Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gts super 300 spookstoring starter....


LoMax

Aanbevolen berichten

Ik loop al lange tijd tegen het volgende aan: de GTS300 (2014) start soms niet meer, vlak na het stilleggen. De startmotor gaat dan niet rond, hij reageert niet op de startknop. Al uitgesloten: nieuwe startknop gezet, de oude had behoorlijk speling en slecht contact. Nieuwe startrelais geplaatst. Nieuwe accu. Remlichtschakelaars gecontroleerd, remlichten branden tijdens de poging. Ik dacht eerst aan de warmte, vlak na het stilleggen, want na 5 minuten start hij weer gewoon. Ten einde raad dus maar een nieuwe startmotor, stel dat de oude door de hitte het even laat afweten: geen resultaat. 

Volgens de wiring diagram zou de spanning van de remlichten naar de startknop moeten gaan, en bij starten stuurt die dan de 12V + naar de relais. Ik merk dat de 12V+ echter rechtstreeks naar de relais (fiche 85, zwart/wit) gaat. En volgens datzelfde schema loopt de andere kabel (fiche 86 naar de stuurdoos, aansluiting 24). Wat zou betekenen dat de startrelais niet rechtstreeks door de startknop wordt van stroom/massa wordt voorzien, maar via de computer? Misschien om te vermijden dat je zou kunnen starten als de motor al draait. Dus los van de afwijkende aansluitingen, merk ik ook dat bij de falende startpoging er een tikkend geluid te horen is, als een oude wekker, terwijl ik de knop ingedrukt hou. Lijkt op impuls van de sturing.

Om nu ook de computer niet te vervangen, ga ik een backup systeem monteren. Vermist de relais al 12V+ krijgt op de 85, ga ik een drukknop monteren om de 12V- aan de andere kant, de 86 toe te voegen. Altijd beter als de startmotor rechtstreeks onder stroom te zetten, met de nodig vonken als gevolg. Zie ik iets over het hoofd?

Iemand de gouden tip, nog ooit tegengekomen? Diagnose is moeilijk, want hij doet het maar af en toe, en na enkele minuten is weer alles normaal. Koud start hij perfect, na 10 minuten stilstand eveneens...

aangepast door LoMax
Link naar reactie

Vergissing nr 1: ik heb de wiring diagram van de 300Super gebruikt, terwijl het een ABS versie is, ander diagram. De 12V+ loopt hier dus niet naar de startknop, maar inderdaad rechtstreeks naar de relais, pool 85, dat klop dus wel...

De tweede draad vd relais (86) gaat ook niet naar fiche 24, maar naar fiche 10, het is dus niet de startknop die de relais bedient, maar de ecu...

 

aangepast door LoMax
Link naar reactie

Je hebt al een hoop nagelopen en uitgesloten, je gedachte is volgens mij goed.

Maar korte vraag, heb je je GTS al aan de diagnose gehad?
Er is zoveel al uitgesloten en vervangen maar een fout in je ECU of een corrupte EPROM kan ook je dag goed verknallen.

Van wanneer is je laatste update? Misschien is een reload van de ECU firmware ook een idee om dat deel uit te sluiten.

Link naar reactie

Ik heb de GTS nog niet aan de diagnose gehad, vooral omdat ie dan juist waarschijnlijk niks verkeerd gaat doen, en normaal starten. Ik zou dat toestel onderweg op mijn schoot moeten hebben, zoals ik ooit met mijn BMW deed. En als de ECU faalt, wordt het een dure hobby, het is een complete unit met het gasklephuis, €780, geen namaak of piraat te vinden. Maar een update, dat heeft ie eigenlijk nooit gehad, misschien eens achter horen. Intussen heb ik alle stekkers,  vooral die op de ECU, met WD40 ingespoten, uitgeblazen en een paar keer in-en uitgestoken, old-school. Nu even dealer contacteren ivm update. Verder merk ik op dat de dodemansknop gebypassed is, in functie van bijgeplaatste led-strips en lampjes allerhande, terwijl de ECU dit circuit ook scant alvorens startimpuls te geven, misschien dit ook terug naar origineel zetten. Verder neem ik aan de de ECU nog enkele parameters checkt alvorens te starten, namelijk de aanwezigheid van spanning op de relais en het al dan niet draaien van de motor. Alvast bedankt voor het meedenken..

 

Link naar reactie

Je hoeft er niet mee rond te rijden, fouten worden gewoon opgeslagen welke je later kan uitlezen.

Het model van 2014 heeft wel in 2017 een flinke update gehad vanwege het “cutout” probleem, had daar zelf ook last van. Ze hebben de timing en de brandstof inspuiting iets verhoogd. Heb destijds de 2 firmwares tegen elkaar vergeleken vandaar deze info. Misschien ook een idee om toch een update te draaien bij de dealer.

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...