Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vervangen voorvering pk125


De Nice

Aanbevolen berichten

Haloha iedereen,

ik ben net bij Scootermarket mijn bestelde voorvering gaan afhalen vor mijn pk125s. Het is de bedoeling dat ik die zelf ga proberen te vervangen. Ik heb op het forum de zoekfunctie al eens bekeken en daar vond ik toch al wat info. Kan er iemand bijkomende nuttige tips geven over de juiste werkwijze en /of eventuele dingen waar ik zeker op moet letten ? Want het is de bedoeling dat ik die er wel degelijk opkrijg en dat ik niet met een veringloze vespa zit achteraf :) Of zou het kunnen dat er goede zielen bestaan die me een handje kunnen helpen eventueel (ik weet, das veel gevraagd maar kan het proberen). Ik weet dat Erix het ook al bij zijn px gefixt heeft... Alvast bedankt en tot snel, grtz Denilson... op hoop van zege...

Link naar reactie

@ denilson

Ik heb dat indertijd ineens door Scootermarket laten doen bij een onderhoud. Ik was van plan om het zelf te doen maar de gelegenheid bood zich toen zo aan...

Ik wil gerust komen helpen want zo moeilijk is dat nu ook weer niet hoor. :-)

Ik zit nog wel zonder vervoer momenteel maar hopelijk eind volgende week ben ik terug op de baan. En dit weekend is het veel te druk (expo Mods, ride out, customshow) en in de week is het redelijk moeilijk voor mij omdat ik veel avondvergaderingen heb. Als je nog tijd hebt tot volgend weekend dan wil ik je gerust helpen, als het dringend is dan zal iemand anders je uit de nood moeten helpen.

ciao

Link naar reactie

@Erix: thanx mate, nee ik heb gen tijdsdruk, zeker niet. Weet je wat, ik zal het al eens bekijken en geraak ik er niet uit dan zou het fantastisch zijn mocht je volgend weekend is kunnen komen helpen dan... I'll let u know en merci ! Ik hoop zondagochtend even aan t Schijnpoort te geraken, dan zie ik je daar nog wel (maar ik moet voetballen op zondag hé). Grtz Denilson

Link naar reactie

Hallo iedereen,

ik heb vanmorgen mijn voorvering vervangen, dit is me gelukt (hopelijk juist gemonteerd). Heb daarna een testritje gemaakt en ik hoorde aan de voorkant een knarsend geluid, het lijkt me de voorrem te zijn die sleept. Iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn ? Heb bovenaan de 2 bouten (ijzeren plaatje aan vering) losgemaakt, dan onderaan de 2 bouten losgemaakt en de vering eraf gehaald. De vespa zakte dan natuurlijk naar beneden. De nieuwe vering erop gezet met alle rondellen en rubbers en alles vastgedraaid. Met het slepen van de rem ? als gevolg. Kan dit kwaad, moet ik alles opnieuw demonteren ? Ik het tijdens het vervangen wel gemerkt dat die plaat waar de voorrem kabel aan vasthangt een beetje kan verschoven worden als de vering er af is. Misschien daarom dat het nu sleept? Alvast bedankt ...

afb007ux2.jpg

Link naar reactie

zou het niet eerder het spatbord zijn dat wat tegen de nieuwe veer aansleept? Ik had dat nl. ook toen die nieuwe veer er op stond. Ik heb toen het spatbord wat naar buiten getrokken (weg van de veer) en sindsdien heb ik dat knarsend geluid niet meer...

Link naar reactie

hey Erik, ik betwijfel dat dit bij mij het geval is, mijn spatbord komt niet echt dicht tegen de veer (je bedoelt toch de zijkant ervan, niet?) Ik heb vanmorgen de vering er terug afgehaald en is gekeken naar die remplaat: die kan je een beetje naar buiten trekken en dan draait mijn voorwiel rond zonder slepend geluid, maar als je er tegen duwt dan sleept het,dus waarschijnlijk met het vastzetten van de bouten van de vering (die bouten worden vastgedraaid op die remplaat) duwt hij die plaat tegen de remplaat aan de andere kant ? Het is duidelijk metaal tegen metaal geluidje...Very strange maar ik betwijfel of dit echt gevaarlijk is ? De voorrem doet het nog, maar nu rijd ik wel rond met een degoutant geluidje aan t voorwiel...

Link naar reactie

Het geluid zou niet moeten mogen. Je kunt er natuurlijk net zo lang mee doorrijden totdat het zodanig is gesleten dat ie geen geluid meer maakt. Zal niet al teveel kwaad kunnen denk ik. Maar heb zo'n vermoeden dat de ankerplaat (waar je remblokken op zitten) niet vast is gezet met de circlip (of hoe noem je zoiets) op je as. Even een explodedview tekening zoeken om te zien hoe dat precies zit en dan evt. nakijken. Succes iig.

Link naar reactie

thanx, heb je ook enig idee hoe ik die remplaat kan demonteren? gebeurt dat via de linkerzijde van het voorwiel of de kant waar de vering aan de remplaat bevestigd is (zoals op foto)? Ik heb de vering er nog eens afgehaald en de remplaat is wat over en weer geschoven, maar heb nadien nog geen testrit kunnen doen. First thing in the morning !

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...