Ga naar inhoud
Vespaforum.be

USB poort in de Vespa


-pp-

Aanbevolen berichten

Jo de mannen

Hier een voeding voor de Vespa 5 of 12 volt met een bruggelijkrichter bvb een B60C1000 en buffercondensator van 6.400 uF 24 volt. Vermits de buffercondensator zich oplaadt met de piekspanning heb ik een LM gebruikt voor stabilisatie

Naargelang de nodige spanning gebruik een LM 7805 of een LM 7812 voor 12 volt.

lm.jpg

De minpool is niet meer massa.

De spanning moet met een tweeaderige draad naar de GPS gevoerd worden

René

Link naar reactie

Kijk se, de meester heeft er zich over gebogen, probleem opgelost.

Ik ga dit voor de fun ook eens in mekaar draaien. Lang geleden dat ik nog met electronica ben bezig geweest, maar ik denk dat ikdie onderdelen nog wel ergens heb liggen.

@PP: dit kun je weer perfect via een usb poortje laten lopen en dan is je probleem opgelost, denk ik.

Txs René! Van mij mag morgen de zon schijnen in Oostende!

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Forummers even opgelet. Uit is nu de pret, er wordt weer even naar school gegaan

Om mijn gratis uitleg beter te begrijpen heb ik de diodes een naam gegeven D1,D2, D3,D4.

Tijdens de positieve alternantie geleiden D1 en D3

Tijdens de negatieve geleiden D2 en D4

We merken dat zowel met een positieve of negatieve alternantie de condensator bijlaadt

Besluit

- Bij de dubbelzijdige gelijkrichting wordt zowel het positieve als het

negatieve gedeelte van de ingangsspanning doorgelaten, maar het negatieve gedeelte

wordt positief gemaakt. We krijgen dan een signaal waarvan de periode de helft is van de

periode van de ingangspanning, m.a.w. een verdubbeling van de frequentie.

- Doordat bij de dubbelzijdige gelijkrichter zowel het positief als het negatief gedeelte van

de ingangsspanning gebruikt wordt is de rimpelspanning kleiner dan bij de enkelzijdige

gelijkrichter. Snap je Francy?

Rene

Ja Peter, toeval of niet, in 1958 gaf ik les in electronica in de TTR school te Vilvoorde

Link naar reactie
Ja Peter, toeval of niet, in 1958 gaf ik les in electronica in de TTR school te Vilvoorde

Dan was ik nog "in the process of being made"! :-D

Heb zelf studies gedaan voor techn. ing. electronica op de Paardenmarkt hier in Antwerpen en is ook een hobby van me geweest. Dus, ik weet nog juist voldoende om een goed ontwerp te herkennen. ;-)

Ga dit proberen om m'n GSM te monteren op de Vespa. Via een usb poort in het handschoenkastje. Hij koppelt bluetooth op m'n Zumo. Hmmm, zou dat werken in het handschoenkastje, bedenk ik juist...

So, txs René, en mijn wens is niet uitgekomen, spijtig.

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Sorry René maar hoe kan je de diodes D2 en D3 laten geleiden als hun knooppunt aan massa ligt?

Of is de massa van de stabilisator geen massa?

Btw ik weet heus wel hoe een dubbelfasige gelijkrichter werkt hoor.

Ik zie hier alleen niet waar de negatieve (of positieve) alternantie vandaan komt aan de diodes D2 en D3 (massa stabilisator).

Link naar reactie

Francyd1,

De massa van de stabilisator is een punt met een constant nulpotentiaal. Het is volgens mij het G punt (niet te verwarren met G-spot :+) dat per tijdsdeel een positief en dan weer een negatief potentiaal heeft. De vorm van deze potentiaalwisseling is te vergelijken met een sinusvorm waardoor deze gemakkelijk is gelijk te richten met deze schakeling. Volgens mij staat de diodebrug zoals hierboven is weergegeven ook wel bekend als de brug van wheatstone.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

Franky ik vreesde dat er iemand problemen zou kunnen hebben met de schakeling daarom schreef ik

De minpool is niet meer massa.

De spanning moet met een tweeaderige draad naar de GPS gevoerd worden

René

Beschouw G en de massa als de twee klemmen van de 12 volt wisselspanningsbron en vergeet de massa van het chassis. Klaro?

Hi Paul

De schakeling met diodes heet ook de Greatz gelijkrichtbrug en werd naar mijn mening rond 1955 door Mr Greatz uitgevonden.

Mr Wheatstone heeft zijn meetbrug 100 jaar vroeger gemaakt maar dit was om weerstanden te meten.

Groetjes René

Link naar reactie
Ga dit proberen om m'n GSM te monteren op de Vespa. Via een usb poort in het handschoenkastje. Hij koppelt bluetooth op m'n Zumo. Hmmm, zou dat werken in het handschoenkastje, bedenk ik juist...

Groeten,

Peter.

Ga dit ook doen, heb ik tevens GPS op men pda en bluetooth telefoon :) op nen oldie :P ma moet eerst nog batterijtje inbouwen. Ik kan dan wel op jou opgedane ervaring tegen dan rekenen, he fox ^^

Link naar reactie
tja nu weet ik het ook niet meer... "Beschouw G en de massa als de twee klemmen van de 12 volt wisselspanningsbron en vergeet de massa van het chassis.".

Het chassis is toch de massa van de statorwikkeling?

Uhm... deze gelijkrichter/spanningsregelaar werkt in ieder geval wel, zoals hij hier is weergegeven.

Het chassis is de massa van de statorwikkeling (wisselspanningsdeel). Echter de spanning waar het uiteindelijk om gaat is de gelijkgerichte spanning aan het uiteinde van de omvormer. Deze gelijkspanning ligt niet aan massa met de nul. Vandaar dat de massa geen rol speelt bij het aansluiten van een apparaat op de 12v gelijkspanning. Gewoon aansluiten op + en -

Link naar reactie

Juist Paul, gij hebt het door!

Gij bent geen kleine uil hé Paul? grapje

Francy gewoon aansluiten plusitif aan plusitif en minitif aan minitif

Ik ga slapen, mijn fles "Jan Wandelaar" is leeg

René

Link naar reactie

Capito René.

Wanneer iemand deze schakeling toepast moet hij dus over de afvlakcondensator, bij een ingangsspanning van 12 VAC een DC spanning meten van 12 x 1,41 = ongeveer 17 Volt DC.(onbelast)

Daaruit besluit ik dan ook met bovenstaande uitleg dat het chassis van de Vespa onder 12 Volt AC staat?

PS : Ik wil je helemaal niet uit je slaap houden héé :-)

Link naar reactie

Juist maar die hoge piekspanning is enkel zonder belasting toch zette ik om ongelukken te vermijden een LM.

Zeg Francy als je een ontwerp voor een printje zou maken maak er dan ook eentje voor mij. Ik heb nog 2 portabele VHFs die bruikbaar kunnen zijn op een of andere uitstap. Uitraard sponsor ik uw Vespafonds

Klote weer in Oostende.

Oei mijn vrouw roept, ze wil naar Delhaize. Ik ga mee want mijn wijnvoorraad is bijna op

René

Link naar reactie

Vooreerst, vree wel merci René voor u schemake, ik zou het zelf nooit gekunnen hebben!! Zodra ik het zag staan ben ik naar de winkel gespurt om alle onderdeelkes te halen. Die vent in de winkel zei mij dat er geen condensator bestond van 6400 microfarad. Maar zei dat ik genoeg had met 4700 microfarad. Ik moest alleen wachten op een soldeerbout, dus ben ik er vandaag aan begonnen.

Alles rustig in elkaar gestoken, getest... én ... het wérkt!! De GPS werd opgeladen aan heel lage toeren met een constante spanning.

alleen... ik was aan het testen, en mijn draadjes hadden gelijk geen goe contact, en kheb na 5 min. 2 diodekes opgeblazen. Nochtans konden ze 100V aan volgens de verkoper, dus kvind het raar.

Met dat de winkels hier zaterdag tss 2 en 3 sluiten is het wachten tot maandag voor nieuwe diodekes.

Link naar reactie

Oppassen voor slechte verbindingen en vooral maken dat de - pool van onze voeding nergens tegen het chassis komt. D3 en D4 zouden kunnen sneuvelen

Neem een bruggelijkrichter = 4 diodes in een behuizing, bvb een B60C1000 deze kan 60 volt aan en levert 1.000 mA of 1 Ampere stroom.

Link naar reactie

Ik kan het niet heel goe zien, maar ik dénk dat ik de eerste gebruikt heb. De 2e lijken toch helemaal niet op wat ik had.

Voor een zekering, welk type kan ik het best gebruiken?

Merci voor alles mannen, tis echt de max wat jullie doen! Het ziet ernaar uit da'k zonder zorgen ga kunnen vertrekken dinsdag :-)

btw: D1 en D4 zijn gesneuveld (geen geleiding), en D2 heeft geen weerstand meer (ook gesneuveld dus)

Link naar reactie

Pieter, Voor de zekering denk ik aan een minifuse van rond de 500 mA (F)link of (T)raag maakt niet uit. Bij een kortsluiting springen ze toch.

Graag gedaan Pieter, Ik kan toch niet buiten spelen het regent in Oostende

René

Link naar reactie

Ik heb een fuseke tussen de uitgang gestoken, van 500mA Fast, en een bruggelijkrichter 60V 1A gekocht ipv. de diodes en het werkt weer!

Alleen... de gps lijkt nog altijd niet genoeg te krijgen om op te laden tijdens zijn werking. Ik haal (ruw geschat) 2u werkingstijd. (1u met batterij) Maar tóch geeft de gps aan dat hij opgeladen wordt, ook in lage toeren. Vree raar dus.

(en het ligt niet aan de gps, in mijn pc laadt hij op naar 100% tijdens werking)

Niets aan te doen, tzal met kaarten zijn morgen. Maar moest er een simpele oplossing voor zijn moogde't altijd voorstellen, kzal dat dan ne keer proberen alsek in België toekom.

@francyd1: ik meet een 30V over de 4700 condensator bij ralenti.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...