josse Geplaatst: 2 februari Delen Geplaatst: 2 februari even een hulp-vraag : Ben al een hele tijd bezig met een FB-motortje in elkaar te steken. Maar er is teveel tijd overheen gegaan en loop vast op enkele domme zaken. Het betreft een ACMA-blokje dat ik via een vriend kocht, maar zat niet in elkaar, was een samenraapsel van onderdelen. Ik bestelde alles wat ik meende nodig te hebben, maar kom nu toch wel wat lastige zaken tegen. 1) Ik weet eigenlijk niet exact op welk model ik me best baseer als ik onderdelen bestel op SIP. Ben tot nu toe uitgegaan van VM1-blokje, maar merk dat zo een ACMA toch soms anders is. Iemand enig idee op basis van de foto's en motornummer, op welk model ik me best baseer ? 2) Ben nu systematisch maar aan het uitzoeken of ik alle onderdelen heb en welke ik nog moet bestellen. Dacht gisteren van eens de kick-start-unit te installeren. die koperen ring er in (had nochtans een filmpje online gezien waarbij zo een ring bleek te ontbreken... misschien ander type blok ? dan de O-ring : in die handleiding legden ze die O-ring gewoon in de carter, maar het lijkt me handiger die al over de unit te schuiven, niet ? Dan de unit in elkaar steken met en mechanisme etc, en die zou er dan in moeten geraken.... --> maar die ring is bij mij 75mm breed, terwijl volgens de SIP bestaat die enkel in 74 en 78mm. Dat krijg je daar volgens mij nooit in ? Maar weinig ervaring met FB-blokjes, dus de kans is groot dat ik hier een beginnersfout maak 🙂 Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 2 februari Delen Geplaatst: 2 februari Indien die ring een grotere diameter heeft dan je carter zit je met de verkeerde ring, zou best kunnen vermits je zegt dat het en samenraapsel is van onderdelen. Dan heb je de ring van 74mm nodig, een nieuwe bronnenbus die er in past en 2 nieuwe veertjes. 1 Link naar reactie
josse Geplaatst: 5 februari Auteur Delen Geplaatst: 5 februari ik heb alvast deze maar besteld 🙂 2 Link naar reactie
josse Geplaatst: donderdag om 07:39 Auteur Delen Geplaatst: donderdag om 07:39 misschien even een update voor mocht iemand in de toekomst op dit topic stuiten : - Het blokje blijft een mysterie. Ik ben er nog steeds niet uit welk type het is en Peter Maskes opperde dat het misschien wel een Spaans Motovespa-blok zou kunnen zijn. - Hoe dan ook was de achteras passend voor het recentere type ring met koperen bus, doch hoorde er dan in de carter ook een extra gaatje te zitten voor de smering van die koperen bus. En die zat er niet.... Volgende stappen ondernomen : 1) Peter Maskes heeft de ring afgedraaid totdat die wel mooi paste. 2) ik heb zelf een kanaaltje geboord en gefreesd voor smering van de koperen bus. Hier een foto van hoe zo'n originele carter met oliesmering er uit ziet. Link naar reactie
josse Geplaatst: donderdag om 07:44 Auteur Delen Geplaatst: donderdag om 07:44 On 2/2/2024 at 8:03 PM, Wilby said: Indien die ring een grotere diameter heeft dan je carter zit je met de verkeerde ring, zou best kunnen vermits je zegt dat het en samenraapsel is van onderdelen. Dan heb je de ring van 74mm nodig, een nieuwe bronnenbus die er in past en 2 nieuwe veertjes. misschien even nog antwoorden op deze opmerking : ik heb verschillende mensen gecontacteerd om te zoeken in hun reserveonderdelen en die ring na te maten (met koperen bus), en kreeg telkens de reactie dat die ook 75mm waren. Als je vervolgens bij SIP gaat zoeken, zijn er 2 ringen repro gemaakt, maar de versie met kogellager= 74mm de versie met koperen bus = 75mm. Dat was dus ook geen oplossing. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen