reactie

Yup Peter.

Pieter zou dinsdag op reis vertrekken dus is hij waarschijnlijk al weg

Ik gebruik veel Garmin en heb er enkele liggen. De oudste is de GPS II waar ik de waypoints van de kaart moest plukken en manueel inbrengen. Nu is dat met Mapsource geen groot probleem meer. Ook is het leuk als je weer thuis bent het gedane traject op de kaart te zetten.

Ik breek de andere merken zeker niet af maar de mogelijkheden ervan vind ik nogal beperkt.

Voor de scooter heb ik de Streetpilot III, het legendarische toestel dat Garmin voor BMW maakte. Jammer dat nieuwe kaarten er voor zo duur zijn.

De zomer viel in 2007 op het einde van april, nu is het weer herfst.

Groetjes uit stormachtig Oostende, zondag is het hier zeewijding

René

Link naar reactie

Ik heb de proef op de som genomen en 12 VAC (sinus) en 12 VAC (blokgolf)dubbelfasig gelijkgericht mbv een functiegenerator (frekwentie van 24 Hz). Verschil in DC spanning is praktisch nihil.

De effectieve waarde (gemeten met digitale fluke)van de gelijkgerichte sinus blijkt 0.3 Volt hoger te liggen. Natuurlijk is het signaal uit een functiegenerator niet te vergelijken met dit uit een Vespa. Nu begin ik te begrijpen waarom een Vespa vrouwelijk is. Ik krijg er kop noch staart aan... .:-)

Link naar reactie

@René: wij zweren en hebben dus ook wat Garmins. M'n oudste is de GPS12 zonder kaarten. De Zumo Europa is wat mij betreft het neusje van de zalm voor de Vespa! En inderdaad, die gedane trajecten opslaan is geweldig. Voor op de boot ben ik een absolute Navman adept. Ik heb alle instrumenten van hen, inclusief de autopilot onderdeks en marifoon. Het leuke is dat dat allemaal in een soort netwerk van hen staat, Navbus. Al jaren gebruik ik dat en heb nog nooit een probleem gehad! Voor alle zekerheid heb ik steeds een laptop aan boord met Tsunamis erop en dat is ook pure luxe. En ja, if all else fails kan ik perfect navigeren met passer en kaart. Op zee hou ik, ondanks alle electronica, nog steeds manueel om de zoveel tijd mijn positie bij op kaart. Geeft toch altijd een veilig gevoel en houdt het vertrouwen in eigen kunnen perfect op peil!

Heb een paar jaar geleden één van de eerste Streetpilots mogen uittesten in de wagen en dat was inderdaad een geweldig toestel.

T'is te hopen dat de zeewijding niet in het water valt! ;-)

Binnenkort weer skieën!

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...