Jump to content
Vespaforum.be

timve

Members
  • Content Count

    105
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

40 Excellent

About timve

  • Rank
    Lid

Scooter Gegevens

  • Scooterclub
    geen
  • Mijn Scooter(s)
    Honda VTR1000F (huidig)
    vespa 300 gts supersport (huidig)
    vespa 300 gts super (total loss)
    Honda 1100 Blackbird (verkocht)
    Suzuki SV650S (verkocht)
    Honda VFR800 (verkocht)
    Honda NTV650 (total loss)
    Honda XL200 (total loss)

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    malle
  • Land
    België

Recent Profile Visitors

833 profile views
  1. timve

    Pruttelende gts300

    demontage - reiniging, visuele controle printplaat: niks mis mee... Hij staat binnen bij de dealer om eens grondig onder handen genomen te worden. Ben benieuwd naar de uitkomst... Betreft specialist die zelf mappings maakt en schrijft on the fly op de rollenbank. keep you updated !
  2. timve

    Pruttelende gts300

    is de miu3g, de mijne, dezelfde als met de TPS problemen (De gradenhoek staat juist bij gas dicht, rest is koffiedik kijken...) Thx voor het aanbod met de mappings, en de tips ! hou dat zeker als optie ;). Momenteel iemand op modern vespa met dezelfde shizzel. Ik ga wat verder mailen om te zien of er gemeenschappelijke delers zijn in ons verhaal om zo misschien gemeenschappelijke delers te vinden. Ik denk dat ik nog wel ecu ga demonteren en visueel controleren + uitkuisen met carb reiniging. Just to make sure, grtz
  3. timve

    Pruttelende gts300

    Nieuwe lambasonde + cleaner product voor benzine leidingen / sproeier gestoken: Probleem nog steeds niet opgelost... Op modern vespa zijn er verschillende identieke gevallen bekend, http://modernvespa.com/forum/post2337349#2337349 Ben benieuwd of er daar nog oplossing komen. Enige oplossing bleek vaak vervangen van de ECU Volgende stap voor mij: - binnen doen voor langere tijd en de mekanieker er uitgebreid mee laten rondrijden - Reset ECU + install alle updates (if not than =>) - Reset TPS (if not than =>) - nieuwe ECU ... zucht
  4. timve

    Pruttelende gts300

    even update... Ondertussen nieuwe verstuiver / injector geplaatst: nog steeds geen beterschap, probleembeeld blijft identiek... Begint sterk te lijken op dit: (zelfde bouwjaar) https://www.motor-forum.nl/threads/geen-haren-meer-dankzij-vespa-gts-300.425704/ Ondertussen een nieuwe lambdasonde gekocht (ik las ergens op een forum: wat kan een kapotte of vervuilde lambdasonde allemaal doen met de motor?en wat merk je aan de auto tijdens het rijden? ik weet dat je een soort elastiek effect hebt onder het rijden (net of je steeds achteruit word getrokken)) en dat is nu exact het gevoel ... + op vol gas luistert de ECU niet meer naar de sonde (in die range ook geen problemen) Dus het zou wel eens kunnen ... Nog monteren en dan nieuwe testrit en hopen maar, Anders wordt het een complete ECU reset en herprogrammering van de mapping. Lukt het dan nog niet, weet ik het echt niet meer
  5. timve

    Pruttelende gts300

    Alvast gevonden: knoert van een scheur in de isolatie van de bougiekabel. Bobijn, bougiekop ook vervangen, nog geen beterschap, spuitbeeld van de injector was alles behalve, dus volledig gereinigd, nog geen tijd voor deftige proefrit. Idd misschien nieuwe software laten programmeren moest het niet lukken.
  6. timve

    Pruttelende gts300

    Goeie tip. Ik was ook aan het denken aan eventueel door geschuurde bedrading of losse contacten. Ik vind ook geen fouten bij uitlezing via diagnosestekker.
  7. Ik ga nog eens te raden hier geraak er niet uit ... - vol gas geen probleem, zelfs niet op lange stukken autostrade - tot 50 à 60 per uur geen problemen - koude motor: even geen problemen - start onmiddellijk, rustige stationaire draai - tussen 60 en 110: half gas: gepruttel alsof hij even inhoudt of een aantal onstekingsmomenten overslaat. Ik dacht zelfs eerst dat het de riem was die even doorslipte. Het wordt stilletjes (traag maar gestaag) erger. Je kan rijden en blijft op snelheid doch een beetje zoals de oude brommers die nooit een nieuwe bougie kregen en af en toe doorsloegen... Ondertussen vervangen: volledig nieuwe varia, rollen, volledige nieuwe driven pulley + koppeling + nieuwe riem + nieuwe bougie + groot onderhoud + nieuwe luchtfilter Ik ben van plan om nu nieuwe bobijn en bougiekap te plaatsen om troubleshootgewijs te zien of de oorzaak daar zit. iemand suggesties ? anders zal hij de eerste maal in 5 jaar naar de garage moeten om alle meetpunten uit te meten of er haperingen zitten.
  8. Iemand ervaring met een defecte TPS in de injectiemodule van de gts300 ? Bij uitmeten met de diagnosetool gaat de gasklepstand alle richtingen uit van 2.0° tot 4.1° tot 11.10° bij motor die niet draait. Gas open en dicht draaien geeft in de nulstand telkens een andere waarde. Slechts bij grotere opening is het aantal graden behoorlijk consistent. (bij diagnose) Bij rijden durft de vespa inhouden bij kleine gasopeningstand, altijd op zowat dezelfde snelheid en gasklepopening, net alsof de riem even doorslipt of extra wrijving geeft (zeker niet de toerentalbegrenzing), wat zou kunnen te maken hebben met wat ik nu vaststel nl. foute waarden van de TPS naar de ECU. Ik lees geen fouten uit via de diagnosetool. De lambdasonde geeft de juiste voltages. Is het uberhaupt mogelijk om de TPS na te kijken / vervangen in de module voor ik deze begin open te prutsen ? Ik vind er niet onmiddellijk iets van terug in de manuals. Iemand ervaring ? alle tips welkom !
  9. Dr Pulley sliders in originele vario + oringele drukveer en trekveertjes in koppeling is quasi identiek verhaal als malossi multivar + malossi drukveer. Tenzij je bij elke stop en go de motor wil laten janken of circuitambities hebt zou ik de koppelingveren laten zitten. Ik rij zelf bijna altijd max snelheid (autostrade) en accelereer stevig door, buiten doorgeblazen koppakking nog geen grote issues. Zorg wel dat de vario genoeg koeling krijgt anders loopt de bus in de vario vast hetgeen schokkerig gaat rijden. (thermische vervorming). Al het dure spul is heel weinig meerwaarde (en vaak niet merkbaar, tenzij je de koppelingveren straffer maakt, maar dat kan je evengoed met een standaard vario + dr pulley sliders)
  10. Ik heb een aanhangwagen te koop voor vespatransport. zo goed als nieuw. Voor een goed bod is hij van jou. richtprijs 320 euro. kleine wielen maar zeer stevig model met torsieas. Heb er recent nog een 210 kg wegende moto mee verplaatst.
  11. Rij zelf met remus. zonder DB killer is het met oordoppen rijden, zeker met lange ritten... wat je wel kan doen is de DB killer wat aanpassen. Paar gaatjes bij boren, groter maken (kan je ev. nadien met parkervijs terug dicht maken) tot je gewenste resultaat hebt zonder DBkiller is het gewoon zelfde, ECU leert van de aanpassingen.
  12. Je kan een airhorn erin lepelen https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=TRdInEn-UkQ Hetgeen ik gedaan heb is gewoon van internet een setje van een high en low claxon gekocht, zelf snel beugeltje geslepen en geplooid en gemonteerd. Plaats genoeg Let wel dat je je upgrade niet rechtstreeks aansluit op de bedrading, best een relais aansluiten op je originele aansluitkabels met voeding rechtstreeks van de batterij of aftakken van alarm stroomvoorziening (anders risico op doorbranden van je bedrading....) gewoon standaard schakelrelais gebruiken (https://www.mpartz.nl/schakel-relais-universeel-12v-30a-p-17024?gclid=EAIaIQobChMIwa6q7Oya3wIVxIbVCh3lkApyEAkYASABEgKNvPD_BwE) Absoluut een must in autostrade spitsverkeer. De airhorn was dan weer net iets te luid ... :)
  13. Vespa's roesten... da's zoals zeggen dat de paus katholiek is ;). De onderkant van de vespa ziet er niet altijd even proper meer uit na vele kilometers, steenslag, zout en water. Als je gene lelijke rubber lap aan je spatbord willen vastboren is dit misschien een optie (en zeer doenbaar voor elke amateur) voorbereiding: vespa op klein verhoogje fietsen - stap 1: koper borsteltje en alles proper schuren. (steunpoot best verwijderen) - stap 2: afplakken tot eerste koelrib (verluchting) onderaan en scheidingslijn beenschild (halverwege de las) - stap 3: 2 laagjes grondlak uit de bus (cyclus) (30 cm afstand, rustig op en neer bewegen en elke keer een toefje verf spuiten) - stap 4: Soudal anti gravel er tegenaan spuiten (paar lagen, lekker dik waar het voorwiel alles tegen het beenschild projecteert) - stap 5: afplaksel aan beenschild een beetje omhoog trekken (om beetje te overspuiten) - Stap 6: paar laagjes eindlak in de vespaeigen kleur (cyclus is kleur exact !) - Stap 7: speedwax erop (spuitbus 3 euro in de action) en opboenen en klaar voor de winterpret ! (en komt nooit nog iets aan + overschotjes gebruik je om krasjes en plekjes bij te werken indien nodig later
  14. Ondertussen 4000 km'tjes volgas verder en nog altijd alles netjes draaiend
×
×
  • Create New...