Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Eerste ervaringen met GTS 300 E4 ABS


Cantodea

Aanbevolen berichten

Dit betreft dus een 300 met Euro 4 motor, die eigenlijk dezelfde motor is als de Euro 3, maar 21,5 Pk levert bij 7750 toeren waar de Euro 3 22 Pk levert bij 7500. Het koppel is gelijk gebleven. De voorophanging blijkt ook veranderd te zijn, wat precies weet ik niet. Het zadel kan je nu enkel maar openen met de sleutel in het contact. Verder is hij standaard uitgerust met ABS en een uitschakebare ASR. Ik heb er een hoog windscherm laten op plaatsen omdat ik de Vespa gebruik voor woon-werk verkeer en uiteraard ook voor de wekelijkse ritjes. Ik heb de Vespa nu 2 weken en heb zo'n 575km op de teller en heb hierbij 21 liter benzine verbruikt, dus ongeveer 3,7l op 100km en dit met een vlot rijgedrag.

Met mijn lengte van 1,74 zit ik zeer comfortabel en heb een goede zithouding. Na enkele kilometers vind je blindelings de bedieningsknopjes. De snelheidsmeter is perfect af te lezen. De afwijking van de meter bedraagt 4à5 kmp/u, gemeten met een gps. Ik heb er een ritje van plus 100 km opzitten en daarbij had ik maar weinig last van rugpijn, wat met mijn vorige scooter wel anders was. 

Het rijgedrag is met één woord fantastisch te noemen: de Vespa ligt als een blok op de weg. Rechtuit stabiliteit is subliem en hij stuurt precies waar jij dat wilt. Het stuur is voldoende licht en precies en volledig trillingvrij, ook bij snelheden hoger dan 100. Remmen gaat zeer krachtig, de scooter staat werkelijk op geen tijd stil, wat een verschil met mijn Chinese scooter. Vandaag ook eens geremd bij 45 per uur op een rijmplek, de Vespa kwam zonder schuiven tot stilstand, zeer veilig dus met ABS en ASR in winterse omstandigheden.

En dan de motor, een euro 4 dus. Ik heb proefgereden met een Euro 3 en ik moet zeggen dat ik totaal geen verschil ervaar met de nieuwe Euro 4 plus ik ben nog aan het inrijden. Topsnelheid zou wel iets lager liggen, maar maakt niet uit, je koopt toch geen Vespa om konstant 125 te rijden? In ieder geval gaat het acceleren zeer goed en vooral de hernemingen zijn indrukwekkend. 40 naar 85 doet ie in dik 3 seconden. 

Dik tevreden dus! Wat ik mis: een snelheidsregelaar zou ik handig vinden. Bij 1000 km volgt een update.

Link naar reactie
21 minuten geleden, Tanguyonderwater zei:

Nie goe bezig volgens mij sneller dan 100 remmen op rijm en dat met 575 km op teller ;

maar ja het is jouw speelgoed hoor.

wa bedoel je met edit knop

grtn Tanguyonderwater

Wat vertel jij nu, sneller dan 100 en remmen op rijm??? Ben je gek!  Lees een goed! Ik heb geschreven bij 45 per uur en het was trouwens niet zo dat ik als een wilde tekeer ging, gewoon rustig geremd. Trouwens ik ben iemand die zeer erg anticipeer op het voorrijdende verkeer, ik hou altijd zeer ruim afstand. Mij ga je nooit op 5 meter achter een voertuig zien hangen.

Deze morgen was het zelfs erg gerijmd en glad toen ik van het werk kwam. Ik heb rustig gereden en geen enkele keer heb ik de Vespa voelen schuiven. Dat was met mijn vorige scooter wel anders. Het is nu éénmaal zo dat ik de Vespa in de winter ook ga gebruiken.

Een edit knop is een knop om het bericht aan te passen als je een fout hebt geschreven, die vind je op de meeste forums toch wel terug. 

Link naar reactie

Bedoelde het nie slecht maar 

100 km per uur rijden met nieuwe Gts wacht nog een paar 100 km ivm rodage

en abs testen op rijm?

ik vertelde je ook ivm winterbanden ik en mijn vrouw rijden er al een paar 100 km op dit najaar

sorry voor verkeerd bericht dan

grtn Tanguyonderwater

 

 

 

Link naar reactie

100 per uur op de teller is 95 effectief. De eerste 1000 km mag je tot 80% van de maximum snelheid gaan. 80% van 125 is 100, bovendien heb ik dit éénmaal gedaan en dan nog zeer kortstondig. Winterbanden zijn inderdaad een goed idee. Welke heb je erop en wat kost dit ongeveer?

Grt,

Cantodea

Link naar reactie

Qua winterbanden denk ik zelf aan 1 merk en type: Michelin city grip winter. Heb ze zelf 1 maand liggen nu en tot nu toe tevreden van. Let wel op, het zijn geen wonder middelen, je contact tussen machine en baan blijft 2x de grote van een 2€ munt. Grtzzz

 

IMG_20161123_125954.jpg

IMG-20161123-WA0008.jpeg

Link naar reactie

Yep heb dezelfde ze zijn zelfs in de zomer goed.

betaalde 198€ voor banden gemonteerd op originele grijze piagio velgen.

die kan je dan zelf gemakkelijk wisselen, bestel er voor zekerheid ook uitlaatpakking bij deze moet er nl af om aan achterwieltje

te kunnen.

zeer tevrede had er op vorige gts ook

Grt Tnguyonderwater

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...