Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Regulator uitmeten


Tom_vespa

Aanbevolen berichten

Gisteren voor de eerste keer een testritje gemaakt en het was een zalig gevoel. Tot ik de vespa wou stil leggen. Ik kreeg een schok van elektriciteit. Nu voor ik vertrok begon men tweetakt olie te lekken en hierdoor heeft de regulator in de olie gestaan... Ik denk dat ik hier de oorzaak moet gaan zoeken. Kan iemand me vertellen of ik de regulator kan uitmeten? Daarnaast moet ik nog het remcontact van de achterrem proberen te fixen want ik zou begot ni weten hoe ik het moet aansluiten ik heb geen plaats denk ik om dat te plaatsen...

Link naar reactie

Meet ik in het volgende schema dat ik heb gebruikt. Over de zwarte en de blauwe draad dat van de spoelen komen. dus de 2 contactpunten in het vierkantje naast bougie krijg ik iets van 17,57 V AC...

7umu.jpg

http://www.vespaclassicparts.com/product_info.php?cPath=37&products_id=194

Deze regelaar heb ik gekocht omdat ik een px blok heb... of hebben ze me toch wijs gemaakt... Dat kan nooit een goede regelaar zijn ofwel staat bij van 6V naar 12V maar wel voor px blok. Ik meet zo al 17,57V na men blok...

Link naar reactie

Tom_vespa,

Om zeker te zijn dat de regelaar stuk is moet je eerst nog een extra controle doen. Het zou namelijk kunnen dat de regulator werkt, maar dat de DC uitgangsspanning door een niet-volledige kortsluiting (in een junctiebox, aan de pinkers,...) naar 2V getrokken wordt. Daarom om heel zeker te zijn dat de regulator stuk is, verwijder je de belasting door de witte en grijze draad af te koppelen. Meet je nu nog steeds 2V, dan is de regulator definitief stuk.

Ik vermoed nu al voor 75% dat deze test wel zal aangeven dat de regelaar stuk is. Temeer dat dit een spanningsverdubbelaar regelaar is van 6V naar 12V. In plaats van 6V krijgt de regulator nu al aan de ingang 17VAC aangeboden, welke nogmaals intern wordt verdubbeld. Veel zal afhangen van de hoe de schakeling binnenin is opgebouwd, op welke manier men de spanning gaat verdubbelen (via diode/condensator schakeling of via actieve halfgeleiders). In beide gevallen kan de max. toegelaten werkspanning van een elektronische component overschreden worden en gaan die component stuk.

Wat jij nodig hebt is een gewone 12V gelijkrichter, geen spanningsverdubbelaar !

Link naar reactie

wat bedoelt ge aan het blok?, maar ik heb de indruk dat uw regulator naar de knoppen is. Maakt ook niks uit, want is niet de juiste.

Link naar reactie

je moet wel gas geven, stationair zal uw blok minder stroom produceren dan volle gas, daarom ook dat er een regulator tussen zit om de stroom te begrenzen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...