Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Spuiten


wannes

Aanbevolen berichten

Nog een topicje over spuiten. Ben nu ook wat bezig met spuiten. Het is de eerste keer dat ik, fatsoenlijk, een spuitbus in m'n handen heb en er zijn wel wat problemen. Het is glanzend zwart. Allen lukt het niet goed met dat glanzen. Oftewel is de laag te dun en glanst het niet oftewel glanst het maar dan zie je de druppels verf naar beneden lopen, en da's toch ook niet de bedoeling.

Wat is de juiste techniek? En hoe krijg je die druppels er het beste eraf, wachten tot het droog is en afschuren? of tijdens het spuiten met een vod er terug af en er opnieuw over

Link naar reactie

Handleiding op de bus eens nalezen, In DUNNE laagjes (2 a 3 was bij mij voldoende) spuiten...

En beginnne te spuiten langst je stuk, in vloeiende bewegingen en pas weer stoppen als je van je stuk af bent.

Zeker niet aan de lak komen als deze nog niet droog is. Druppels kan je best mee wachten tot het droog is en wegschuren (hetzelfde voor stof).

En dan opnieuw beginnen. Vergeet zeker niet om na het spuiten een vernis laag aan te brengen. Dit helpt enorm voor de glans!

Groetjes

Link naar reactie

Weet uit ervaring als je de bus te ver van het stuk houd je ook veel minder glans krijgt.Spuit best een dun laagje of 2 en laat een 5 a 10 min droger spuit dan een dikkere lag van iets dichter bij en normaal zou je een mooie glans moeten krijgen.Toch als de verf die je gebruikt hoogglans is.Je kan bij beiden er nadien nog een vernislaag overspuiten.Wacht hiermee wel tot de andere droog is en zorg dat het van het zelfde type verf is.Motip is zeker aan te raden.Mocht je dan bv een probleem hebben met de verf zelf bv opwerkingen,dan kan je hen een mail sturen.Reactie verzekerd en deze sturen zonder problemen en nieuwe bus of alles wat je van hun hebt gebruikt.

Link naar reactie

Tip,

Motip is niet altijd goed.

Gebruik de spuitbussen van motip enkel van de RAL soort.

Die verf is sterker.

Al ben ik niet echt voor spuitbussen.

Link naar reactie

't gaat al ietske beter hier. Heb idd even gewacht na de eerste (doffe) laag, en het wordt steeds maar beter :).

@renoretro: ga me voorlopig toch beperken tot spuitbussen, ge had eens fotookes moeten zien van drvoor, echt margi eigenlijke en nu ben'k al content. Eerst vanavond nog het gedeelte da'k slecht geplamuurd had (ook ontmaagd op dat gebied) er volledig terug afschuren en opnieuw doen. Oefening baart kunst

Link naar reactie

Wannes als ik goed begrijp ben je aan hetspuiten en plamuren tegelijk?

Dat komt precies goed. Voor je begint te spuiten zorg je toch altijd voor een goede voorbereiding en je zult er meer plezier van hebben erna.Vooral het resultaat.

Mijn mening is (en ben zelf geen pro)dat je serieus aan't prutsen bent.

Link naar reactie

Jep ben aan het plamuren en spuiten tegelijkertijd. En 't kan zijn da'k idd zwaar aan't prutsen ben, en 9 van de 10 is dat zo, ma ja, 't is voor de verzekering, hij moet er gewoon wat beter uitzien (expert). 't kan dan zijn da't ni professioneel gedaan is maar als het er gewoon al goed uitziet, is't genoeg voor mij (tsjing tsjing).

Achteraf zal'k wel zien da'k mij er 'ns serieus aan zet.

Link naar reactie

beste wannes, als ik het fotoke in je profiel bekijk versta ik niet wat er mis met je vespa carrosserie, een leuk 50cctje in het matzwart, blijf daar toch in godsnaam vanaf, je veegt de geschiedenis van je wespje volledig weg, allé ieder zijn gedacht hé! jeanke

Link naar reactie

Ik ben zelf ook een prutser en een rookie. Maar wie niet probeert en klungelt zal het ook niet leren. Dit bedoel ik dan op vlak van de motor enzo, maar van je lak blijf je naar mijn mening wel af want je kan beter wat sparen en het goed (al dan niet veel beter) laten doen. En als je het laat doen, dan doen ze het met een pistool en verharders enzo, volgens mij is dat toch net iets beter dan een spuitbus te gebruiken. Maar toch Wannes respect dat je het toch probeert en vooral veel succes.

Link naar reactie

als hij wil experimenteren mag hij dat gerust doen.

even kort wat uitleg,

-onvetten

-Opschuren

-eventueel roodbruin spuiten (antiroest)

-Plamuren

-Uitharden

-Opschuren (korrel 120) in dien je nog spuitplamuur wenst te gebruiken schuren met 90

-Primer (fuller als je geen spuitplamuur zet)

-Uitharden

-Opschuren(korrel 500 droog)

-Aflakken

Link naar reactie

amai, internet werkt hier terug. Kleine update van spuiten.

In 5 woorden:

't ziet er niet uit :)

Ba ja, ik ga gewoon eens een spuitpistool kopen als nog eens goesting heb om het over te doen(thuis nog compressor staan). Ma echt overal druppens, de structuur van de plamuur ziet ge nog...

Allez ja, 't lijkt op een tekening van iemand in't eerste leerjaar :)

Swat, 't is wel plezant anders.

Link naar reactie

Goede lak van bij de verfspecialist kan ook goede resultaten (uiteraard geen professionele) geven.

De grondlaag en eerste 2 kleurlagen kan je dan met een zeer fijne kleine lakroller aanbrengen, waarna je die telkens zacht mat schuurt (bv. met een 3M schuurpad), de toplaag doe je dan met dezelfde lak die je in een spuitbus laat steken, wat een fijner resultaat geeft.

Maar zoals bij alle schilderwerken : 't is de voorbereiding die bepaalt hoe goed het eindresultaat zal zijn. En ook altijd alles lang genoeg laten uitharden.

Link naar reactie

Het aflakken kan je perfect doen met een spuitbus, als je de structuur van de plamuur nog ziet gaat hier geen spuitpistool tegen helpen, het voorbereiden van het spuiten is het meeste werk, het lak spuiten van een volledige vespa duurt hooguit een 45 min terwijl je met plamuren en vooral schuren toch een paar uren, dagen zoet bent.

je hebt warschijnlijk 1 te grof schuurpapier gebruikt, 2 dadelijk over de plamuur gespoten zonder eerst een grondlaag te gebruiken.

Als je met een spuitbus al lopers spuit gaat het met een pistool nog erger zijn, omdat daar meer lak uitkomt onder een hogere druk van ongv 2.2 bar.

omgevings temp voor het suiten is het meest ideaal met 21°

@ pascal kleurlagen worden zeker nooit geschuurt, het schuren stopt na de grondlaag.

volg het lijstje van mijn vorige topic en je resultaat zal al wat beter zijn

groetjes

Link naar reactie

Ben daarstraks nog eens via scootermarket gepasseerd (heb nog wat onderdelen besteld) en begin zowaar te overwegen om hem daar gewoon eens binnen te doen. Als'k da zien, da's om duimen en vingers van af te likken. Volgens mij moeten die mannen wel hard lachen als die mij zien aankomen :)

Iemand een idee wat dat kost om te laten herspuiten daar? en evt ook uitblutsen?

Link naar reactie

beste wannes, kan even niet volgen, heb zojuist je profiel bekeken en je bent zo te zien de zestien al lang gepasseerd, waarom dan nog een 50ccke? als ik van u was zou ik mijn centjes sparen en eens investeren in een motoscooter of behoord dit niet tot jou mogelijkheden? wil je pk toch eens een ander kleurtje geven, waarom eens niet proberen met de verfborstel? janneman

Link naar reactie

Ik denk dat er op het forum misschien wel leden zijn die intresse hebben om voor een vriendenprijsje uwe vespa te spuiten. Hoor een rond maybee en anders inderdaad ja als ge een rijbewijst hebt van voor september 2001 waarom haalt ge u gene 125cc ?

Ju

Link naar reactie

ik zou er zo mee bollen,de ratlook is verry "in" op dit moment dus je zal zeker niet uit de toon vallen.'t is trouwens veel te goei weer om nu aan je vespa te werken,doe dat als't slecht weer terug begint..

rijden is de boodschap,daar dient'm toch voor hé...

greetz..

Link naar reactie

ben idd al wel even de 16 gepasseerd. Heb momenteel niet genoeg geld om aan een 125cc te beginnen, tenzij iemand wilt ruilen, voor ene met een werkende motor ben'k daar zeker wel voor te vinden, (sorry even offtopic), dat was eigenlijk van het begin de bedoeling, maar ik kon niet wachten om te sparen :).

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...