Ga naar inhoud
Vespaforum.be

USB poort in de Vespa


-pp-

Aanbevolen berichten

Louter informatief, en misschien is er wel iemand in geïnteresseerd.

Ik heb vandaag met succes een USB poort geïnstalleerd in de Vespa met als doel een GPS op te laden tijdens het rijden. Voor een kleine 5 euro heb ik het materiaal kunnen kopen, wat 20 euro minder was dan een nieuwe auto-lader kabel bestellen via het net. En het voordeel, ik kan later andere apparaten opladen tijdens het rijden.

Als je het zelf wilt proberen, met een USB poort, LM7805 regulator, wat kabeltjes en een soldeerbout heb je genoeg.

Ik heb me gebaseerd op het volgend artikel:

http://www.engadget.com/2006/06/13/how- ... arm-clock/

Ik ben geen electronica-specialist dus tis nie perfect gedaan, maar alst werkt, werket :-)

IMG_4242.jpg

IMG_4241.jpg

Link naar reactie

Schitterend, hoewel ik liever vespa's in originele staat zie, ben ik toch nieuwsgierig naar zulke dingen.

Zijn er bv mensen die een radio in hun handschoenkasje hebben gemonteerd of er een frigobox van hebben gemaakt, dat zou nog eens iets zijn.

Link naar reactie

Ik ga volledig akkoord met het feit dat de vespa in originele staat mooier is :-). Daarmee dat ik de usb poorten niet aan de vespa gemonteerd heb, maar in een appart doosje gestoken heb. En de kabels verbonden met de bestaande electriciteit, waardoor het in enkele minuten zonder schade of restanten uit de vespa gehaald is.

Frigobox zou inderdaad wel cool zijn, zo eentje gelijk in de perrier versie van de 2CV zat :D

Link naar reactie

Kan inderdaad wel handig zijn...

Vanaf waar heb je afgetakt?

is het niet handiger om de regulator ergens verdoken in te bouwen, en dan mat een losse usb kabel te werken? ipv een box?

Update: of je kan nutuurlijk simpelweg met een verlengkabel werken :-S

Link naar reactie

Ik tak af van de massa en de toevoerstroom van de claxon. Het rare is wel dat de toevoerstroom negatief is van de claxon, dus dat ik de polen heb moeten omwisselen. Dus misschien moet ik een betere plek vinden.

Link naar reactie

ik had in mijne vorige 2 boxkes in mijn handschoenkastje. Had daar ne versterker voor gekocht maar nooit gemonteerd. Maar had wel die boxkes aangesloten via nen headjack op mijn mp3 spelerke. Ging ni luid genoeg voor tijdens het rijden, maar was wel gezellig tijdens een bbq-ke in the wild...

Link naar reactie

Ook mijn GPS staat succesvol gekoppeld op de claxon. Hou er rekening mee dat de claxon (en ook stoplicht enz) op een oudere PX (geen idee over de recente) geschakeld worden via de min (massa). Dwz dat je steeds een direkte lijn hebt met de + van de batterij en dat de schakelaar in de - lijn zit. Wat het uiteraard voor dit soort zaken een stuk makkelijker maakt.

De reden voor de electronika is dat jij blijkbaar voor je GPS (usb poort) 5v nodig hebt en de regulator er voor zorgt dat de 12v van de batterij omgezet wordt.

Mijn GPS laadt op 12v dus staat bij mij gewoon rechtstreeks op de batterij en de massa (via de claxon aansluiting).

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Ja, daarom wss dat ik de polen moest omwisselen.

Maar ik heb gisteren een testrit gedaan en ik krijg niet genoeg ampèrage bij ralenti waardoor de gps niet genoeg oplaadt en na 2u uitvalt :(

Ik heb een PX electrisch model zonder batterij, iemand een idee of ik ergens anders meer ampèrage kan halen én gelijkstroom heb?

Link naar reactie

@PP: oke, ik wist niet dat je geen batterij hebt. Het zou inderdaad kunnen dat zonder batterij je op ralenti een probleem hebt. Ik heb ook eerst geprobeert om niet via de batterij te gaan en had hetzelfde probleem.

Puur technisch kan je gelijkstroom halen via een gelijkrichter maar of dat allemaal op een Vespa kan en of je dan voldoende hebt vraag ik mij af.

Ik vermoed (amateur mening) dat je zal moeten overgaan naar een batterij systeem. En ik vermoed (amateur mening) dat je dan een andere stator moet steken. Of dat allemaal kan zal iemand anders hier moeten beantwoorden.

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

@ [PP]

Om het je probleem op te lossen kan je eventueel gebruik maken van een spanningsverdubbeling.

Het is een eenvoudige schakeling. Wat je extra nodig hebt is 2 diodes en 2 elektrolytische condensatoren. De diode in de massaleiding van de LM dient om de uitgangsspanning iets hoger dan 5 volt te hebben. In ralenti zal de spanning aan de ingang van de LM zeker hoog genoeg zijn om de 5 volt aan de uitgang te hebben.

spanningsverdubbeling.jpg

Link naar reactie

Als je spanning hoog genoeg is, vrees ik dat je met die schakeling niet veel bent. Bij ralentie vrees ik dat het elektrische vermogen (spanning X stroom) dat door de spoelen wordt geproduceerd, gewoon onvoldoende is.

Zat er bij je GPS geen 12V-adapter? Anders zou ik die eens rechtstreeks aansluiten op de claxon, zo heb je geen vermogenverlies door de omzetting naar 12V

Groeten, Dennis

Link naar reactie

Volgens mij heeft PK een punt. Maar ik heb nog een andere bedenking; als je een uur rijdt sta je pakweg maar 5 à 10 minuten op ralenti te draaien. Als je nu met een volle GPS batterij vertrekt moet dat hele opzet toch wel verschillende uren meegaan?

Aansluiten op 12v zou kunnen werken, maar dan heb je misschien op ralenti ook niet voldoende en gaat hij constant wisselen met z'n interne batterij. (heb ik voorgehad)

Ik vrees echter dat de enige goeie, bruikbare oplossing met een batterij is. Je hebt dan meer dan genoeg buffer voor als je op ralenti draait, zelfs al is de interne batterij leeg. En, je hebt een constante spanning.

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Als ik een uur onderweg ben, sta ik meer dan 5min op ralenti te draaien. Vooral door alle rooie lichten ;-) Ik heb ook nog gedacht om verschillende uitgangen van de spoelen te gebruiken, maar daar ga ik niet aan beginnen.

Een batterij lijkt mij inderdaad de beste oplossing, maar dat is geen optie op dit moment. Ik zit namelijk in een land zonder vespa-hype of vespa-support (Denemarken). En de vespa-club bedraagt 5 man (piaggio ziet hier ook niet veel brood: http://www.piaggio.dk/ ).

Ik rij richting Zweden in een week, en ga niet voor de GPS mijn electrisch systeem vervangen. The good old fashioned way, een kaart en veel gesukkel (voor mij dan toch)!

off topic: is zeker een tip, een vrachtschip van Gotheborg naar Gent, 36u varen wel, maar de vespa mag gratis mee. Kajuit en eten inbegrepen, 130 euro buiten het seizoen, en je staat in het noorden mét de vespa. http://www.dfdstorline.com/Infobridge/

Link naar reactie

@ [pp]

Nee, de stroom zal hierdoor inderdaad niet groter worden.

Met deze schakeling ben je alleen zeker dat de spanning aan de ingang van de LM zeker hoog genoeg is om de uitgang te stabiliseren. Alhoewel, een stator geeft genoeg vermogen om een koplamp van 25 watt (en nog een achterlicht) te laten branden. Dit is algauw meer dan 2 ampère. De laadstroom voor je GPS zal zeker niet hoger zijn dan enkele 100 milli ampères. Ik zou het toch eens proberen

Link naar reactie

Jo de manne

Op relanti draait de motor +/-850 toeren/minuut en geeft de spoel 14Hz dus 14 opladingen per seconde. De spanngsverdubbelaar is voor een 50Hz net.

Ik stel voor om een bruggelijkrichter (brug van Graez) te gebruiken dit is een full wave gelijkrichter en geeft 28 bijladingen per seconde. Als de buffercondensator groter is bvb 10.000 µF zult ge wel een bruikbare 12 volt gelijkstroom hebben. Als ge niet persé gebruik wilt maken van de USB poort hebt ge ook geen LM5805 nodig. De meeste Garmins hebben een “swiched mode supply” en werken op een spanning van 4 tot 30 volt.

Bij meer interesse maak ik wel een schakelinske maar geef me het type van uw GPS.

Op een Oldtimer met 6 volt zou ik geen GPS zetten!

René

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...