Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Axiale speling p125x in vrijloop


Vespatje6264

Aanbevolen berichten

Beste Vespinisten. Ontdekte gisteren dat het achterwiel van mijn P125X ca 0,5 cm speling heeft in axiale richting als hij in vrijloop staat. In alle versnellingen is er geen speling maar dan houd het schakelkruis de boel natuurlijk op zijn plek. Betekent in ieder geval dat het achterwiellager blijkbaar niet vast op de as zit want het lager zelf zit wel vast in het carter. Maar dan nog zou ik denken dat de achteras zonder speling opgesloten zit tussen het wiellager en het lager aan de andere kant bij de selector en is 0,5 cm wel veel. Blok moet waarschijnlijk open en achterwiellager zal nu waarschijnlijk wel op de as zijn ingesleten. Suggesties ? Zie ik iets over het hoofd dat ik nog kan doen zonder het blok open te maken ?

Link naar reactie

Je redenering klopt niet. Het aanspannen van de trommelcentraalmoer trekt de as in het binnenlager. Het selectorboxnaaldlager aan de andere kant is enkel een dragend lager en fixeert de as dus niet.

De enige mogelijk speling is die binnen het lager zelf (versleten of slechte kwaliteit). Om dat lager te wisselen moet je blok idd open.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dank je. Klopt inderdaad, 2e ring erbij en op koppel vast gezet en nu wordt de as goed aangetrokken en geen speling meer. Zonder wiel kan ik de as wel enkele mm axiaal bewegen dus lager zit redelijk los op de as maar de binnenring wordt vastgeklemd tussen de rok van de as en de remtrommel als ik het wiel er op zet dus is ok nu.

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...