Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vervelend gepiep bij hoge toeren


Munez

Aanbevolen berichten

Sinds gisteren trotse eigenaar van een spiksplinternieuwe zwarte PX 125.

Tot nu toe al een 180 km mee gaan inrijden en ik moet zeggen, had niet gedacht dat 't zo maft was...

Toch had ik nog enkele bedenkingen. Telkens ik in een vitesse wat hoger in toeren ga hoor ik een ambetant gepiep -zie titel onderwerp- tot wanneer ik hoger schakel en dan is 't terug weg. Kan niet echt zeggen vanwaar 't komt. Is er iemand die me kan zeggen of dit al dan niet normaal is bij nieuwe Vespa's? Qua baanprestatie heb ik nergens iets op aan te merken.

Alvast merci.

Oh ja, en der hangt een open doorzichtig plastieken buisje vanonder de kap waar de batterij en 't reservewiel zit. Kan niet echt goed zien wat 't is... Normaal?

Link naar reactie

Ik heb bij mijn Vespa (een iets ouder model uit 1981) hetzelfde opgemerkt maar ik heb de oorzaak gevonden: mijn deur van mijn handschoenkastje trilt mee op een bepaald toerental! En dat zorgt voor een irritant gepiep. Misschien is het bij U ook zo simpel. Ik kwam er achter door eens tegen het deurtje te duwen al rijdend.

Link naar reactie

Het plooien helpt maar tijdelijk. Op de duur komt het terug. Ik werd er zot van en ben het minutieus gaan examineren. Oplossing : het is niet de deur dat trilt, maar het slot. Het L-vormig ijzer dat ervoor zorgt dat uw klep op slot kan heeft +/- 1mm speling tov de cilinder. Oplossing is een buffertje te vinden om die speling weg te nemen. Ik heb een zelfklevend viltje (feuterke) genomen om onder stoelpoten te plakken. Je snijdt het uit op maat van 1 eurocent. Je snijdt het nog eens horizontaal om het 1mm dun te maken. Klop er wat op met een hamer om het stevig en glad te maken. Je hebt dus je viltje met een stoffen kant en langs de andere kant de plastieken antikleefplakker (niet eraf halen) Steek het viltje met een pincet en een kleine schroevendraaier in die 1mm spleet. De stoffen kant naar voren tegen het vaste gedeelte en de gladden plastieken kant tegen het bewegende L-gedeelte. Op die manier vangt het de trillingen op en hindert de beweging van het slot niet. Is 15 min. werk, maar een levenlang trillingloos genot. Succes, Umberto.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...