herbal Geplaatst: 18 februari 2014 Delen Geplaatst: 18 februari 2014 Kan me iemand eens kort uitleggen wat het verschil is tussen een 5 poorts en een 3 poorts (4 poorts?) clinder? Enfin, heeft dat te maken met afvoer van uitlaatgassen? Of speelt er iets anders? Zoals je ziet: ik heb veel te leren. Slim is hij die weet dat hij niets weet... Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 18 februari 2014 Delen Geplaatst: 18 februari 2014 De eerste verwarring met de poorten is al; je hebt poorten in je carter en in je cilinder. De oldie's hebben 2 poorten in het carter, in de jaren 70 werd daar een derde spoelpoort aan toegevoegd, in de jaren 80 kreeg je de T5' die 5 poorten in het carter had... De p125/150 hebben 3 poorten, de p200 heeft ook 3 poorten, maar door de standaard cilinders wordt er maar 1 gebruikt. Dan kom je bij de cilinder, die heeft aan de onderkant 1, 2, 3'of 5 poorten, en die kanalen worden binnenin geleid naar de cilinderwand; die kanalen kunnen zich splitsen, en op veel gaten in de wand uitkomen, 7 is niet ongewoon. Hoe meer, hoe sneller je benzine-luchtmengsel verpreid kan worden. Link naar reactie
herbal Geplaatst: 18 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 18 februari 2014 Ik had het over de poorten in de cilinder. Dat had ik er inderdaad niet bij verteld. Dus ... snellere verspreiding van benzine - luchtmengsel resulteert dan vervolgens in snellere verbranding? Dan begrijp ik trouwens ook niet goed waarom er nog steeds 1,2 of 3 poorts cilinders gemaakt worden voor nieuwe scooters. Dan zou standaard een 5 poorter toch beter zijn? Of heeft dat ook weer nadelen (Johan Cruyff indachtig...) ? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.