Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vreemd "getok" Achterzijde Gts 300


timve

Aanbevolen berichten

fijne avond iedereen,

 

Ik zit met het volgende probleem.  MIjn GTS (3300 km oud) heeft vanaf de aankoop een vreemde "tok" ter hoogte van de achterbrug, niet zozeer bij inveren, maar wel bij het uitveren.  Ik dacht eerst dat het plastic - kabels - chassis contact was met de helmbak als gigantische auditieve versterker.  Met de bak eruit heeft hij het ook.  Ik vermoed dat het geluid uit de veerpoot / vering zelf komt.  Er zit nergens speling, aandrijving  is volledig ok, het maakt dat wanneer je rijdt (oneffen) je constant tot tok tok tok tok hoort.  En neej manus, het is geen kieken dat ik ergens hebt gepikt en verstopt heb onder mijn zadel.

 

Ben ik de enige die dit probleem kent, heeft, gehad heeft, ooit opgelost heeft.  Ik ga er binnenkort mee naar de dealer in garantie, altijd interessant om te weten wat het mogelijk kan zijn.  (je hoort het enkel als je erop gaat zitten, en in en uit veert. De onderdelen afzonderlijk zijn moeilijk te controleren op auditieve eigenschappen)

 

thx

 

tim

Link naar reactie

de mijne (bj2013 / 300SS) heeft een soortgelijk geklop bij de achterbrug , volgende keer bij de dealer is laten checken

mijne ook 300 ss van 2013. toeval ?

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Wegen jullie (toevallig) weinig? 

 

Ik heb geen ervaring met gts'en, maar het klinkt wel als het geluid als de veervoorbelasting van een motor te sterk staat aangeschroefd.

 

Met andere woorden: een schokbreker heeft 2 functies: veren en dempen. Dat kan je nog opsplitsen in ingaande en uitgaande demping. Een voorzichtige stelregel: als je op het voertuig zit moet je vering voor 1/3 ingedrukt zijn, zodat je wiel ook contact houdt bij putten, en niet enkel bij bobbels. 

Als je veer te strak staat (maar ik weet niet of het kan versteld worden bij een gts) heb je te weinig uitgaande demping. Het gevolg is dat je wiel geen contact houdt met de weg, en dus als het ware ower de weg springt. Je hoort dan gewoon telkens je vering die tegen het einde van zijn uitgaande demping knotst. 

Als je lichter bent dan wat vespa als 'standaard' gebruikt kan je misschien in die richting denken. 

 

te testen: heeft hij het ook als je er met 2 op zit? Staat je bandenspanning niet te hoog (versterkt dat gevoel)

 

maar 't kan natuurlijk alsnog een kip zijn die tussen je schokbreker terecht is gekomen!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...