Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Onderhoudsbeurt aan een Vespa primavera 50cc, enkele vragen.


Interceptor

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ik wil de snorscooter van mijn dochter een onderhoudsbeurt gaan geven. Het is een Primavera 50cc uit 2020 met injectie, zonder kickstarter. (25 km/h versie)
Nu heb ik een informatieblad gevonden https://file.dogantrend.com/dogantrend/dtonline/Dogan_Trend_Servis_Manuelleri/2022/Vespa/Vespa Primavera-Sprint ALL 50 E5 EU (2020-)_1Q000845.pdf en kan daar natuurlijk wel wat mee.

Echter; ik kan bij sommige bedrijven wel een setje kopen, maar als ze alles ineen aanbieden en er zit bijvoorbeeld al geen carterstopringetje bij, weet ik niet hoe goed de set is samengesteld.
Ze kocht hem met 4.000 km op de teller, de oude eigenaar had onderhoud bij "een kennis" laten doen en dus meen ik: maar gewoon groot aanpakken en alles doen wat nodig is- of kan zijn en van daaruit verder.

Maar weet iemand hier een goede shop/winkel waar je echt goed terecht kunt en niet alleen voor de onderdeeltjes die het snelst/makkelijkst verkopen?
In geval van een winkel: ik woon in Nederland, nabij Haarlem ;)  Maar kan wel verplaatsen hoor en een dagje naar het mooie land van de zuiderburen is ook wel leuk.

Ik ben van plan om een grote beurt te doen dus:
- motorolie en filter vervangen 
- Cardanolie verversen
- Bougie vervangen
- luchtfilter vervangen
- V-snaar vervangen (is er een pakking nodig voor het deksel?)
- kleppen stellen (ben wel benieuw of het een 3 of 4 klepper is ook (dus pakking meebestellen)
- variorolletjes??  Suggesties? En zo ja; welke horen erin? Want op elke site die ik vind, moet je het gewicht zelf kiezen....
- Vergeet ik iets?

Nog een vraag: als ze het contact aanzet, hoor je de brandstofpomp het systeem op druk zetten, maar als het twee minuten duurt voor ze hem start, wil hij niet zo makkelijk.
Als ze gelijk start, wil hij altijd gelijk aanslaan.  Tja, klein volume systeem, kan zomaar wat minder druk hebben.
Is dit normaal of moet ik zoeken naar een terugslagklepje en vervangen oid?  Ik zat nog wel te denken aan de injector, om die even in een ultrasoonbadje te gooien.

Voor de riem heb ik speciaal gereedschap nodig neem ik aan, om de vario of koppeling vast te zetten. Maar is er nog meer wat ik daarvoor nodig heb?
Die bout die uitgeboord moet worden om het deksel eraf te krijgen, is reeds vervangen voor een normale bout: is al eens open geweest blijkbaar.....

Gezien de banden vrij hard en 'gecupt' zijn, wil ik er gelijk twee Michelin bandjes onder doen.

En als laatste wil ze er nog een alarm op (zeurpietje, zit hier thuis al een dik muuranker voor een motorfiets speciaal voor haar) maar dan wel een originele.
Daar heb ik wat moeite mee om te vinden....nouja, laat ik het zo zeggen: ik kan niet echt vinden of het een origineel product is en dat wil ze wel graag.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt voor het lezen alvast!

Link naar reactie
Op 10/2/2024 om 16:58, Interceptor zei:

Ik ben van plan om een grote beurt te doen dus:
- motorolie en filter vervangen 
- Cardanolie verversen
- Bougie vervangen
- luchtfilter vervangen
- V-snaar vervangen (is er een pakking nodig voor het deksel?)
- kleppen stellen (ben wel benieuw of het een 3 of 4 klepper is ook (dus pakking meebestellen)
- variorolletjes??  Suggesties? En zo ja; welke horen erin? Want op elke site die ik vind, moet je het gewicht zelf kiezen...
- Vergeet ik iets?

Gewoon het schema van een grote beurt pakken uit jouw handleiding, dan begin je vandaar opnieuw en weet je zeker dat alles gedaan is.

Koop eigenlijk altijd hier, duidelijke tekeningen en origineel spul. Is misschien wat duurder dan bij de andere maar ga zelf voor het gemak. Leveren netjes en communicatie is prima.

https://www.easyparts.nl/models/Vespa-Sprint-25km-u-IGET-4T-3V-E5-2020-2023-(EMEA)-m32474

De olie haal ik altijd bij een olieboer online, Castrol Scooter RS 4T is een hele fijne olie, transmissie olie ook van Castrol. Andere keus is natuurlijk ook prima.

Rest van het lijstje klopt wel, zou de remvloeistof ook nog even spoelen en ook de remblokken controleren.

Gewoon door de exploded views heen gaan en dan kom je vanzelf de pakkingen en oja dingen tegen. Easyparts geeft altijd de standaard maat v snaar alsook standaard gewicht van de rollen aan dus die kan je gewoon aanhouden (mits standaard uitvoering). 

Bandjes, Michelin city grip 2, zijn gewoon fijne all round banden voor het weer wat wij kennen. Ook deze cuppen een beetje maar dat is niet te vermijden. Je kan naar een hardere compound zoals die van Heidenau maar die zijn erg nerveus in het najaar en winter. Zou ze wel met een bandenmachine erop (laten) zetten, de velgen beschadigden snel met bandenlichters (ook met alu beschermers).

Speciaal gereedschap, de buzzetti vario blokeer sleutel, voor de rest standaard gereedschap.

Alarm, geen idee en ben er geen fan van, ben meer het “dikke slot om treeplank/paal” type. 

 

  • Like 2
Link naar reactie

Hartelijk dank voor je reactie @Pilaf!

Remvloeistof was ik nog vergeten, dat is een mooie, neem ik gelijk mee. Remmetjes rondom controleren ga ik uiteraard ook doen.

Mooie link, dankjewel! Ik heb exact de juiste getracht erbij te zoeken maar dan staan er toch codes die ik niet op de Vespa zelf terugzie. Denk dat ik wel behoorlijk in de buurt komt en dat het uiteindelijk niet heel erg veel uitmaakt: ik neem aan dat meneer Vespa niet voor elk dingetje het wiel opnieuw uit gaat vinden.

Enige waar ik nog mee twijfel en nu aan het uitzoeken ben, is het exacte bouwjaar: hij is in 2020 op kenteken gezet, maar ergens in een beschrijving (heb ik er echt 101 van gelezen, pfff) meende ik dat het een modeljaar 2018 zou moeten zijn. Dat moet aan het framenummer wel te herleiden zijn, maar dat lukt niet zo snel.

Opzich kom ik overal wel mee weg denk ik, alleen de koppelingssleutel (want wil koppeling wel even bezichtigen) zoek ik nog even.
Michelin gaat het worden dan: zij moet niet met nerveuze banden rijden want dan wordt ze dat zelf ook ;)
Bandenapparaat heb ik, maar wel voor autowielen...zal dus voorzichtig moeten zijn.

Enige wat ik niet zelf kan, is uitlezen. Dat is wel jammer, nu maar hopen dat er geen storingslampje aan gaat ;)

Link naar reactie
1 uur terug, Interceptor zei:

Enige waar ik nog mee twijfel en nu aan het uitzoeken ben, is het exacte bouwjaar: hij is in 2020 op kenteken gezet, maar ergens in een beschrijving (heb ik er echt 101 van gelezen, pfff) meende ik dat het een modeljaar 2018 zou moeten zijn. Dat moet aan het framenummer wel te herleiden zijn, maar dat lukt niet zo snel.

Kijk even in de lijst op type en motornummer: https://www.easyparts.nl/models/Vespa-Sprint-50-m21661

E4 van 2017-2020 en E5 van 2020-2023

Zou zomaar kunnen zijn dat het oude voorraad is geweest en dat het een model E4 is wat pas in 2020 op kenteken is gezet. Qua onderdelen maakt het niet uit. Piaggio is heel creatief met de facelift modellen, mag niet te veel kosten (begrijpelijk) dus van E4 naar E5 zit em in de ECU mapping. 
 

En als aanvulling, koppelingssleutel is niet nodig, een variosleutel wel (nooit met de impact aan de gang op de vario, vind de krukas niet fijn).

1 uur terug, Interceptor zei:

Ik heb exact de juiste getracht erbij te zoeken maar dan staan er toch codes die ik niet op de Vespa zelf terugzie

Nummers kloppen vaak niet uit de manual en in de webwinkels. Ze geven bij Easyparts aan of het OEM of origineel is, en bij het laatste zit alles keurig in piaggio zakjes. Wil trouwens niet zeggen dat origineel altijd beter is, heb op mijn GTS en LX veelal BGM spul (remblokken, vario) en Malossi (filters) en dat werkt prima, soms zelfs iets beter.

  • Like 2
Link naar reactie

Bedankt voor je reactie @Pilaf

Volgens de link, kies ik "primavera" (het is een Primavera Touring, eerder zei ik dat verkeerd meen ik) kom ik hierop uit:
https://www.easyparts.nl/models/Vespa-Primavera-25km-u-IGET-4T-3V-E4-2017-2019-(EMEA)-m28361

Dit was de tweede keuzepagina: op de eerste ben ik voornamelijk op motorcode gegaan, op deze tweede ben ik rechts begonnen: met de kleurcode :) 
Dan komt wel het voorstel in de middelste kolom, maar modeljaar nog niet en heb ik dus maar 2018 gemaakt.

Die koppelingssleutel meende ik nodig te hebben omdat ik alles wil controleren: ik moet toch die bel tegenhouden, maar ik heb wel iets liggen waar dat ook mee kan. Grote dop voor de moer red ik ook wel.
De kap is er ooit af geweest en het is mij niet duidelijk wat ze gedaan hebben: hij loopt 35 dus is er wel iets gedaan lijkt me.

Wat ik me nu realiseer, is dat ik de moer van de vario vergeten ben te bestellen...in die handleiding staat dat je die moet vervangen (ook vanwege de extra 90 graden aanhalen, zogenaamde moervariant van een rekbout) en nu moet ik weer opnieuw 8 euro verzendkosten betalen :)
Ons bent wel Nederlander hè!  ;)

Nouja, alles besteld, inclusief die varioblokkeerder, klepdekselpakking, alles. Twee Michelin Citygrips en nieuwe ventielen: nagenoeg op de kop af 250 euro.
Lijkt me niet verkeerd voor haar, een auto of dit ding naar de fietsenmaker brengen kost meer.
Volgende week schoolvakantie (zelf ben ik docent) dus heb ik alle tijd om wat te rommelen.

 

 

Edit: ik MOEST even naar je fotootje kijken, maar dat is op Assen zeker he? Gaaf!!

aangepast door Interceptor
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...