Ga naar inhoud
Vespaforum.be

een kerstverhaal


rick

Aanbevolen berichten

Gisteren ging ik kerstinkopen doen en had mijn vespa aan de Groenplaats geplaatst. Ik was mijn cadeaus onder het zadel aan het steken toen een oudere man mij aansprak. Hij was vol bewondering voor mijn machien. Hij schouwde mijn vespa van onder tot boven en keurde hem goed. Hij bleek vroeger zelf een GS te hebben gehad en begon spontaan te vergelijken; digitale display, twee schijfremmen, bagageruimte,... Ik kreeg ook gratis advies; ik moest hem maar binnenzetten en ook niet op de autostrade rijden. Met sneeuw en ijzel moest ik ook maar niet buiten komen. Hij had een vriend die zo verongelukt was, voorrem gebruikt en die kleine wieltjes hè.

Hij zei me dat het dom was om van die oude rommel te kopen als er zo'n mooie nieuwe vespa's waren.

Ik zag de heimwee in zijn ogen en hij had het moeilijk om afscheid te nemen van deze herinnering aan zijn jeugd. Tenslotte wenste hij mij veel succes en stapte weg.

Even later reed ik gelukkiger dan daarvoor op mijn vespa weg. Blij dat ik nu beleef van wat hij vroeger moet hebben beleefd.

Geluk is van alle tijden.

Link naar reactie

Vespa's moeten ook 50 jaar geleden het ideale vervoermiddel geweest zijn van de "gewone man". Wie in die tijd eens verder wou reizen dan het volgende dorp (per fiets) kon met zijn vespa op ontdekking gaan. In een tijd dat naar de zee of naar de ardennen gaan niet voor iedereen was weggelegd moet de vespa of een andere motorische tweewieler het einde zijn geweest (te vergelijken met een weekje Dominicaanse Republiek nu). Heb ook al meermaals bewonderende blikken en ogen vol van heimwee gezien van oudere mensen. Het is altijd leuk om hun herinneringen en avontuurlijke verhalen te horen. Het doet mij ook inzien dat we in een tijd van ongelofelijke luxe leven en dat men toen met veel minder misschien wel gelukkiger was (of toch rapper content). Prettige feesdagen!

Link naar reactie

Mijn vader bijvoorbeeld, had mid jaren 50 zijn Vespa. Hij woonde toen op zijn 20 jarige leeftijd in Deurne ,bij zijn ouders natuurlijk. Maar zijn lief, nu mijn moeder, woonde in Tielt (nabij Rillaar) waar ook nog wat familie woonde. Ik weet van zijn verhalen dat hij in de weekends en soms meerdere malen in de week met zijn Vespa heen en weer reed winter en zomer door weer en wind. Toch een afstand van 50 à 60 km's en dat in die tijd. Ik weet dat zijn Vespa voor hem veel betekend heeft en zonder deze... ..was ik er nu misschien niet geweest ;-)... . moest hij nu mijn Vespa's kunnen zien, zouden er bij hem zeker vele mooie herinneringen naar boven komen...en die verhalen is één van de dingen van hem die ik nu wel erg mis.

Ciao en een prettige kerst aan iedereen, Rudi

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...