Jump to content
Vespaforum.be
Rob Habets

Laadspoel gl150 met akku

Recommended Posts

Hallo,

De spoel voor de gelijkrichters en akku, dus voor de 6v gelijkspanning, levert geen vermogen. Laadspoel al vervangen door nieuwe spoel CIF 7056-B, maar nog steeds 0.9v bij 3000 tpm. Originele gelijkrichter vervangen door BGM 6V gelijkrichter/spanningsregelaar.

Iemand een idee? Magneten van vliegwiel slecht?? Motor loopt top, dus ook goede vonk door bobine spoel.

Grtz, Rob

GL150 VLA1T,1963

 

 

Share this post


Link to post

Waar meet je deze 0,9Volt?

Aangezien je motor goed loopt en je een goede vonk hebt kan je er vanuit gaan dat de magneten goed zijn anders had je ontstekingsspoel ook geen goede vonk gegeven.

Wat je kan controleren:

Aarde in orde bij (tussen) de stator en bij de spanningsregelaar.
Neem aan dat je deze gelijkrichter hebt (https://www.scooter-center.com/en/voltage-regulator-4-plug-bgm-pro-6v-ac/dc-universal-bgm6696) wat is (bij draaiende motor) de spanning bij de spanningsregelaar tussen de aarde en AC1 en aarde en AC2, en is er spanning tussen aarde en DC?
Heb je de weerstand al gemeten over beide spoelen (licht en laadspoel) en zo ja wat is de waarde?
Verlichting werkt wel normaal?
 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Pilaf,

Ik heb het gemeten, zowel laadspoel als lichtspoel 0.1v met draaiende motor.

Lichtspoel links beneden 0.5 Ohm ( geel/zwart), laadspoel rechts 0.2 Ohm(geel).Gemeten met draden los in verdeeldoos.

Ik heb inderdaad die BGM regelaar

Grtz Rob

IMG20200727192523.jpg

IMG20200727185520.jpg

Laadspoel geaard via de 2 draden rechtstreeks op de ontstekingsgrondplaat.

15958713605522891327751218409288.jpg

Share this post


Link to post

Aan de nieuwe laadspoel zaten, buiten de gele kabel ook nog 2 blanke draden omhuld met kunstof buis.

Deze heb ik afgeknipt en aan de massa gelegd. Dacht dat dit het meest logisch was.

15958718191055728627030716554389.jpg

15958718329242671977335165957698.jpg

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Heb je bij het inkorten van de draden ook de coating een beetje verwijderd voor je het oog hebt gemonteerd. Ben dat zelf een keer vergeten waardoor er slecht/geen massa was.

Heb even je schema erbij gepakt en je hebt 2 standen.

http://www.vespa-klub.dk/pics/pdf tegninger/Bat_4.PDF

Stand 1 alles op de batterij en stand 2 lampen direct op AC. Doen je lampen het op stand 2?

Hoe heb je de BGM aangesloten? 
Zoals ik in bovenstaand schema zie is de oude gelijkrichten een “halve wave rectifier” en de BGM is een “full wave rectifier”. Gebruik zelf de BGM 12v versie en daar moet deze in brug worden gezet bij het gebruik van 1 spoel (zie: https://www.scooter-center.com/media/pdf/f4/6d/c9/Einbauanleitung_c87.pdf). Ik ga er van uit dat dit ook bij de 6v versie moet en dan zou je kunnen kijken of de batterij laadt als je AC1 en AC2 van de BGM in brug zet, dan de gele draad (coil 2) aansluit op AC1 (of AC2) van de BGM en aansluiting 3 los maakt. De BGM wordt nu alleen gevoed door coil 2.

Een andere test die je kan doen is AC1 en AC2 van de BGM in brug zetten, dan de gele draad (coil 2) los maken op de verdeeldoos. De gele draad die van aansluiting 3 (stuur) komt sluit je aan op AC1 (of AC2).  De BGM wordt nu alleen gevoed door coil 1 (via de aansluiting 8 (zwart/geel) en 3 naar de BGM).

Beide testen doen met de schakelaar in stand 1 of 2.

 

 

Edited by Pilaf
  • Like 1

Share this post


Link to post

@Pilaf

Ik zal me van het weekend gaan verdiepen in de materie...

alvast bedankt voor de uitgebreide meetinstructie. 👍

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...