Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Faro basso - projectje


josse

Aanbevolen berichten

even een hulp-vraag :
Ben al een hele tijd 
bezig met een FB-motortje in elkaar te steken. Maar er is teveel tijd overheen gegaan en loop vast op enkele domme zaken.
Het betreft een ACMA-blokje dat ik via een vriend kocht, maar zat niet in elkaar, was een samenraapsel van onderdelen. Ik bestelde alles wat ik meende nodig te hebben, maar kom nu toch wel wat lastige zaken tegen.

1) Ik weet eigenlijk niet exact op welk model ik me best baseer als ik onderdelen bestel op SIP. Ben tot nu toe uitgegaan van VM1-blokje, maar merk dat zo een ACMA toch soms anders is. Iemand enig idee op basis van de foto's en motornummer, op welk model ik me best baseer ?

2) Ben nu systematisch maar aan het uitzoeken of ik alle onderdelen heb en welke ik nog moet bestellen. Dacht gisteren van eens de kick-start-unit te installeren.

  1. die koperen ring er in (had nochtans een filmpje online gezien waarbij zo een ring bleek te ontbreken... misschien ander type blok ?
  2. dan de O-ring : in die handleiding legden ze die O-ring gewoon in de carter, maar het lijkt me handiger die al over de unit te schuiven, niet ?
  3. Dan de unit in elkaar steken met en mechanisme etc, en die zou er dan in moeten geraken.... 
    --> maar die ring is bij mij 75mm breed, terwijl volgens de SIP bestaat die enkel in 74 en 78mm. Dat krijg je daar volgens mij nooit in ?

Maar weinig ervaring met FB-blokjes, dus de kans is groot dat ik hier een beginnersfout maak 🙂
 

IMG_3541.JPG

IMG_3540.JPG

IMG_3539.JPG

IMG_3538.JPG

IMG_3537.jpg

IMG_3536.JPG

IMG_3535.JPG

IMG_3534.JPG

Link naar reactie

Indien die ring een grotere diameter heeft dan je carter zit je met de verkeerde ring, zou best kunnen vermits je zegt dat het en samenraapsel is van onderdelen.

Dan heb je de ring van 74mm nodig, een nieuwe bronnenbus die er in past en 2 nieuwe veertjes. 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 maanden later...

misschien even een update voor mocht iemand in de toekomst op dit topic stuiten :
- Het blokje blijft een mysterie. Ik ben er nog steeds niet uit welk type het is en Peter Maskes opperde dat het misschien wel een Spaans Motovespa-blok zou kunnen zijn. 

- Hoe dan ook was de achteras passend voor het recentere type ring met koperen bus, doch hoorde er dan in de carter ook een extra gaatje te zitten voor de smering van die koperen bus. En die zat er niet....
Volgende stappen ondernomen : 
1) Peter Maskes heeft de ring afgedraaid totdat die wel mooi paste.
2) ik heb zelf een kanaaltje geboord en gefreesd voor smering van de koperen bus.

22B98498-2C33-4E1E-8C6A-0658C923795F.JPG

20ADC868-CAE7-45C7-94D6-66780A5361F7.JPG

DA3B56B2-DCFD-42FF-85F4-F14E571A42B2.JPG

26203522-59A9-461B-9F59-502FD99EBA89.JPG

Hier een foto van hoe zo'n originele carter met oliesmering er uit ziet.
image.thumb.jpeg.513f6591dfe0f10224803e732a1dd433.jpeg

Link naar reactie
On 2/2/2024 at 8:03 PM, Wilby said:

Indien die ring een grotere diameter heeft dan je carter zit je met de verkeerde ring, zou best kunnen vermits je zegt dat het en samenraapsel is van onderdelen.

Dan heb je de ring van 74mm nodig, een nieuwe bronnenbus die er in past en 2 nieuwe veertjes. 

misschien even nog antwoorden op deze opmerking : ik heb verschillende mensen gecontacteerd om te zoeken in hun reserveonderdelen en die ring na te maten (met koperen bus), en kreeg telkens de reactie dat die ook 75mm waren. 
Als je vervolgens bij SIP gaat zoeken, zijn er 2 ringen repro gemaakt, maar de versie met kogellager= 74mm de versie met koperen bus = 75mm. Dat was dus ook geen oplossing.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...