Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Speling op de vertandingas Vespa 250


Ferretje

Aanbevolen berichten

Even een opmerking dat ik erg blij ben met het forum.Ik ga los met vragen hoor!Heb mij vario/koppeling eens bekeken en merkte tot mijn verbazing dat mijn vertandingas waar mijn koppeling op zit veel speling heeft.De speling is wanneer je aan de as trekt zeker 1cm.En ook op en neer heeft hij speling.De as valt in het deksel in een lagertje dus zou deze zogenaamde speling worden opgevangen.Het viel mij op dus leg ik het even hier neer.

 

Link naar reactie

De as van het wiel en de koppeling zijn 2 verschillende dus ook 2 verschillende lagers.

Een kapot wiellager merk je wel tijdens het rijden en hoor je als je aan het wiel draait. Goed dat je die even controleert want zou zonde zijn als alles weer open moet.

De as van het lager kan inderdaad van binnen naar buiten bewegen, dat is normaal.

Het klopt wat je zegt dat je ook de as (omhoog/omlaag/links/rechts) kan bewegen, het lager in het deksel zorgt voor de fixatie van de as zodat de speling weg is. Belangrijk is om het lager in het carterdeksel te controleren en bij twijfel te vervangen. Loopt deze niet lekker dan vreet deze of je as of je carterdeksel weg en dan ben je verder van huis.

Kijk ook of je keerring tussen transmissiehuis en koppelingshuis goed is, je wil geen olie op je snaar hebben en wedeom bij twijfel lager en keerring vervangen.

Je transmissie olie is trouwens een mooie indicator voor een slecht lager, is de olie verkleurd (zilver/grijs/zwart) dan moeten de alarmbellen af gaan. 

  • Like 1
Link naar reactie

En wederom veel dank voor je snelle reactie!!

Weer wat geleerd mbt de as.Had wel een vermoeden ervan maar beter even hier neerleggen.Ik bespeur geen vettigheid zowel achter de vario of bij de koppeling en as.Nogmaals.De motor heeft ook nog maar 10k gelopen dus is de koppeling nog in orde. Wel was de koppelings wiel wat blauwig gekleurd duid dit dan op te heet geworden mbt lange afstanden gereden? ik had hem al gecontroleerd op speling van het wiel zit geen speling op.Dus dat ziet er gelukkig goed uit.Maar ontzettend vuil.De vario heeft wel aan de buitenste rand een slijtage inkeping denk je een nieuwe snelle vario er in steken.Ik lees ook dat dan het verschil met een 300gts echt minimaal is.Weer een hoop vragen gevuurd op het forum.Wel ben ik zoals get heet een forumvuller😂😂😂

ThX gr Fer

Link naar reactie

Die blauwe kleur hebben ze vaker. Of er is goed hard mee gereden (in stadsverkeer) of het filter (voor ventilatie/koeling van snaar en koppeling) van het transmissie deksel is vuil en niet vaak schoongemaakt. Ze zijn sterk dus zolang de voering in het koppelingsdeksel geen groeven heeft en de schoenen van de koppeling zelf goed zijn en genoeg materiaal hebben is het in orde.

De vario en snaar is een ander verhaal. Een vario is gewoon een gevoelig onderdeel maar er is bij de GTS geen performance winst te halen. Heb bijna alle type rollen geprobeerd in de originele vario als ook ander vario’s gebruikt (nu de BGM met korte snaar). Wat het doet is de rijeigenschappen veranderen waardoor het lijkt dat de scooter sneller is maar met een vario is het simpel, wat je aan de onderkant er qua performance bij krijgt raak je aan de bovenkant weer kwijt. Het is dus zoeken naar je juiste balans, rijstijl en wat je prettig vindt.

Mijn advies is gewoon bij een originele vario en snaar blijven, ze zijn van goede kwaliteit en rijden gewoon fijn op alle snelheden. Zien de rollen en geleiders er nog goed uit dan terugplaatsen en proberen, 10k is niet veel voor een vario (mits normaal gebruik) en is buiten dat later makkelijk en snel te vervangen voor een nieuw exemplaar.

De snaar is ook belangrijk, in het werkplaatshandboek staan de specificaties in hoeverre de snaar versleten mag zijn. Ze gaan als ze versleten zijn rammelen, slippen, en tegen de carterpan aan slaan dus deze ook even controleren.

Ga over een paar weken mijn BGM (nu 5000km erop) er afhalen en inspecteren, mijn GTS rijdt de laatste 500km als een draak in het stadsverkeer en verdenk de variorollen. Of de rollen hebben vlakke kantjes of de vario is gewoon heel vuil. Is dat het geval dan worden het nieuwe rollen, is het iets anders dan ga ook ik terug naar een originele vario/snaar.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Goedemorgen,

 

Wederom weer bedankt voor je reactie Pilaf😇

Het filter voor de koeling was inderdaad ook erg vuil.Zou dus misschien in combinatie met lange afstanden en vlot gereden te hebben de blauwe kleur verklaren.En was ik niet echt van plan om de vario te veranderen ook omdat er niets kwa tuning cilinder is gedaan.Laat hem ook standard.Het fijn tunen met rolletjes zou je dan beter in combinatie met de trek en druk veren kunnen doen.Zou je meer vermogen hebben zoals een BigBore kan je leuk spelen met het snellere optrekken en gelijk ook harder kunnen rijden.Andere nokkenas grotere kleppen etc etc.💰💰?Maar ook alleen met een grotere cilinder en carburateur kom je er ook niet zouden maar enkele pk’s erbij komen.Het hele pakket van wat ik hier aangeef zet zoden aan de dijk.De snaar heb ik wel gehoord het klappert wat bij het gas loslaten hoor je hem.De snaren krimpen en zou je deze moeten meten in breedte.Weet wel dat de Malossi snaar wat breder is als normaal is dat misschien een nog betere optie dan de standard snaar.Verder heb een onderhouds pakket besteld gelijk met de temperatuur sensor nieuwe klep bouten.Waarvan er 2 in de behuizing zijn blijven zitten.Odmet er geen onderhoud en de deksel er heel lang niet af is geweest en de bouten niet allemaal een kleine puntje kopervet hebben mee gekregen zijn deze bouten afgebroken.Ben de carter warm gaan maken wd40 en een uur later  braken ze af.😵‍💫1 bout heb ik perfect uitgeboord nieuwe tap en 100% weer hersteld.De andere zit tegen het vuldop kapje aan.Even wachten totdat de spulletjes binnen zijn en na het schoonmaken van het koppelinghuis ik daarna olie eruit en kapje los.Dan ook netjes dit schroefgat weer herstellen.Vind het altijd verloren uren werken aan de afgebroken bouten😕Wat jouw vario betreft geloof ik ook dat standard altijd het beste is.We vergeten vaker dat bij het ontwikkelen van deze machines hier techneuten en ontwikkelaars jaren over doen om via hun berekeningen dit te produceren.En wij hobbyisten denken dat we dit moeten veranderen door dit na te bootsen😂😂Dan denk ik dat je gewoon terug moet gaan naar de originale want 5k op de teller en slechter lopen zegt genoeg.

Nu ga ik weer verder om te kijken naar de remmen met in combinatie met de ABS.Ben de gelukkige eigenaar van een ABS Vespa systeem wat vaker niet goed funcioneert.Want we hebben een soppige achterrem en een mindere voorrem dit gaat hoogstwaarschijnlijk weer een nieuw Topic worden ben ik bang van😜

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...