Ga naar inhoud
Vespaforum.be

krukaslager nieuwe px150


bolderik

Aanbevolen berichten

Vandaag een kersverse nieuwe PX150 gekocht, met nu 7km op de teller.

Bij het op en neer bewegen met de hand van het vliegwiel (koelfan)

valt mij op dat er een meer dan normale radiale speling op het krukaslager staat.

Bij mijn weten mag er geen speling voelbaar zijn. Het vliegwiel zit goed aangedraaid met de krukas-moer.

Het motortje draait echter mooi rond, ik hoor geen bijgeluiden

of iets dergelijks. Nu verteld mijn dealer dat vespa krukaslagers

gebruikt met een grotere speling dan enkele jaren geleden gebruikelijk was.

Heeft iemand hier ervaring mee ? Mijn dealer gaat as maandag vespa nederland bellen voor meer info over dit euvel. Hij doet hierover niet moeilijk, je hebt twee jaar garantie zegt hij. Graag hoor ik het echter ook van iemand anders die ervaring heeft met een dergelijk geval.

Ik ben benieuwd naar een reactie. Alvast bedankt.

Link naar reactie

Jufrouw/Mijnheer,

Wat bedoel je eigenlijk met radiale speling van het vliegwiel?

De krukaslagers zijn meestal van het type C, Als je weet dat A het minste is mag je wel wat speling verwachten, maar dan kun je moeilijk of niet vastellen als deze gemonteerd zijn.

Als je een lichte speling voelt bij het links of rechts draaien van het vliegwiel is dat wel normaal. Tegen dat je aan het wiel bent zitten er een viertal tandwielen tussen, die natuurlijk speling moeten hebben. Maar dat heeft wel niks te zien met de lagers van de krukas.

Vul eens je profiel in, ik vind het maar niks om mijnheer te zeggen tegen een jufrouw

Goetjes uit zonnig Oostende

René

Link naar reactie

@René: met radiale speling bedoelt hij/zij waarschijnlijk dat je de "turbine" van boven naar onder en van links naar rechts kan bewegen, wat duidelijk wijst op speling in de lager zelf, of speling tussen de lagers en het carter. Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat dit zo van fabriek af wordt gemonteerd, omdat dat bijna zeker zal leiden tot vroegtijdige slijtage van lagers en/of stalen bussen in de carters, om niet te spreken van slijtage van de lagers van de zuigerstang en de as door de zuiger. Ik had net hetzelfde probleem bij mijn Acma, maar die is al 55 jaar oud. Ik heb nieuwe lagers gemonteerd en ze d.m.v. Loctite vastgezet in de carters. Nu is die speling weg. Ik zou zeker eens goed informeren bij de fabriek en aangezien de dealer dit al van plan is, wijst alles er op dat dit niet zo normaal is.

Groeten vanuit zonnig Hallaar, waar het vandaag jaarmarkt en bijhorende processie is :),

Kurt

Link naar reactie

Hey Kurt

Ik ken die speling die ge bedoelt. Ik heb van een vriend een oude VLB1M motor kocht die heeft milimeters spel waardoor de koppeling niet fatsoenlijk meer werkt.

Dat wordt mijn therapeutische bezigheid op regenachtige dagen.

Santé van René.

Link naar reactie

Hoi allen,

Ter info, mijn naam is Paul, alias Bolderik.

Ik wacht het antwoord van mijn dealer af, ik denk inderdaad dat er iets niet pluis is met de krukaslagers. Zoals Rene al concludeerd lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat een nieuw lager duidelijk voelbare speling heeft. Ik hoor bij heen en weer bewegen van het vliegwiel zelfs een "klokken" van het lager.

Wat ik nog vergat te vermelden is dat de koppeling bij ingetrokken koppelingshandel

eveneens hoorbaar is (is niet echt storend). Ik denk dat dat komt doordat de koppelingsplaten bij ingetrokken handel "los zitten" in het koppelingshuis.

Als hierop iemand nog wil reageren hoor ik dat graag.

Groetjes.

Paul.

Link naar reactie

Dag Paul.

Als ge buiten een draaiende beweging het vliegwiel nog:

1 - horizontaal vertikaal

2 - op en neer

3 - heen en weer

4 - links en rechts

5 - voor en achteruit

6 - hoger of lager

kunt bewegen is dat niet goed hoor Paul! Dan ben je wel bedrogen - oude en versleten lagers !!!

Links rechts draaiend is normaal, zelfs ontkoppeld dan voel je de speling van de primaire tandwielen.

Maak je niet ongerust en ga vlug wat genieten op je Vespa die in orde is !!

René

Link naar reactie

Rene,

Ik maak me niet echt ongerust er zijn ergere dingen in het leven, maar van een splinternieuwe vespa verwacht je zoiets niet. Ook al heb ik twee jaar garantie en zou dit op te lossen zijn, dit is niet iets waar je op zit te wachten. Zo'n tien jaar geleden heb ik een vespa 125 blok gereviseerd van bouwjaar 1960. Hoe het blok precies in elkaar zit kan ik me niet meer precies herinneren, maar ik weet nog wel dat er een stel enorme krukaslagers in zaten van een kwaliteit die je oneerbiedig "hufterproof" zou kunnen noemen. Ik neem aan dat een px150 blok minstens zulke lagers heeft. Het 125 blok heeft absoluut geen voelbare speling, gisteren nog even aan gevoeld. Als vespa nederland geen verklaring heeft voor een dergelijk grote speling neem ik desnoods zelf het blok onder handen. Wat is een tweejarige garantie nog waard als zelfs over zoiets niet valt te praten ?

Voordat ik te hard van stapel loop (ik hoor mezelf weeral roepen !) nog even afwachten.

He mooie zonnige dag gehad vandaag, eindelijk lente.

groeten,

Paul.

Link naar reactie

hallo allemaal,

Vandaag heb ik kontact opgenomen met mijn dealer. Hij heeft de technische man van Vespa Nederland (VN) aan de tand gevoeld over de speling op de krukaslagers.

Volgens VN is een speling op de krukaslagers normaal omdat de lagers van het C3 type zijn. Vroeger werden er krukaslagers gebruikt met een kleinere speling, maar die sleten sneller omdat de oliefilm door de geringe speling te dun bleek. Een lager met een grotere speling kan een dikkere oliefilm opbouwen waardoor de levensduur langer is. Volgens VN wordt een Vespa tegenwoordig vaker getuned zodat het blokje vooral thermisch zwaarder wordt belast. Eea heeft ten gevolg dat krukas en carter meer onevenredig zullen uitzetten waardoor de speling in het lager beduidend afneemt. Om de juiste filmdikte te behouden is het beter een lager met een hogere C-waarde te gebruiken dan een met een lagere. VN was enigzins verbaast over de vraag naar het hoe en waarom over krukaslagerspeling bij een nieuwe PX. Blijkbaar zijn ze niet gewend dit soort vragen te krijgen. Volgens hun draait een nieuwe PX met C3 lagers geruislozer dan mijn oude gereviseerde 125 uit 1960. Ik moet ze hierin wel gelijk geven, het blokje is mechanisch een stuk stiller. Ik zal me moeten neerleggen bij deze VN verklaring, het klinkt me aannemelijk in de oren. Maar ja, het technisch bloed kruipt waar het niet gaan kan in de zoektocht naar technische waarheid. Al met al kom ik tot de conclusie dat ik weer iets heb bijgeleerd. Bovendien is de besmetting met het Vespavirus er niet minder op geworden !!

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

Je mag die mensen geloven , voor krukas lagers wordt inderdaad het type c3 gebruikt, ik dacht ook dat bij de opwarming van de motor er automatisch minder speling op de lagers komt te zitten. Mijn vrouw werkt bij SKF en sinds ben ik zowat lagerspecialist aan het worden, ongelooflijk wat voor technische documenten er bij een lager horen. Het enige wat ik mij afvraag is hoe ze die bolletjes daar in krijgen :)

Link naar reactie
Het enige wat ik mij afvraag is hoe ze die bolletjes daar in krijgen :)

Die steken ze allemaal aan 1 kant, en dan worden ze rondom verdeeld en met de kooi op hun plaats gehouden...

Link naar reactie
valt mij op dat er een meer dan normale radiale speling op het krukaslager staat.

Bij mijn weten mag er geen speling voelbaar zijn

Weest gegroet.

Beste Paul

Ik begreep wel dat uw vraag niet correct was, daarom vroeg ik wat je met radiale speling bedoelde.

Uiteraard mag er geen goed merkbare axiale speling zijn. Enkele honderdsten van een milimeter kunnen koude kogellagers met tolerantie C3 wel geven . Bij werkingstemperatuur moet deze speling weg zijn.

Amen

Rene

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ho ho mannen,

Op de krukas zelf mag met de hand geen laterale of axiale speling voelbaar zijn. Indien dat wel het geval is zijn de krukaslagers slecht.

Bij links en rechts draaien van het vliegwiel voelt ge de speling van tandwielen en de speling van segmenten in de zuiger. Dit is radiale speling maar kan ook veroorzaakt worden door versleten naaldlagers in de zuigerstang.

Dus toch maar opletten met speling die ge vaststelt met het draaien aan het vliegwiel.

René

Link naar reactie

Rene,

Vanuit mijn beroep noemen wij radiale speling een speling die wordt vastgesteld haaks (loodrecht) op de as. Axiale speling is speling die voelbaar is in de lengterichting van de as. Het begrip "radiaal" is kennelijk op meerdere manieren uit te leggen, misschien dat jou uitleg over het begrip "radiaal" beter in de buurt komt. De radiale speling waarover ik praat is dus die speling die de krukas naar boven en beneden laat bewegen (of van links naar rechts) zonder dat de krukas (vliegwiel) daarbij een draaiende beweging maakt. Het bigend, naaldlager, zuigerveren etc. vertoont geen speling. Bij een of twee slechte krukaslagers moet de motor flink mechanisch lawaai maken waarvan gelukkig geen sprake is. Voorlopig blijf ik rijden, pas als de krukaslagers problemen gaan vertonen neem ik opnieuw kontakt op met mijn dealer.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

Beste Paul.

Bedankt om uw profiel in te vullen, zo kunnen wij een idee vormen met wie we te doen hebben.

Betreffende de speling moet ik toegeven dat wij beiden gelijk hebben

Toen ik 50 jaar geleden wiskunde studeerde was een radiaal een stuk van een ronde taart waarvan de lengte van de boog gelijk is aan de straal van de taart.

Denkend aan radius en axiradius zult ge me gelijk geven dat radiaal iets te zien heeft met draaien

Ook kan in de elektronica de frequentie uitgedrukt worden in radialen per seconde, dus boogstukken per seconde.

Maarrrrr ……als je een lager van opzij bekijkt is er sprake van minuscule radiale speling. Op een koude en losse C3 lager bedraagt deze speling enkele micron. Maar of dat met de hand voelbaar is? Op een warme lager 70 à 80° zou deze speling zelfs weg zijn. Daarom twijfelde ik over uw uitleg.

Groetjes René

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...