Jens Van Deun Geplaatst: 14 september 2017 Delen Geplaatst: 14 september 2017 Hoi allen, zoals aangegeven bij mijn introductie op dit forum ben ik pas de fiere eigenaar geworden van een vespa pk50s. Echter bij mijn eerste testritjes kwam ik al snel tot de conclusie dat er een paar probleempjes zijn met mijn vespa. Waaronder het schakelen loopt moeizaam. Wat zijn de symptomen? 1) wanneer de koppeling ingeknepen en je het handvat wil draaien, gaat dit stroef 2) als je aan het rijden bent durft hij wel eens uit 2de versnelling komen (plots stijgende toeren) 3) in lage toeren schokkelt hij wel wat Wat is jullie idee? Koppelingsplaten aan vervanging toe? Of eerder stukken in de versnellingsbak? Graag jullie expertise om deze leek te helpen Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 15 september 2017 Delen Geplaatst: 15 september 2017 Ik zou eerst met het simpelste beginnen en de kabesl van de versnellingen regelen. En da verder zien. Grtjs Makke Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 15 september 2017 Delen Geplaatst: 15 september 2017 kabeltjes vervangen door nieuwe exemplaren is de eerste stap, en zoals je zelf al zegt het ui z'n versnelling springen en toeren maken kan inderdaad ook goed de koppeling zijn. Link naar reactie
Jens Van Deun Geplaatst: 16 september 2017 Auteur Delen Geplaatst: 16 september 2017 22 uren geleden, de Makke zei: Ik zou eerst met het simpelste beginnen en de kabesl van de versnellingen regelen. En da verder zien. Grtjs Makke Volgens wat ik op het internet gevonden heb: eerst de kabels regelen die de positie van het handvat verzorgen. In neutraal zetten, kabels lossen en zien dat het bolletje op het handvat overeenkomt met het bolletje op het stuur. Blijkbaar mogen de kabels niet te strak zitten, een paar mm speling geven. stap 2 de kabel van de koppeling aandraaien/opspannen zodat de koppeling net wil aangrijpen in neutraal akkoord met deze afstelling? Link naar reactie
Jens Van Deun Geplaatst: 16 september 2017 Auteur Delen Geplaatst: 16 september 2017 22 uren geleden, pdvd zei: kabeltjes vervangen door nieuwe exemplaren is de eerste stap, en zoals je zelf al zegt het ui z'n versnelling springen en toeren maken kan inderdaad ook goed de koppeling zijn. Waarom zouden nieuwe kabels dit probleem verhelpen? Dat snap ik niet helemaal. Link naar reactie
nero Geplaatst: 16 september 2017 Delen Geplaatst: 16 september 2017 Begin met je schakelhandvat/ kabels te smeren. Dat zou het stroef schakelen al moeten oplossen en eventueel het uit versnelling schieten. Als het schakelen nadien wel vlot gaat, maar de VESPA schiet nog uit versnelling zal het schakelkruis versleten zijn. Het "schokkelen " kan een probleem van afstelling van de carburator zijn, alhoewel "schokkelen" een nogal vaag begrip is... Groetjes, nero. Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 16 september 2017 Delen Geplaatst: 16 september 2017 2 uren geleden, Jens Van Deun zei: Waarom zouden nieuwe kabels dit probleem verhelpen? Dat snap ik niet helemaal. die lopen vele malen soepeler Link naar reactie
Jens Van Deun Geplaatst: 16 september 2017 Auteur Delen Geplaatst: 16 september 2017 ik heb vandaag de neutraal van het handvat terug juist gezet. Deze kabel waren heel hard gespannen. Nadien ook de koppelingskabel gecontroleerd. deze stond op zijn maximum gespannen. Een beetje losser gezet. nu schakelt de vespa al vlotter Na bovenstaande eens mee naar brommer winkel gereden. die bevestigde mijn gedacht: koppelingsplaten volledig versleten. Dus nieuwe platen gekocht. Heeft er iemand een trekker voor de koppeling er uit te halen, die ik mag lenen? Zou graag dit weekend nog de koppeling vervangen Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.