Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Losmaken van vliegwiel en koppeling


Tomzzz

Aanbevolen berichten

Hey

ben ondertussen begonnen met het demonteren van het blokje van mijn VNB

nu krijg ik enkele zaken niet los, en ben bang dat er vanalles gaat afbreken. daarom vraag ik het hier eventjes.

de zoekfunctie heb ik al gebruikt, maar ben niet zoveel wijzer geworden.

1: Verwijderen vliegwiel:

volgens de zoekfunctie moet ik die circlip laten steken en de bout losdraaien.. wel die circlip is dan afgebroken en de bout is wel los. maar hoe krijg ik dat vliegwiel er nu af?

208.jpg

2: Verwijderen koppeling:

Hier zit een rare bout, nog nooit gezien. Moet dat los met een speciale tool? Of gaat dat ook met iets anders?

223.jpg

3: Losmaken moer achterwiel

Krijg er echt geen beweging in. Is dit een linkse draad? Of een gewone?

Misschien ook een tip om dit los te krijgen? Heb hem eens goed ingespoten met WD40, dus hopelijk gaat het morgen al wat beter he!

206.jpg

Alvast bedankt! Jullie antwoorden worden echt geapprecieerd!

Grtn

Tom

Link naar reactie

1. Schroef er terug op draaien en nieuwe circlips steken. Indien het vliegwiel nog niet loskomt, met een vliegwieltrekker proberen.

2. Speciale tool nodig. Bij Jan Classic of SIP te verkrijgen.

3. Eerst de veiligheidspin uithalen en dan schroef losdraaien (gewone draad).

Link naar reactie

•Voor je vliegwiel: proberen van de krukas te trekken en zachtjes tegen tikken

met een hamer (niet slaan, hé!). Na een tijdje zal het vliegwiel wel lossen.

•Koppeling: kan je ook doen d.m.v. een botte beitel of een doorslag. Beitel in een gleuf plaatsen en in tegenwijzerzin tikken (wederom niet slaan!!). Zal wel lossen.

•Moer achterwiel: zoals gezegd splitpen verwijderen, dopsleutel opzetten en naar links draaien (is dus gewone rechtse draad). Bij mij loste de moer zo ook niet, zelfs niet na er een halve bus WD40 opgespoten te hebben, maar ik heb dan een pneumatische ratelsleutel genomen en toen was het geen probleem. Die krengen kunnen best vast zitten.

Succes!

Kurt

Link naar reactie

Om de vliegwiel los te maken heb je ook een speciale tool die je kan gebruiken.Dit gaat makkelijk en zonder brokken te maken.Wel even nakijken welke draad er zich in het vliegwiel bevind.

Bv:http://scooter-center.com/catalog/product_info.php?products_id=4623&cPath=430_451_1606

Om de moer van de koppeling los te maken kan je dit gereedschap gebruiken

http://scooter-center.com/catalog/product_info.php?products_id=775&cPath=430_451_1606

Om de moer te verwijderen eerst de splitpen er uit halen

Link naar reactie

bij een vnb zit er geen draad binnenin het vliegwiel.

het gebruikt van een vliegwieltrekker is riskant.

Je kan je vliegwiel scheef trekken.

Link naar reactie

@Geert,

ik zou het doen zoals ik een paar posts hierboven reeds zei:

met de hand proberen van de krukas te trekken, m.a.w. er spanning op zetten, en dan met een licht hamertje op tikken tot het vliegwiel lost. Is nog altijd de beste methode zonder veel druk op de krukas te zetten. Het is dezelfde methode als wanneer je bij een auto de konische kogelgewrichten van de ophanging losmaakt. Het kan even duren, maar het werkt bijna altijd. Ik heb er in mijn garagejaren genoeg uit mekaar gehaald van bussen en vrachtwagens en als het daarbij werkt, zal het bij een Vespa ook wel werken, zekerst?

Grt,

Kurt

Link naar reactie

Iso geerttooooo,

met behulp van die circlips binnenin het vliegwielgat,zogezegd die rond de centermoer hang in de kamering vh vliegwiel,amaai wat een uitleg.

Link naar reactie

heb nog lang zitten proberen, maar het wil absoluut niet lukken... al de hierboven vermelde tips uitgeprobeerd, maar ze zitten nog zo vast als iets!

is het misschien beter om eventjes langst een Vespa-zaak te gaan en het daar laten doen? vb Scootermarket (das in de buurt)? of gaan ze dat niet willen doen?

Grtn

Tom

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...