Costes Geplaatst: 28 oktober 2006 Delen Geplaatst: 28 oktober 2006 Ik heb problemen met schakelen.. -wanneer ik dus wil schakelen en gewoon mijn ambrayage intrek en verleg voel ik altijd zo'n harde schok (en dat lijkt me slecht voor de tandwielen in mijn versnellingsbak) -wanneer ik echter mijn ambrayage intrek, beetje gas geef, en dan pas ontkoppel schakelt mijn vespa zeer vlotjes. nu vraag ik me af..ligt dat aan mijn koppelings platen, of aan de afstelling van mijn ambrayage ( Ik heb al vaak mijn ambrayage afgesteld, het verbeterd wel, maar de schok blijft) Link naar reactie
The Sarge Geplaatst: 28 oktober 2006 Delen Geplaatst: 28 oktober 2006 Dat lijkt me een koppelingsprobleem te zijn. Als je niet meer kan bijregelen d.w.z. aanspannen, dan zou ik toch maar eens denken over het vervangen van je koppelingsplaten. grt, Kurt Link naar reactie
Peelke Geplaatst: 4 november 2006 Delen Geplaatst: 4 november 2006 ... of als het niet aan je embrayage ligt, zijn je schakelkabeltjes mogelijk te strak aangespannen (hier mag best een klein beetje speling op zitten), of zijn de kabel"gènes" niet goed gesmeerd of gedraaid (komt vaker voor bij een oudere of niet perfect "gerestaureerde" Vespa). Die redelijk harde schok bij 't schakelen in stilstand van neutraal naar eerste is trouwens volkomen normaal; heeft te maken met het feit dat er op de natte koppeling van een Vespa sowieso wrijving blijft tussen de op dat moment bewegende en stilstaande platen. Probeer eens tijdens het schakelen je eerst een beetje met je voet af te zetten zodat je al in voorwaartse beweging bent; dit verzacht die schok meestal (en is wat easyier op de schakelkast voor de oudere tantes...). Schakelen bij laag toerental is sowieso altijd veel moeilijker/zwaarder dan bij hoger toerental. Dit hoort bij de charme en persoonlijkheid van elke Vespa natuurlijk ) Net zoals in een relatie moet je wat leren hoe je elkaar het best bespeelt... (Barry White 25:17) Link naar reactie
Costes Geplaatst: 5 november 2006 Auteur Delen Geplaatst: 5 november 2006 Dankje wel voor de info. Link naar reactie
propliner Geplaatst: 6 november 2006 Delen Geplaatst: 6 november 2006 Had hetzelfde probleem.. Er is echter een PRIMA specialist inzake koppelingsproblemen.. ( De mijne komt er juist van terug en schakelt nu Prima !!) DE PAUW scooters in GENT !! Bij mij was de koppeling vanuit de fabriek slecht gemaakt.. té dikke koppelingsplaten.. Schakelen was een ramp. Platen zijn door DE PAUW afgedraaid en nu schakelt hij Normaal.. Let wel op een Vespa schakelt steeds wat met een lichte "Klonk" hoor Is typisch vespa. Zelfs mijne splinternieuwe Honda vradero doet dat ( en das dan Japanese grundlichkeit !!) Groetjes Propliner VespaPX-125 Disc Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.