Tom_vespa Geplaatst: 20 juli 2013 Delen Geplaatst: 20 juli 2013 Gisteren voor de eerste keer een testritje gemaakt en het was een zalig gevoel. Tot ik de vespa wou stil leggen. Ik kreeg een schok van elektriciteit. Nu voor ik vertrok begon men tweetakt olie te lekken en hierdoor heeft de regulator in de olie gestaan... Ik denk dat ik hier de oorzaak moet gaan zoeken. Kan iemand me vertellen of ik de regulator kan uitmeten? Daarnaast moet ik nog het remcontact van de achterrem proberen te fixen want ik zou begot ni weten hoe ik het moet aansluiten ik heb geen plaats denk ik om dat te plaatsen... Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 20 juli 2013 Delen Geplaatst: 20 juli 2013 Type Vespa ? Type regulator ? Link naar reactie
Tom_vespa Geplaatst: 20 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2013 tis een moto vespa met een px blok eronder type regulator is van px dus nieuw aangekocht Link naar reactie
Tom_vespa Geplaatst: 20 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2013 Of is regulator verkeerd aangesloten?... ik heb het schema van MR160 gevolgd. Het rare is voor ik de olie lek had heb ik hem 1 keer kunnen stilleggen met de stopknop. Na de olielek kreeg ik schok... Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 20 juli 2013 Delen Geplaatst: 20 juli 2013 Type Vespa ? Type regulator ? Schema ? Men non-info geraak je natuurlijk niks vooruit... Link naar reactie
Tom_vespa Geplaatst: 20 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2013 kunde hem uitmeten of niet meer moet ik niet weten eigenlijk Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 21 juli 2013 Delen Geplaatst: 21 juli 2013 Natuurlijk, easy as cake... . :-) Link naar reactie
Tom_vespa Geplaatst: 21 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2013 ik heb hem er van tussen gehaald ik heb 2 klemmen met de letter G 1 klem met A maar die is niet aangesloten en dan de massa... Hoe moet ik te werk gaan? Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 21 juli 2013 Delen Geplaatst: 21 juli 2013 Demonteren was niet echt nodig. Gewoon DC uitgangsspanning meten tussen één van de G1's en Massa. Als die 12V is dan werkt de regelaar ! Link naar reactie
Tom_vespa Geplaatst: 21 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2013 de 2 G's zijn die binnenin verboden met elkaar ? Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 21 juli 2013 Delen Geplaatst: 21 juli 2013 De 2G1's zijn de in- en uitgang van de regulators gelijkrichterbrug. Kies je de ene als ingang AC, dan wordt de andere de uitgang DC. Link naar reactie
Tom_vespa Geplaatst: 21 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2013 stel als ik multimeter op doormeten zet zouden die 2 toch niet met elkaar verbonden mogen zijn... ik krijg een pieptoon... Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 21 juli 2013 Delen Geplaatst: 21 juli 2013 Die zijn door 2 diodes met elkaar verbonden... . dus biep Link naar reactie
Tom_vespa Geplaatst: 22 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 22 juli 2013 regulator uitgemeten tss één van de G's en de massa maar 2V... . welk kan de oorzaak zijn regelaar stuk? Link naar reactie
Tom_vespa Geplaatst: 22 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 22 juli 2013 Meet ik in het volgende schema dat ik heb gebruikt. Over de zwarte en de blauwe draad dat van de spoelen komen. dus de 2 contactpunten in het vierkantje naast bougie krijg ik iets van 17,57 V AC... http://www.vespaclassicparts.com/product_info.php?cPath=37&products_id=194 Deze regelaar heb ik gekocht omdat ik een px blok heb... of hebben ze me toch wijs gemaakt... Dat kan nooit een goede regelaar zijn ofwel staat bij van 6V naar 12V maar wel voor px blok. Ik meet zo al 17,57V na men blok... Link naar reactie
sindo Geplaatst: 22 juli 2013 Delen Geplaatst: 22 juli 2013 klopt niet uw motor is een px dus een gewone px 12V regulator. Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 22 juli 2013 Delen Geplaatst: 22 juli 2013 Tom_vespa, Om zeker te zijn dat de regelaar stuk is moet je eerst nog een extra controle doen. Het zou namelijk kunnen dat de regulator werkt, maar dat de DC uitgangsspanning door een niet-volledige kortsluiting (in een junctiebox, aan de pinkers,...) naar 2V getrokken wordt. Daarom om heel zeker te zijn dat de regulator stuk is, verwijder je de belasting door de witte en grijze draad af te koppelen. Meet je nu nog steeds 2V, dan is de regulator definitief stuk. Ik vermoed nu al voor 75% dat deze test wel zal aangeven dat de regelaar stuk is. Temeer dat dit een spanningsverdubbelaar regelaar is van 6V naar 12V. In plaats van 6V krijgt de regulator nu al aan de ingang 17VAC aangeboden, welke nogmaals intern wordt verdubbeld. Veel zal afhangen van de hoe de schakeling binnenin is opgebouwd, op welke manier men de spanning gaat verdubbelen (via diode/condensator schakeling of via actieve halfgeleiders). In beide gevallen kan de max. toegelaten werkspanning van een elektronische component overschreden worden en gaan die component stuk. Wat jij nodig hebt is een gewone 12V gelijkrichter, geen spanningsverdubbelaar ! Link naar reactie
Tom_vespa Geplaatst: 22 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 22 juli 2013 Heb heel het circuit er van tussen gedaan gewoon blauw en zwart naar de regulator en aan de massa gelegd. Aan het blok gemeten 8,5V AC en aan de regulator 4.5 V DC Link naar reactie
Tom_vespa Geplaatst: 22 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 22 juli 2013 Wel dom dat ze erbij schrijven dat het voor een px motor is... voor iemand die er niet veel van kent is zoiszo in het zak gezet zoals ik dus Link naar reactie
sindo Geplaatst: 22 juli 2013 Delen Geplaatst: 22 juli 2013 wat bedoelt ge aan het blok?, maar ik heb de indruk dat uw regulator naar de knoppen is. Maakt ook niks uit, want is niet de juiste. Link naar reactie
sindo Geplaatst: 22 juli 2013 Delen Geplaatst: 22 juli 2013 deze heb je nodig (als je geen batterij hebt) http://www.sip-scootershop.com/main/base/Details.aspx?ProductNumber=85160000 Link naar reactie
Tom_vespa Geplaatst: 22 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 22 juli 2013 aan de blauwe en de zwarte draad dat van het blok komen en dan zo naar de regulator gaan Link naar reactie
sindo Geplaatst: 22 juli 2013 Delen Geplaatst: 22 juli 2013 ? eerst kwam daar toch 17,5V uit? Link naar reactie
sindo Geplaatst: 22 juli 2013 Delen Geplaatst: 22 juli 2013 je moet wel gas geven, stationair zal uw blok minder stroom produceren dan volle gas, daarom ook dat er een regulator tussen zit om de stroom te begrenzen. Link naar reactie
Tom_vespa Geplaatst: 22 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 22 juli 2013 met regelator erbij geschakeld komt er aan de aansluiting niet meer dan 8,5 a 9 volt aansluiting zie in het verkantje naast bougie. Maak in daar de aanlsuiting los en de regulator ervantussen haalt het blok makkelijk pieken van in de 60VAC Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.