Ga naar inhoud
Vespaforum.be

5 Poorts - 3 Poorts?


herbal

Aanbevolen berichten

Kan me iemand eens kort uitleggen wat het verschil is tussen een 5 poorts en een 3 poorts (4 poorts?) clinder? Enfin, heeft dat te maken met afvoer van uitlaatgassen? Of speelt er iets anders? Zoals je ziet: ik heb veel te leren.

 

Slim is hij die weet dat hij niets weet... :rolleyes:

 

 

Link naar reactie

De eerste verwarring met de poorten is al; je hebt poorten in je carter en in je cilinder.

De oldie's hebben 2 poorten in het carter, in de jaren 70 werd daar een derde spoelpoort aan toegevoegd, in de jaren 80 kreeg je de T5' die 5 poorten in het carter had... De p125/150 hebben 3 poorten, de p200 heeft ook 3 poorten, maar door de standaard cilinders wordt er maar 1 gebruikt.

Dan kom je bij de cilinder, die heeft aan de onderkant 1, 2, 3'of 5 poorten, en die kanalen worden binnenin geleid naar de cilinderwand; die kanalen kunnen zich splitsen, en op veel gaten in de wand uitkomen, 7 is niet ongewoon. Hoe meer, hoe sneller je benzine-luchtmengsel verpreid kan worden.

Link naar reactie

Ik had het over de poorten in de cilinder. Dat had ik er inderdaad niet bij verteld. Dus ... snellere verspreiding van benzine - luchtmengsel resulteert dan vervolgens in snellere verbranding? Dan begrijp ik trouwens ook niet goed waarom er nog steeds 1,2 of 3 poorts cilinders gemaakt worden voor nieuwe scooters. Dan zou standaard een 5 poorter toch beter zijn? Of heeft dat ook weer nadelen (Johan Cruyff indachtig...) ?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...