Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Olielek Met Speciale Oorzaak Op Speciale Plaats


Dimitripx125

Aanbevolen berichten

Onlangs heb ik een PX 200 motorblok met mengsmering gereviseerd en gemonteerd onder mijn frame.

Alles werkte perfect . Enkel enkele oliedruppels onder het blok .

Het zoekwerk begon . Eerst leek het uit de ontluchtstop te komen. Dan dacht ik dat het de o-ring van het koppelingsdeksel was > weer niet.

Vervolgens vanonder de carburatorbak. Ook die dichtingen van carbu , oliepomp  en bakje opnieuw vervangen >> nog lek , maar ik merkte dat het was bij draaiende motor. Bij stilstand lekte enkel de olie nog naar beneden die al aan het carter hing.

Carbu en bakje er opnieuw af alsook de oliepomp.

Oorzaak gevonden. Ik had de overbrengingsas van de oliepomp gemonteerd met wat vet met als resultaat dat, door de pompwerking van de groef in deze as, de terugloop van de carterolie verstopt was met een vetpropje. De druk van de opgezogen olie was groter dan wat de dichting onder de carbubak kan hebben .

Wat hebben we geleerd vandaag? Kijk uit met vet in je carter en gebruik olie om te monteren. het bespaart je achteraf misschien een hoop werk

Link naar reactie

Mijn grootvader leerde me: gebruik als smeermiddel bij het monteren wat nadien ook als smeermiddel gebruikt zal worden. Overdreven, maar olie en vet door elkaar gebruiken is riskant. Ik kan er wel meer (faliekante) verhalen over vertellen. :-)

 

Al een geluk dat het in dit geval zonder schade is verlopen!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...