Tomzzz Geplaatst: 27 oktober 2006 Delen Geplaatst: 27 oktober 2006 Hey ben ondertussen begonnen met het demonteren van het blokje van mijn VNB nu krijg ik enkele zaken niet los, en ben bang dat er vanalles gaat afbreken. daarom vraag ik het hier eventjes. de zoekfunctie heb ik al gebruikt, maar ben niet zoveel wijzer geworden. 1: Verwijderen vliegwiel: volgens de zoekfunctie moet ik die circlip laten steken en de bout losdraaien.. wel die circlip is dan afgebroken en de bout is wel los. maar hoe krijg ik dat vliegwiel er nu af? 2: Verwijderen koppeling: Hier zit een rare bout, nog nooit gezien. Moet dat los met een speciale tool? Of gaat dat ook met iets anders? 3: Losmaken moer achterwiel Krijg er echt geen beweging in. Is dit een linkse draad? Of een gewone? Misschien ook een tip om dit los te krijgen? Heb hem eens goed ingespoten met WD40, dus hopelijk gaat het morgen al wat beter he! Alvast bedankt! Jullie antwoorden worden echt geapprecieerd! Grtn Tom Link naar reactie
Kris013 Geplaatst: 27 oktober 2006 Delen Geplaatst: 27 oktober 2006 1. Schroef er terug op draaien en nieuwe circlips steken. Indien het vliegwiel nog niet loskomt, met een vliegwieltrekker proberen. 2. Speciale tool nodig. Bij Jan Classic of SIP te verkrijgen. 3. Eerst de veiligheidspin uithalen en dan schroef losdraaien (gewone draad). Link naar reactie
The Sarge Geplaatst: 27 oktober 2006 Delen Geplaatst: 27 oktober 2006 •Voor je vliegwiel: proberen van de krukas te trekken en zachtjes tegen tikken met een hamer (niet slaan, hé!). Na een tijdje zal het vliegwiel wel lossen. •Koppeling: kan je ook doen d.m.v. een botte beitel of een doorslag. Beitel in een gleuf plaatsen en in tegenwijzerzin tikken (wederom niet slaan!!). Zal wel lossen. •Moer achterwiel: zoals gezegd splitpen verwijderen, dopsleutel opzetten en naar links draaien (is dus gewone rechtse draad). Bij mij loste de moer zo ook niet, zelfs niet na er een halve bus WD40 opgespoten te hebben, maar ik heb dan een pneumatische ratelsleutel genomen en toen was het geen probleem. Die krengen kunnen best vast zitten. Succes! Kurt Link naar reactie
Iso Geerto Geplaatst: 27 oktober 2006 Delen Geplaatst: 27 oktober 2006 Om de vliegwiel los te maken heb je ook een speciale tool die je kan gebruiken.Dit gaat makkelijk en zonder brokken te maken.Wel even nakijken welke draad er zich in het vliegwiel bevind. Bv:http://scooter-center.com/catalog/product_info.php?products_id=4623&cPath=430_451_1606 Om de moer van de koppeling los te maken kan je dit gereedschap gebruiken http://scooter-center.com/catalog/product_info.php?products_id=775&cPath=430_451_1606 Om de moer te verwijderen eerst de splitpen er uit halen Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 28 oktober 2006 Delen Geplaatst: 28 oktober 2006 bij een vnb zit er geen draad binnenin het vliegwiel. het gebruikt van een vliegwieltrekker is riskant. Je kan je vliegwiel scheef trekken. Link naar reactie
Iso Geerto Geplaatst: 28 oktober 2006 Delen Geplaatst: 28 oktober 2006 Hoe moet je het dan los maken Nico?Ja zoals je weet ben ik niet de vespa specialist maar we doen ons best he. @Nico:vandaag het iso motorblok volledig gedemonteerd (die van mijn 2de Iso) Link naar reactie
The Sarge Geplaatst: 28 oktober 2006 Delen Geplaatst: 28 oktober 2006 @Geert, ik zou het doen zoals ik een paar posts hierboven reeds zei: met de hand proberen van de krukas te trekken, m.a.w. er spanning op zetten, en dan met een licht hamertje op tikken tot het vliegwiel lost. Is nog altijd de beste methode zonder veel druk op de krukas te zetten. Het is dezelfde methode als wanneer je bij een auto de konische kogelgewrichten van de ophanging losmaakt. Het kan even duren, maar het werkt bijna altijd. Ik heb er in mijn garagejaren genoeg uit mekaar gehaald van bussen en vrachtwagens en als het daarbij werkt, zal het bij een Vespa ook wel werken, zekerst? Grt, Kurt Link naar reactie
chocolateman Geplaatst: 28 oktober 2006 Delen Geplaatst: 28 oktober 2006 ik heb, indertijd, het vliegwiel opgewarmt met een elektrische verfbrander, en er ondertussen met een licht hamertje tegen getikt. veel succes!! Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 28 oktober 2006 Delen Geplaatst: 28 oktober 2006 Iso geerttooooo, met behulp van die circlips binnenin het vliegwielgat,zogezegd die rond de centermoer hang in de kamering vh vliegwiel,amaai wat een uitleg. Link naar reactie
Tomzzz Geplaatst: 30 oktober 2006 Auteur Delen Geplaatst: 30 oktober 2006 bedankt voor de tips! ga het woensdag eens proberen kan deze week niet al te veel aan de Vespa werken want doe een studentejob in ikea voor die broodnodige centjes! ik laat nog wel weten of het gelukt is! Grt Tom Link naar reactie
Tomzzz Geplaatst: 7 november 2006 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2006 heb nog lang zitten proberen, maar het wil absoluut niet lukken... al de hierboven vermelde tips uitgeprobeerd, maar ze zitten nog zo vast als iets! is het misschien beter om eventjes langst een Vespa-zaak te gaan en het daar laten doen? vb Scootermarket (das in de buurt)? of gaan ze dat niet willen doen? Grtn Tom Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 7 november 2006 Delen Geplaatst: 7 november 2006 beste tom als je wil mag je op een avond langs komen ik heb de nodige sleutels enz liggen om dit los te maken ik ben van hoboken (polderstad) laat maar iets weten wel niet morgen wo avond grtz sidvespa Link naar reactie
Tomzzz Geplaatst: 8 november 2006 Auteur Delen Geplaatst: 8 november 2006 ah dat is heel vriendelijk! ik zal je een pb sturen om verder af te spreken! alvast bedankt! Tom Link naar reactie
Tomzzz Geplaatst: 11 november 2006 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2006 met de goede hulp van Sidvespa zijn ze alledrie losgekomen! nog eens bedankt he! Tom Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 11 november 2006 Delen Geplaatst: 11 november 2006 no prob grtz sidvespa Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.